Jak pokazuje światowy raport dotyczący transportu lotniczego opracowany przez ACI World, ciągłe ożywienie w przemyśle i globalnym handlu, wraz ze wzrostem zaufania w biznesie, przyczyniło się do szybkiego rozwoju rynku lotniczego na całym świecie.
Ta stabilność przyczyniła się do wzrostu wartości branży dla inwestycji. W raporcie stwierdzono, że dochody lotnicze generowane z opłat lotniskowych na pasażera w ujęciu realnym pozostały stabilne - w wysokości 10 USD za pasażera. Wykorzystując dochody lotnicze jako alternatywę dla opłat lotniskowych, opłaty rosną na całym świecie w takim samym tempie, jak globalny popyt. Według ACI jest to wyraźna informacja, że wezwania do ściślejszych i sztywniejszych regulacji gospodarczych w zakresie opłat lotniskowych są bezpodstawne.
Rośnie Azja i Pacyfik
W sprawozdaniu stwierdzono również, że nie można zaprzeczyć, iż przyszły wzrost popytu na transport lotniczy będzie pochodzić z gospodarek wschodzących i rozwijających się, głównie z regionu Azji i Pacyfiku. W 2016 r. lotniska zlokalizowane w gospodarkach wschodzących i rozwijających się zajmowały 45 proc. globalnego ruchu pasażerskiego na światowych lotniskach. Do roku 2040 udział ten ma wzrosnąć do 62 proc. Do tego czasu przepustowość pasażerów na tamtejszych lotniskach będzie 1,6 razy większa niż ruch pasażerski.
– Porty lotnicze mają zasadnicze znaczenie dla rozwoju gospodarczego miast, krajów i regionów, a ciągłe ożywienie w przemyśle wytwórczym i handlu światowym oraz wzrost zaufania w biznesie przyczyniły się do wzrostu liczby pasażerów i ładunków na całym świecie – powiedziała Angela Gittens, dyrektor generalny ACI World. – Od 2010 r. globalny ruch pasażerski rośnie średnio o 5,5 proc. rocznie, co świadczy o odporności branży.
– Aby nadążyć za rosnącym zapotrzebowaniem na infrastrukturę lotniczą, porty lotnicze muszą być w stanie inwestować, ulepszać i rozwijać się. Opłaty i dochody pozalotnicze są głównym źródłem funduszy na inwestycje w infrastrukturę i poprawę usług dla wielu lotnisk – dodał przedstawiciel ACI World.
Koszty i inwestycje
Struktura kosztów portów lotniczych nadal charakteryzuje się głównie wysokimi kosztami stałymi, niezbędnymi do utrzymania i eksploatacji elementów infrastruktury. W 2016 r. koszty operacyjne stanowiły 64,7 proc. całkowitych kosztów, pozostała część została przypisana do kosztów kapitałowych.
Wyniki wciąż wskazują na fakt, że porty lotnicze to przedsiębiorstwa wymagające dużych nakładów, które wymagają wielu lat na odzyskanie znaczących inwestycji kapitałowych na pasach startowych i terminalach. Skala obecnego i prognozowanego zapotrzebowania w portach lotniczych wyraźnie wskazuje na potrzebę zwiększenia poziomu inwestycji w celu utrzymania i zwiększenia zdolności na odpowiednim poziomie jakości usług.
W związku z tym opłaty lotniskowe i dochody pozalotnicze są głównymi źródłami finansowania inwestycji. Aby odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie linii lotniczych i spedytorów, należy zezwolić portom lotniczym na inwestowanie tych przychodów w celu sfinansowania przyszłych inwestycji lub wypłaty na rzecz akcjonariuszy w oparciu o finanse portu lotniczego.
Potencjał dochodów pozalotniczych
Raport pokazuje, że struktura przychodów z portu lotniczego pozostała stabilna przez ostatnie sześć lat. Podczas gdy dochody pozalotnicze pozostają ważnym źródłem dochodu dla portów lotniczych, większość przychodów pochodzi z działalności związanej z lotnictwem. Lotniska są silnie zachęcane do rozwijania działalności pozalotniczej i maksymalizacji przychodów pozalotniczych w swoich obiektach. W rzeczywistości nie powinny one podlegać jakimkolwiek ograniczeniom w zakresie rentowności, ponieważ nie pochodzą od operatorów statków powietrznych i są wytwarzane w środowisku konkurencyjnego rynku.
Globalny wzrost liczby pasażerów
Ruch lotniczy na poziomie światowym odnotowuje stałe wzrosty w ciągu ostatnich trzech lat. Według wstępnych statystyk ACI, ruch pasażerski zanotował wzrost o 6,6 proc. w 2017 r. Ponadto raport o stanie portów lotniczych ujawnia, że ruch pasażerski dalej będzie się rozwijał, odnotowując coroczny wzrost powyżej średnich historycznych.
Aby jednak nadal zaspokajać potrzeby tego popytu, porty lotnicze muszą mieć długoterminową perspektywę dla swojej działalności i zapewniać odpowiednią przepustowość. Co równie ważne, w tym dynamicznym, konkurencyjnym środowisku, lotniska są zmuszone do ustalania konkurencyjnych opłat, oferowania zachęt i rabatów oraz inwestowania w ulepszenia jakości obsługi w celu zmaksymalizowania korzyści ze swojej działalności.
Jako przedsiębiorstwa, lotniska nadal odgrywają kluczową rolę w globalnym handlu
W 2016 r. lotniska nadal koncentrowały się na zaspokajaniu nie tylko potrzeb linii lotniczych, ale także pasażerów, rządów i społeczności, którym służą. Nagrody za jakość usług lotniczych 2017 (ASQ) odzwierciedlały coraz bardziej konkurencyjne środowisko operacyjne lotnisk. Ciągłe doskonalenie usług jest kluczowym elementem wydajności biznesowej. W tym kontekście należy opracować praktyki, przepisy i polityki, aby zrównoważyć potrzeby globalnego przemysłu lotniczego.
Przemysł nadal jest motorem wzrostu. W 2016 r. przychody z lotnisk przekroczyły wartość 160 mld USD, przyczyniając się do wzrostu produktu krajowego brutto. Przychody rosły w tempie porównywalnym ze wzrostem ruchu pasażerskiego - zarówno w wymiarze 6 proc.
Doświadczenie klienta pozostaje najwyższym priorytetem
Przemysł odnotował wzrost wydajności na poziomie operacyjnym. Jest to pozytywny sygnał i dowód, że porty lotnicze wyraźnie koncentrują swoje wysiłki na usprawnieniu operacji na lotniskach, aby lepiej służyć swoim klientom.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.