Podkarpackie chce zrealizować, dzięki pieniądzom unijnym, budowę systemu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Ma ona prowadzić m.in. do Portu Lotniczego Rzeszów–Jasionka. Pozyskano już dofinansowanie na tabor kolejowy.
Jak poinformował „Rynek Lotniczy” Zbigniew Kozak, zastępca dyr. Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w urzędzie marszałkowskim, Województwo Podkarpackie dąży do zbudowania systemu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, który ma dać możliwość rozładowania „korków i chaosu na drogach dojazdowych” do stolicy województwa. Projekt zakłada wykorzystanie już istniejących linii kolejowych oraz budowę nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów–Jasionka.
Jak tłumaczy Kozak, zasięg działania Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej jest uzależniony od granic Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego i uwarunkowań technicznych związanych z infrastrukturą kolejową, stąd obsługa pociągowa odbywać się będzie do następujących miejscowości w relacjach: Rzeszów – Dębica, Rzeszów – Przeworsk, Rzeszów – Kolbuszowa i Rzeszów – Strzyżów oraz Rzeszów – Port Lotniczy Jasionka.
Co pół godziny w szczycie
Celem przedsięwzięcia jest optymalnie duża częstotliwość kursowania pociągów, przyjęto: w godzinach szczytu komunikacyjnego – co 30 min, poza szczytem co 60 min, w dni wolne od pracy co 120 min. Do tego w celu zwiększenia dostępności planuje się budowę lub przebudowę dróg dojazdowych i parkingów w systemie park&drive, chodników, stojaków na rowery, itp., które będą realizowane przy współpracy jednostek samorządowych (gmin) położonych na terenie funkcjonowania tej kolei.
Są pieniądze na tabor kolejowy
Jak informuje przedstawiciel urzędu, planuje się też zakup nowoczesnego taboru oraz budowę zaplecza technicznego Rzeszów Staroniwa dla potrzeb bieżącego utrzymania taboru. Aktualnie województwo podkarpackie uzyskało w trybie konkursowym dofinansowanie z UE w ramach POIiŚ w wysokości 117 mln do części projektu, który będzie realizować samodzielnie w zakresie zakupu taboru wraz z budową zaplecza technicznego. Chodzi o konkurs Centrum Unijnych Projektów Transportowych,
o którym szeroko pisał „Rynek Kolejowy”.
Na tabor i zaplecze województwo wyda ok. 288 milionów złotych, łącznie z unijnym dofinansowaniem. – Na pozostałą cześć dotyczącą infrastruktury przystankowej i budowy m.in. linii kolejowej do lotniska w Jasionce konkurs jeszcze jest nie rozstrzygnięty, a oczekiwane dofinansowanie będzie skierowane do PKP PLK – wyjaśnia Zbigniew Kozak.
Pierwsze pociągi w 2021 roku
Pierwsze plany budowy kolei na rzeszowskie lotnisko
powstały w 2009 roku. Obecnie wartość całego projektu szacuje się na ponad 580 mln zł. – Z chwilą podpisania umowy na dofinansowanie rozpoczną się prace projektowe. Zakłada się, że pierwsze pociągi ruszą w 2021 roku – informuje przedstawiciel urzędu.
Według urzędu marszałkowskiego stworzenie kolei aglomeracyjnej przyczyni się do wprowadzenia zintegrowanych rozwiązań komunikacyjnych z ZTM Rzeszów i lokalnymi przewoźnikami samorządowymi w celu m.in. stworzenia wspólnego biletu, który honorowany byłyby zarówno w komunikacji miejskiej, jak i w pociągach. – Innowacyjne podejście do tego typu działań pomoże i zachęci podróżnych do korzystania nie tylko z pociągów, ale także komunikacji publicznej, co wpłynie na zmniejszenie ruchu indywidualnego – podsumowuje Kozak.