Tak ogromna inwestycja jak Centralny Port Lotniczy (CPL) potrzebuje odpowiedniej lokalizacji. Obecnie wiadomo jedynie, że ma on się znajdować między Warszawą a Łodzią. Portal „wbdata.pl” przeprowadził analizę różnych miejsc, w których mogłoby zostać zbudowane polskie gigantyczne lotnisko. Wzięto pod uwagę Mszczonów, Baranów, Łowicz, Błonie, Teresin i Żyrardów.
Budowa CPL w zeszłym tygodniu została pozytywnie zaopiniowana przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Po tym komunikacie zaczęło pojawiać się morze pytań. Podstawowe to: „Skąd pozyskać na to pieniądze?”, „Gdzie ma się on znajdować?” i „Czy na pewno jest to sensowna inwestycja?”.
Portal „wbdata.pl” opracował dane, które mogą pomóc odpowiedzieć na drugie zagadnienie.
Co najważniejsze?
Rzeczą, na którą trzeba patrzeć najpierw, jest oczywiście bliskość sieci kolejowej i drogowej. Ogromne lotnisko musi być dobrze skomunikowane. Jednak to tworzy inne problemy. Potrzebne jest też duża powierzchnia, która pozwoli na wybudowanie pasa startowego, o długości minimum 4 km, a w przyszłości także kolejnej drogi startowania. To niesie za sobą koszty zmiany planów zagospodarowania gmin, na których powstanie CPL. Należałoby również zabezpieczyć tereny pod przyszłą rozbudowę.
Kolejny aspekt w to bliskość Warszawy. Dla większości pasażerów, to właśnie komunikacja ze stolicy Polski jest priorytetem. Z wybranych lokalizacji najdalej położony jest Łowicz, który znajduje się 70 km od centrum Warszawy, najbliżej znajdują się Błonie (29 km). Pozostałe badane lokalizacji są położone w przedziale 40-50 km od centrum Warszawy. Ostatecznie CPL powinien znajdować się maksymalnie 50 km od centrum stolicy. W przypadku takich założeń lokalizacja w pobliżu Łowicza odpada.
Analiza
Model przemieszczania zbudowano na podstawie sieci drogowej i kolejowej, uwzględniając ograniczenia prędkości. Pochodzi on z końca ubiegłego roku, ale oczywiste jest, że do pełnej analizy należałoby opracować najnowszy model, uwzględniający wszystkie nowe inwestycje oraz kongestię ruchu. A także wariantować prędkości wg pory dnia i ruchu na drogach. Należy również uwzględnić docelową sieć drogową i kolejową, która powstanie po wybudowaniu CPL.
Mszczonów – to miejscowość, która znajduje się przy granicy województw mazowieckiego i łódzkiego. Strefa dojazdu do 30 minut obejmuje okoliczne gminy, po utworzeniu głównymi drogami i siecią kolejową, dostępność na pewno się zwiększy i najbliższa strefa znacznie się rozszerzy. Strefa godzinna obejmuje lotnisko Okęcie oraz Warszawę. Z kolei strefa 90 minut obejmuje drugie duże miasto w okolicy, czyli Łódź.
Baranów – leży bliżej stolicy niż Mszczonów. Ma to swoje odzwierciedlenie w dostępności czasowej, najbliższa strefa do 30 minut obejmuje Warszawę i Okęcie. Wszystkie strefy są przesunięte w stosunku do wcześniej opracowanej lokalizacji w stronę północno-wschodnią. Strefa do dwóch godzin obejmuje nawet Toruń.
Łowicz – ta lokalizacja jest najbardziej wysunięta na zachód ze wszystkich co sprawia, że w strefie dwugodzinnej znajduje się Toruń, Bydgoszcz i powiat poznański. W strefie godzinnej dostępności znajdują się Warszawa i Łódź.
Błonie – ta gmina leży najbliżej Warszawy. Strefa do 30 minut obejmuje część obszaru stolicy, a strefa godzinna lotnisko w Modlinie. Krańce strefy do 120 minut stykają się z Toruniem i Poznaniem.
Teresin – miejscowość leży około 45 km od centrum Warszawy. Poza tym leży najdalej od autostrady A2 i linii kolejowych nr 1 i 4 biegnącymi na południe kraju. Strefa półgodzinna obejmuje okoliczne gminy, godzinna Warszawę i Modlin. W dwie godziny można dojechać z Torunia i Siedlec.
Żyrardów – znajduje się około 45 km od Warszawy, pomiędzy autostradą A2 a liniami kolejowymi 1 i 4. Najbliższa strefa 30-minutowa osiąga zachodnie granice Warszawy, w około godzinę można dojechać z Łodzi. W dwie godziny można dojechać z Torunia.
Ludność
Ilość ludzi zamieszkałych na danym terenie jest kolejnym wskaźnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę przy szukaniu odpowiedniej lokalizacji dla CPL. Z podanych stref, najwięcej osób w strefie do 30 minut mieszka w lokalizacjach Błonie i Baranów, najmniej w Teresinie. W strefie od 30 do 60 minut, w każdej z badanych lokalizacji, mieszka już powyżej 1,5 mln osób. W lokalizacjach Łowicz i Żyrardów mieszka ponad 3 mln osób. Sumarycznie, w całym obszarze oddziaływania badanych lokalizacji (do 2 godzin), w każdej lokalizacji mieszka około 8 milionów osób. Dokładne dane w tabeli poniżej.
Jednak priorytet tego wskaźnika zmniejsza się wraz ze zwiększeniem dostępności lądowej poprzez rozwój infrastruktury. Według planów, CPL ma być portem przesiadkowym, więc ważna jest przede wszystkim lokalizacja w stosunku do Warszawy, największego ośrodka biznesowego i turystycznego Polski.
Podsumowanie
W swojej analizie, portal „wbdata.pl”, wziął pod uwagę przede wszystkim dostępność czasową. – Jest ona tylko wycinkiem takich analiz, jednak powinna być istotnym elementem takich badań – informuje autor. Dodatkowo przedstawione dane powinny zostać uaktualnione.