Niezwykle ambitnie prezentuje się rządowy załącznik do koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, podejmujący tematykę rozbudowy sieci kolejowej związanej z usprawnieniem dojazdów do CPK. Postulowana jest budowa praktycznie całkowicie nowej sieci magistralnej, umożliwiającej dotarcie do centralnego lotniska, z większości miejsc Polski, w czasie nieprzekraczającym 120-150 minut.
Rząd zakłada, że prace będą podzielone na dwa zasadnicze etapy:
• W pierwszym, trwającym do 2025-27 r. i współfinansowanym najpierw przy współudziale obecnej, a później następnej perspektywy finansowej UE, podejmowane będą działania, które będą służyć uzupełnianiu głównych luk sieci PKP PLK, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
• W drugim etapie, działania będą ukierunkowane na budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości. Ma to nie tylko poprawić atrakcyjność kolei w przejazdach wewnątrz kraju, ale również w relacjach międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w ramach projektu „Trójmorza”.
W tym artykule opiszemy podstawowe założenia prac dla etapu I. Główny nacisk w I etapie miałby zostać położony na budowę brakujących fragmentów sieci, tak aby „przybliżyć” do CPK zwłaszcza obszary położone z dala od centrum Polski, które, wskutek mało atrakcyjnego układu sieci, mają nieracjonalnie wydłużone trasy. W dokumencie wskazano, iż takimi obszarami są zwłaszcza Dolny Śląsk, Mazury, Pomorze środkowe, województwo kujawsko-pomorskie i Roztocze. – W etapie tym zakłada się budowę nowych linii o charakterze łączników-„spinaczy” istniejącej sieci o parametrach umożliwiających osiąganie prędkości co najmniej 250 km/h oraz poprawę parametrów istniejących linii kolejowych wykorzystywanych w systemie przewozów dalekobieżnych (między innymi dostosowanie do prędkości 250 km/h CMK i osiągnięcie prędkości powyżej 200 km/h dla linii nr 6 Warszawa-Białystok) – czytamy w dokumencie.
Do tych „spinaczy” zaliczono następujące odcinki: • Warszawa – Łódź Kaliska (nowy przebieg, przez CPK); • Sieradz – Wieruszów (skrócenie czasu przejazdu również m.in. z Warszawy do Wrocławia); • CMK – Baranów/CPK – Płock – Włocławek (wyprowadzenie ruchu w kierunku północnej Polski); • Łącznica Warszawa Wsch. – Marki (nowy wyjazd z Warszawy w kierunku m.in. Białegostoku); • Warszawa Choszczówka – Nasielsk (nowy przebieg, omijający m.in. „wąskie gardło” w Nowym Dworze Maz./Modlinie); • Kalisz – Pleszew (skrócenie czasu jazdy m.in. pomiędzy Łodzią i Poznaniem); • Szczecin Główny/Port Centralny – Szczecin Dąbie (ułatwienie wyjazdu z portu w Szczecinie); • Wąsocz Konecki – Tumlin (skrócenie czasu jazdy m.in. pomiędzy Kielcami i Łodzią oraz CMK); • Czernica Wrocławska – Ligota (łącznica omijająca węzeł wrocławski od wschodu); • Zbydniów – Zalesie Gorzyckie (skrócenie drogi przejazdu pomiędzy Stalową Wolą i Sandomierzem); • Rzeszów – Łętownia (nowa linia skracająca drogę z Rzeszowa do Lublina); • Ostrołęka – Pisz – Giżycko (skrócenie drogi z Warszawy na Mazury); • Nakło n. Notecią – Okonek (skrócenie przejazdu z Bydgoszczy m.in. do Kołobrzegu i Koszalina); • Podłęże – Piekiełko (inwestycja skracająca czas przejazdu z Krakowa m.in. do Zakopanego, Nowego Sącza, a także na Słowację); • Busko-Zdrój – Żabno (skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Kielecczyzną i wschodnią Małopolską/Tarnowem, a pośrednio również między Warszawą i Podkarpaciem); • Świdnik – Zamość – Tomaszów Lubelski (skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Lubelszczyzną i Roztoczem); • Fronołów – Biała Podlaska – Milanów (połączenie Podlasia z Lubelszczyzną, celem utworzenia „wschodniej magistrali”); • Nowy przebieg linii kolejowej nr 68 (w rejonie Kraśnik – Zaklików).
Prawie wszędzie nie dłużej niż 2 godziny
Jak stwierdzają autorzy dokumentu, w wyniku realizacji ww. działań wszystkie regiony Polski zostaną objęte wzajemną dostępnością transportową i otrzymają połączenia kolejowe z CPK o parametrach konkurencyjnych w stosunku do transportu drogowego, a główne ośrodki miejskie kraju (poza Szczecinem i Rzeszowem) otrzymają połączenia z CPK w czasie maksymalnym 120-150 minut. Dodatkowo, jak wskazują autorzy dokumentu, w większości przypadków budowane elementy infrastruktury znacząco poprawią możliwości organizacji transportu.
Tu należy podkreślić, że na ww. liście znajdują się zarówno postulaty funkcjonujące od dawna w – przynajmniej branżowej – przestrzeni publicznej (takie jak budowa linii Sieradz – Wieruszów, Busko-Zdrój – Żabno czy naturalnie Podłęże – Piekiełko), jak i propozycje całkiem nowe.
Samo CPK ma zyskać nową linię kolejową – wspomnianą już trasę z Warszawy do Łodzi w nowym przebiegu – jak również ma zostać połączony z istniejącymi liniami kolejowymi przebiegającymi w jego rejonie, tj. z liniami 1/447 (trasa biegnąca przez Pruszków, Grodzisk Maz. w kierunku Łodzi), 3 (trasa Warszawa – Poznań) i 4 (CMK). Czas przejazdu nową trasą z Warszawy do Łodzi miałby wynieść 39 minut, a z Warszawy do CPK – 24 minuty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.