– Wszystko wskazuje na to, że już w drugiej połowie 2018 roku uruchomione zostanie od dwóch do czterech tras autobusowych, które umożliwią szybki dojazd do Pyrzowic w korzystnej cenie z praktycznie wszystkich, największych miast metropolii – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządcy lotniska w Katowicach. W przygotowaniu jest także realizacja linii kolejowej do terminalu w Pyrzowicach.
Emilia Derewienko, Rynek Lotniczy: Czy rozważacie bardziej atrakcyjną cenowo i czasowo ofertę w kwestii dojazdu z miasta do lotniska?Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego: Na początku 2018 roku w obszarze konurbacji górnośląskiej rozpoczął działalność związek metropolitalny. Jednym z podstawowych zadań Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest organizacji transportu publicznego. Zarząd związku, jako jeden z priorytetów w pierwszym roku działalności, stawia sobie poprawę dostępności komunikacją publiczną portu z największymi miastami konurbacji. Wszystko wskazuje na to, że już w drugiej połowie 2018 roku uruchomione zostanie od dwóch do czterech tras autobusowych, które umożliwią szybki dojazd do Pyrzowic w korzystnej cenie z praktycznie wszystkich, największych miast metropolii.
Jaki jest postęp prac jeśli chodzi o linię kolejową do Pyrzowic?Postęp prac w kwestii stworzenia połączenia kolejowego do Pyrzowic jest w mojej ocenie w ostatnim czasie znaczący. Mowa o rekultywacji szlaku kolejowego nr 182 pomiędzy Tarnowskimi Górami a Zawierciem. Właściciel projektu, czyli PKP PLK w najbliższym czasie podpisze umowę z projektantem. Kolejarze deklarują, że pierwszy pociąg do Katowice Airport przyjedzie w 2021-2022 roku. Projekt jest bardzo ważny dla rozwoju portu. Z jednej strony to znaczne udogodnienie dla pasażerów, z drugiej – co niezwykle istotne – dla pracowników. W ciągu najbliższych lat w ponad 50 podmiotach funkcjonujących na terenie Katowice Airport zatrudnienie znajdzie około tysiąc osób, już teraz zawodowo związanych z portem jest ponad 3 tys. ludzi. Żeby podnieść atrakcyjność Pyrzowic jako miejsca pracy, niezbędna jest dobrze rozwinięta sieć transportu zbiorowego.
Czy Pana zdaniem lotnisko wykorzystuje potencjał regionu i całej aglomeracji oraz może mu sprostać?Katowice Airport wykorzystuje potencjał regionu, świadczy o tym dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego i systematyczny, konsekwentny rozwój siatki połączeń. Struktura ruchu na danym lotnisku jest ściśle powiązana z rodzajem potencjału regionu, a składają się na niego różne czynniki. W przypadku regionu, który obsługuje Katowice Airport, jest to po pierwsze bardzo dobra demografia naszego obszaru oddziaływania i fakt, że średnia pensja należy tu do najwyższych w kraju. Z przyczyn czysto historycznych nie należy do atrakcyjnych turystycznie z perspektywy obcokrajowców, stąd niewielki ruch przylotowy do Pyrzowic. Po drugie ogromne znaczenie dla rozwoju naszego biznesu, szczególnie w segmencie ruchu towarowego, ma siła przemysłowa obszaru oddziaływania.
Rozwinięta branża automotive coraz mocniej rozwijająca się logistyka na potrzeby e-commerce to działy, które napędzają lotnicze przewozy towarów w Pyrzowicach. Strategicznym zadaniem GTL SA, które od ponad 10 lat skutecznie realizujemy, jest taki rozwój infrastruktury portu, który umożliwi naszym partnerom nieograniczony rozwój ich biznesów: mowa tutaj o liniach lotniczych, firmach zajmujących się logistyką, czy też obsługą techniczną samolotów. Oferując dobrą infrastrukturę umożliwiamy rozwój przedsiębiorstw, a to ściśle wiąże się ze wzrostem liczby miejsc pracy. Przypomnę, że już teraz w ponad 50 firmach i instytucjach, które funkcjonują na terenie Katowice Airport pracuje ponad 3 tys. osób. Szacujemy, że do końca dekady będzie ich ponad 4 tysiące. Rozwój Pyrzowic to także rozwój oferty edukacyjnej szkół średnich i wyższych, które kształcą na potrzeby firm z sektora lotniczego prowadzących działalność w Katowice Airport. Bez wątpienia jesteśmy jednym z najważniejszych atutów województwa śląskiego i z każdym rokiem rola Pyrzowic w rozwoju regionu będzie coraz wyraźniejsza.
Czytaj także: Katowice wybudują kolejny terminal. Tomasik: Powstanie do 2025 roku (cz. 1)Tomasik: Katowice Airport realizuje największy plan rozbudowy w historii (cz. 2)Tomasik (Katowice Airport): Chcemy przegonić Lotnisko Chopina w czarterach (cz. 3)