Dla lokalizacji Centralnego Portu Lotniczego przewinęło się już kilka propozycji – zaczynając od tej pomiędzy Łodzią a Warszawą, przechodząc przez lokalizację bliższą Kielcom a kończąc na... podwarszawskiej. Tę ostatnią wskazał w rozmowie z Polskim Radiem szef MSZ Witold Waszczykowski, który właśnie wrócił z czterodniowej wizyty w Chinach. I poza nowymi inwestycjami lotniczymi, zapowiada też realizację przez chińskie firmy takich projektów infrastrukturalnych jak budowa dróg czy kolei.
CPL – w inwestycję zaangażują się Chiny?
Szef polskiej dyplomacji przyznał, że strona polska złożyła Chinom propozycję współpracy, ale swoją ofertę złożyli też Chińczycy. Wśród niej znalazła się propozycja współpracy przy budowie Centralnego Portu Lotniczego dla Polski. Inwestycja miałaby być połączona kolejami dużych prędkości z głównymi miastami w kraju, aby port mógł obsługiwać miliony ludzi.
Centralny Port Lotniczy to oczywiście żadna nowość, a dyskusja o ewentualnej lokalizacji toczy się w kraju od lat. CPL miałby być największym portem lotniczym wschodniej Europy, który służyłby nie tylko aglomeracji warszawskiej, ale całemu krajowi. Jeszcze kilka lat temu zakładano, że lotnisko powstanie w środkowej Polsce, między Łodzią a Warszawą. Jednak w związku z decyzją dotyczącą rozbudowy Lotniska Chopina, marzenia o CPL, którego budowa pochłonęłaby gigantyczne pieniądze (według szacunków chodzi o ponad 3 mld euro), odłożono do szuflady.
PiS twardo za budową wielkiego hubu
To, że dyskusja o CPL ponownie wraca pod rozwagę, nie powinno nikogo dziwić. Inwestycja znalazła się bowiem w programie wyborczym PiS. Jarosław Kaczyński wizytując w ubiegłym roku łódzkie lotnisko obiecał, że po objęciu władzy wybuduje nowe, wielkie lotnisko w okolicach Babska. Dziś mówi się już nie o Babsku, ale Mszczonowie, położonym około 45 km od Warszawy. Miejscowość ma dobre połączenie komunikacyjne – leży w pobliży dróg krajowych nr 8 i nr 50 oraz w pobliżu ważnych linii kolejowych. Inną propozycją Waszczykowskiego, przytoczoną w radiowej dyskusji, jest również gmina Baranów koło Grodziska Mazowieckiego (38 km od Warszawy). Również tam przecinają się szlaki kolejowe północ – południe oraz wschód – zachód, istotna jest również bliskość autostrad.
CPL – alternatywne warianty
Według analiz PPL-u maksymalna przepustowość Lotniska Chopina to co najmniej 20-25 mln podróżnych obsługiwanych w ciągu roku (lokalizacja lotniska mocno ogranicza możliwości jego rozbudowy). Pewnym pomysłem na zagospodarowanie rosnącego ruchu pasażerskiego (który w pewnym momencie może osiągnąć maksimum w stołecznym porcie) jest idea stworzenia duoportu Lotnisko Chopina – Port Lotniczy Modlin. Chęć realizacji pomysłu jeszcze kilka miesięcy temu podtrzymywał nowy dyrektor stołecznego lotniska – Mariusz Szpikowski.
Swój oryginalny pomysł na problem wyczerpującej się (w odległej przyszłości) przepustowości Lotniska Chopina mają również samorządowcy. Ich propozycja to budowa CPL w sąsiedztwie Kielc.
„Dzisiaj dwa największe miasta to Warszawa i Kraków. Port powinien powstać pomiędzy tymi dwoma miastami, jest potrzebny również funkcjonującym tam lotniskom. Przy budowaniu dzisiaj szybkiej kolei, dostęp do Krakowa (z Kielc) w ciągu pół godziny, a do Warszawy – w ciągu godziny, nie jest jakąś fanaberią czy nierealną rzeczą. Naszym zdaniem bardzo dobrą lokalizacją są Obice” – podkreślił prezydent miasta podczas
niedawnej konferencji prasowej.