Spółka PKP PLK wybrała podmiot, który będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia przez Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach.
Pięciu kandydatów, jeden odrzucony
Oferty
zostały otwarte w sierpniu. Do przetargu zgłosiło się pięć podmiotów. Wówczas PKP PLK podawały, iż budżet zamówienia równy jest 35,3 mln zł brutto; nikt nie przekroczył tej kwoty. Najtańszą ofertę przedstawiła spółka Mosty Katowice (13,6 mln zł brutto).
Teraz spółka ogłosiła, że za najkorzystniejszą uznano propozycję spółki Egis Poland, która opiewa na ponad 18,7 mln złotych brutto. Oprócz wymienionych firm w przetargu wzięły też udział: konsorcjum BBF, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering i Architecture, a także ELKOL i konsorcjum TPF – jednak ich ofertę odrzucono z powodu rażąco niskiej ceny; PLK poprosiła oferenta o wyjaśnienia w tej sprawie, ale okazały się niewystarczające.
Będzie wsparcie Unii
Wybór projektanta to kolejny etap działań zarządcy kolejowej infrastruktury zmierzających do odbudowy linii nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie z Katowice Airport. W ubiegłym tygodniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała
decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
Linia kolejowa nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie ma zostać oddana do użytku w 2021 roku. Inwestycja przewiduje elektryfikację linii 182 na odcinku 40 km, dostosowanie do prędkości 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych. Planowana szacunkowa wielkość nakładów inwestycyjnych na to zadanie to 548 mln zł. Pieniądze pochodzić mają z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Czas przejazdu z Tarnowskich Gór na lotnisko ma wynieść zaledwie 17 minut.
Cały okres obowiązywania zamówienia to 1575 dni. Wykonawca zobowiązany będzie do dostarczenia m.in. specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy. Będzie on również pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty budowlane. PKP PLK przewidują rozpoczęcie robót w IV kwartale 2019 roku i ich zakończenie w II kwartale 2022 roku.