Trzy przedsiębiorstwa: Airbus, Siemens i Rolls-Royce zawiązały partnerstwo nad stworzeniem hybrydowego samolotu pasażerskiego, napędzanego elektrycznym silnikiem turbowentylatorowym. Samolot ma być wspomagany przez trzy silniki odrzutowe na paliwo lotnicze.
Przełomowa współpraca została ogłoszona w Royal Aeronautical Society w Londynie. Budowa maszyny będzie częścią programu E-Fan X, który ma na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla w lotnictwie oraz zmniejszenie zależności branży od paliw kopalnych. Celem programu jest także ustanowienie wymagań dotyczących korzystania z samolotów elektrycznych oraz szkolenie przyszłych pilotów i ludzi potrzebnych w przyszłości branży samolotów elektrycznych. Dzięki E-Fan X produkcja hybrydowo-elektrycznych samolotów komercyjnych ma stać się rzeczywistością.
Pierwszy start samolotu zaplanowany został na rok 2020, natomiast początek produkcji maszyn ma ruszyć pięć lat później. Maszyna ma powstać na podstawie BAe 146, odrzutowego samolotu pasażerskiego o czterech silnikach, który pokonuje trasy średniego zasięgu. Nowy samolot będzie zasilany energią elektryczną wytwarzaną przez znajdującą się na pokładzie turbinę.
Każda z trzech biorących udział w partnerstwie firm będzie mieć swoją działkę, za którą będzie odpowiadać w projekcie. Jak podaje PAP, Airbus będzie odpowiadał za integrację całościową wraz ze strukturą sterowania hybrydowo-elektrycznym układem napędowym i akumulatorami oraz integrację z układami sterowania lotem. „Rolls-Royce będzie odpowiedzialny za silnik turbodoładowany, dwumegawatowy generator i elektronikę mocy”. Ponadto ma z Airbusem pracować nad adaptacją wentylatora do istniejącej gondoli i silnika elektrycznego Siemensa. Ten z kolei dostarczy „dwa megawatowe silniki elektryczne i ich elektroniczny układ sterowania, a także falownik, przetwornicę DC/DC i układ rozdziału mocy”.
Partnerzy zobowiązali się do spełnienia unijnych celów środowiskowych, określonych w wizji lotniczej Komisji Europejskiej 2050 dla lotnictwa (redukcja CO2 o 75%, redukcja NOx o 90% i redukcja hałasu o 65%). Nie można tego osiągnąć za pomocą istniejących technologii. Dlatego też Airbus, Rolls-Royce i Siemens inwestują i koncentrują prace badawcze w różnych obszarach technologicznych, w tym na elektryfikacji. Napęd elektryczny i hybrydowo-elektryczny są dziś uważane za jedną z najbardziej obiecujących technologii, które pozwalają sprostać tym wyzwaniom.