Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

MIB: Lokalizacja CPK ma priorytet względem Kolei Dużych Prędkości

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-09-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
MIB: Lokalizacja CPK ma priorytet względem Kolei Dużych Prędkości
fot. Port Lotniczy Rzeszów
Decyzja co do ewentualnej budowy Kolei Dużych Prędkości zapadnie do 2020 roku – zapowiedział podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Jak jednak dodał, jeżeli lokalizacja i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zostaną zatwierdzone, decyzja o KDP zostanie przyspieszona.

Podczas panelu dyskusyjnego, dotyczącego Kolei Dużych Prędkości oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceminister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Bittel podkreślił, że decyzja dotycząca kształtu KDP w Polsce jest uzależniona od wyboru lokalizacji CPK. – W czerwcu MIB zorganizowało konferencję, która po raz kolejny już rozpoczęła dyskusję na temat Kolei Dużych Prędkości – przypomniał Andrzej Bittel. Jak zaznaczył, takie przedsięwzięcia jak KDP i CPK napędzają gospodarkę i mogą wspomóc rozwój państwa. Podkreślił również, że w dyskusji na temat szybkiej kolei, którą wznowił MIB, nie było głosów przeciwnych inwestycji.

Najpierw lokalizacja CPK

Na jakim etapie jest obecnie ten projekt? – Część dokumentacji planistycznej już jest przygotowana, ale będzie wymagała aktualizacji. Trzeba wziąć pod uwagę nowe uwarunkowania, jak choćby rozwój regionalnych portów lotniczych – podkreślił wiceminister infrastruktury i budownictwa. Kluczowe dla projektu będzie też jego zdaniem to, czy uda się doprowadzić sieć szybkiej kolei do Niemiec i Czech oraz to, gdzie zostanie ustalona lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W rozmowie z portalem „Rynek Lotniczy” Andrzej Bittel zaznaczył, że w przypadku wielopłaszczyznowej inwestycji, jaką jest gigantyczny port lotniczy, priorytet ma ustalenie lokalizacji lotniska. – Łatwiej jest linię kolejową odrobię przesuwać, niż zmienić lokalizację lotniska i postawić je w drugą stronę. Uwarunkowania dotyczące ulokowania lotniska: pogoda, ukształtowanie terenu, róża wiatrów, itp. powodują, że jest o wiele trudniej znaleźć dla niego dobre miejsce. Pociąg, zwłaszcza w terenie nizinnym czy równinnym, jest o wiele łatwiej poprowadzić – stwierdził wiceminister infrastruktury.

Jednocześnie zapowiedział, że decyzja o budowie Kolei Dużych Prędkości ma zapaść do 2020 roku. – Jeżeli zatwierdzona zostanie lokalizacja i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, to odpowiednio przyspieszymy tę decyzję – mówił. Jak jednak podkreślił, budowa tak wielkiej inwestycji jak CPK jest równoważna z rozbudową infrastruktury kolejowej. – CPK musi oznaczać inwestycję w nową infrastrukturę kolejową, ale niekoniecznie w KDP – podkreślił w rozmowie z portalem „Rynek Lotniczy”.

Dwa projekty cywilizacyjne

Również prezes zarządzającej infrastrukturą spółki, PKP Polskie Linie Kolejowe, Ireneusz Merchel potwierdził, że budowa linii KDP Ygrek jest uzależniona od tych czynników. – Przy zaangażowaniu sąsiednich krajów i w połączeniu z Centralnym Portem Komunikacyjnym Ygrek na pewno ma sens – stwierdził.

– KDP to projekt cywilizacyjny dla polskiego kolejnictwa. Myślę, że ostateczny model tej kolei w Polsce będzie mieszany – trochę przypominający Niemcy, gdzie KDP współpracuje z kolejami konwencjonalnymi. Taki model w Polsce pozwoliłby wykorzystać inwestycje prowadzone obecnie – dodał prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. – CPK to pierwsza odpowiedź, która pozwoliła powrócić do koncepcji KDP – podsumował.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Cztery perony z dużym zapasem wystarczą stacji CPK

Infrastruktura i lotniska

Malepszak: Cztery perony z dużym zapasem wystarczą stacji CPK

Redakcja/przegląd prasy 15 lipca 2024

Redukcje pirsu, płyt postojowych i dróg kołowania. Lasek o korektach w CPK

Infrastruktura i lotniska

Klimczak: Nowe linie do Rzeszowa i Kielc nadal w rządowym planie

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Redukcje pirsu, płyt postojowych i dróg kołowania. Lasek o korektach w CPK

Infrastruktura i lotniska

Redukcje pirsu, płyt postojowych i dróg kołowania. Lasek o korektach w CPK

Rafał Dybiński 11 lipca 2024

Lasek: CPK bez czarterów i niskokosztowców

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK bez czarterów i niskokosztowców

Mateusz Kieruzal 28 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Cztery perony z dużym zapasem wystarczą stacji CPK

Infrastruktura i lotniska

Malepszak: Cztery perony z dużym zapasem wystarczą stacji CPK

Redakcja/przegląd prasy 15 lipca 2024

Redukcje pirsu, płyt postojowych i dróg kołowania. Lasek o korektach w CPK

Infrastruktura i lotniska

Klimczak: Nowe linie do Rzeszowa i Kielc nadal w rządowym planie

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Redukcje pirsu, płyt postojowych i dróg kołowania. Lasek o korektach w CPK

Infrastruktura i lotniska

Redukcje pirsu, płyt postojowych i dróg kołowania. Lasek o korektach w CPK

Rafał Dybiński 11 lipca 2024

Lasek: CPK bez czarterów i niskokosztowców

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK bez czarterów i niskokosztowców

Mateusz Kieruzal 28 czerwca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5