Partner serwisu
Biznes i przemysł

Azja wesprze budowę CPK? Wśród potencjalnych inwestorów Singapur, Chiny, Korea Płd.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Azja wesprze budowę CPK? Wśród potencjalnych inwestorów Singapur, Chiny, Korea Płd.
Fot. Changi Airport
Podczas wizyty w Singapurze, inaugurującej bezpośrednie połączenie z Warszawą, wicepremier Piotr Gliński oraz Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. CPK, rozmawiali o przyszłości finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Lotnisko Changi jest dla nas wzorem, kiedy myślimy o megalotnisku w Polsce – powiedział drugi z wymienionych przedstawicieli rządu podczas spotkania z dziennikarzami.

We wtorek (15 maja) LOT wykonał pierwszy rejs do Singapuru. Wraz z jego uruchomieniem narodowy przewoźnik wchodzi na rynek Azji Południowo-Wschodniej, Australii i Nowej Zelandii. I wiąże z tym spore nadzieje, czerpiąc inspiracje ze strony partnerów. – Lotnisko Changi jest wyjątkowe nie tylko na finansowej, ale też na lotniczej mapie świata. To jedno z wzorcowych portów, od lat wygrywające w różnych rankingach, ponieważ jest skupione na obsłudze pasażera. To dla nas wzór i kierunek podczas prac nad CPK – komentował Mikołaj Wild.

– Specyfiką portu z aspiracjami do bycia hubem powinno być dążenie do maksymalnego komfortu dla pasażerów. Changi spełnia te warunki. Lotnisko w Singapurze może być też dla nas wzorem, jeśli chodzi o model biznesowy oparty na zapewnieniu pasażerom szeregu możliwości spędzania czasu na lotnisku. To bezpośrednio przekłada się na zyski portu. – Strona singapurska jest bardzo otwarta na wzięcie udziału w budowie CPK, a entuzjazm związany z projektem budowy centralnego portu, który tutaj obserwuję, jest znacznie większy niż momentami w Polsce – mówił pełnomocnik.

Odpowiedzialny za budową CPK wiceminister zwracał uwagę także na to, że singapurskie lotnisko od wielu lat wygrywa różnego rodzaju rankingi właśnie dlatego, że jest skoncentrowane na pasażerze i świetnie zaprojektowane. Wszystko to sprawia, że Changi jest jedną z ważniejszych inspiracji przy budowie nowego polskiego portu lotniczego. Zdaniem Wilda dalekowschodnie lotnisko zapewnia maksymalny możliwy komfort podróżnym, którzy spędzają czasem kilka godzin w oczekiwaniu na swój dalszy rejs.

Korea Południowa, Chiny, Singapur wśród inwestorów

Dla polskiej strony istotne jest także to, że Singapur leży obok Korei Południowej i Chin. Te trzy kraje są rozpatrywane jako potencjalni inwestorzy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Jesteśmy w momencie, w którym dobre inwestycje nie szukają pieniędzy, tylko pieniądz szuka dobrych inwestycji. Ze strony Singapuru widzimy duże zainteresowanie, by wziąć udział w naszym przedsięwzięciu – zauważył Wild. – Klucze do sukcesu CPK są jednak w Polsce, a ewentualny udział zagranicznych partnerów może uczynić tę inwestycję bardziej efektywną, przyjazną dla pasażerów i bardziej dochodową – doprecyzował.

Rynek azjatycki faktycznie odnotowuje gigantyczne wzrosty. W Azji znajduje się obecnie dziewięć z 20 lotnisk na całym świecie, obsługujących co najmniej 60 milionów pasażerów rocznie. Pięć azjatyckich lotnisk osiągnęło 60 milionów pasażerów rocznie po raz pierwszy w 2017 r. To Bangkok Suvarnabhumi, Delhi Indira Gandhi, Guangzhou Baiyun, Seul Incheon i Singapur Changi. W 2016 r. w Azji znajdowały się cztery z 14 lotnisk obsługujących co najmniej 60 milionów pasażerów. Przypomnijmy, że w rządowej koncepcji budowy CPK, zaproponowana lokalizacja pozwala na efektywną obsługę ruchu pomiędzy Europą Zachodnią a Dalekim Wschodem. W dokumencie można było przeczytać, że Warszawa leży na linii tzw. „wielkiego koła” pomiędzy takimi miastami jak Pekin, Seul czy Szanghaj, a Barceloną, Mediolanem, Genewą i Monachium. Więcej o CPK jako hubie Azja-Europa pisaliśmy tutaj. 

Referendum w Baranowie

Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany w okolicach Baranowa. Na przełomie maja i czerwca mają być znane dokładne wyniki analizy lokalizacyjnej, czyli przed planowanym na 17 maja referendum mieszkańców gminy. Mieszkańcy mają odpowiedzieć na pytanie: "Czy chce pan/pani budowy na terenie gminy Baranów Centralnego Portu Komunikacyjnego?". Drugie pytanie ma dotyczyć tego, czy mieszkańcy zgodzą się na warunki wykupu ich ziemi proponowane przez rząd. Czy ewentualne weto tamtejszej społeczności nie opóźni inwestycji? – Referendum w Baranowie nie należy do właściwości gminy, podobnie jak do prezydenta Warszawy nie należy to, czy port Chopina będzie lub nie zlikwidowany. Referendum jest organizowane w okresie wyborczym spodziewany się, że wpisze się ono w kalendarz wyborczy. Będziemy traktować to referendum jako wyzwanie do rozmowy z mieszkańcami – przekonuje Mikołaj Wid.

Na jakim etapie są obecne prace? W środę (16.05) przez Senat przeszła specustawa o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Senatorowie nie zgłosili żadnych poprawek do tego projektu. Dokument został przegłosowany i trafi teraz do podpisu prezydenta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Infrastruktura i lotniska

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Rafał Dybiński 11 maja 2024

Kuś: Histeria nie służy CPK

Infrastruktura i lotniska

Kuś: Histeria nie służy CPK

Roman Czubiński 12 maja 2024

Odwiedzamy lotnisko biura Foster + Partners, które zaprojektowało CPK

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

Łukasz Malinowski 10 maja 2024

Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Pozostałe z wątku:

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Infrastruktura i lotniska

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Rafał Dybiński 11 maja 2024

Kuś: Histeria nie służy CPK

Infrastruktura i lotniska

Kuś: Histeria nie służy CPK

Roman Czubiński 12 maja 2024

Odwiedzamy lotnisko biura Foster + Partners, które zaprojektowało CPK

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

Łukasz Malinowski 10 maja 2024

Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5