Województwo podlaskie zobowiązało się przekazać 16 mln zł na budowę utwardzanej drogi startowej na lotnisku Białystok-Krywlany. I choć prace przy realizacji inwestycji są w toku, pieniądze wciąż nie trafiły w ręce miasta, które odpowiada za projekt.
Przetarg na budowę utwardzonego pasa startowego na Krywlanach miasto ogłosiło w połowie lipca ubiegłego roku, zaraz po tym, jak wojewoda podlaski wydał zgodę na realizację inwestycji. Okazało się jednak, że oferta złożona w konkursie
była o 16 mln zł wyższa, niż pierwotnie zakładano. Dofinansowanie dla inwestycji obiecało jednak województwo. Wsparcie, po wielu perturbacjach, miało pokryć całość brakującej kwoty. Rada miasta przystała na takie rozwiązanie i na podstawie deklaracji województwa,
przystąpiono do realizacji prac.
Faktury są, pieniędzy brakTymczasem – jak podaje serwis bialystokonline.pl – województwo przekazało do tej pory na realizację inwestycji zaledwie 100 tys. zł, choć przetarg w sprawie lotniska rozstrzygnięto w listopadzie ubiegłego roku, a prace rozpoczęły się niemal trzy miesiące temu.
Podczas ostatniego sejmiku rady województwa kwestia miała zostać przedyskutowana, jednak na wniosek jednego z członków rady, punkt zdjęto z porządku obrad. Posunięcie argumentowano tym, iż brakuje dokładnych wyjaśnień ze strony miasta, na co pieniądze zostaną przeznaczone.
Tymczasem miasto otrzymało już pierwsze faktury od wykonawcy, opiewające na 6,4 mln zł. Przedstawiciele magistratu zapewniają jednak, iż są w stałym kontakcie z urzędem marszałkowskim i deklarują pełną gotowość do rozwiania wszelkich wątpliwości.
Inwestycja za 48 mln złUtwardzony pas startowy na Krywlanach ma mieć 1350 metrów długości i 30 metrów szerokości. Powstanie tam też m.in. płyta do zawracania, drogi kołowania i miejsce postoju dla samolotów. Lotnisko w Krywlanach będzie przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich zabierających do 50 pasażerów. Z portu korzystać będą lotnicze ośrodki szkoleniowe, właściciele prywatnych statków powietrznych, lotnicze pogotowie ratunkowe oraz lotnicze służby państwowe. Początkowo port obsługiwać będzie 1-2 tys. operacji lotniczych.
Wykonawcą pasa startowego jest
polsko-litewskie konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe Boruskiewicz s.j. (lider konsorcjum), PPU Drabent Maria Drabent i Jacek Drabent s.j., Projekt Plus sp. z o.o. oraz UAB Siauliu Plentas. Roboty budowlane powinny zakończyć się we wrześniu 2018 r., a formalności związane ze zmianą certyfikacji lotniska w ciągu kolejnych dwóch miesięcy. Wszystkie prace związane z modernizacją białostockiego lotniska pochłoną w sumie 48 mln zł.