Prezydent Białegostoku rozstrzygnął dziś przetarg na budowę pasa startowego wraz z niezbędną infrastrukturą. Stało się to możliwe po tym, jak samorząd województwa podlaskiego postanowił przekazać miastu na tę inwestycję brakujące 16,1 mln zł, a białostoccy radni poparli tę inicjatywę.
Wykonawcą pasa startowego będzie polsko-litewskie konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe Borsukiewicz s.j. (lider konsorcjum), PPU Drabent Maria Drabent i Jacek Drabent s.j., Projekt Plus sp. z o.o. oraz UAB Siauliu Plentas. To właśnie ten wykonawca zrealizuje zamówienie. Konsorcjum wyceniło swoją ofertę na kwotę ok. 44 mln zł. Poza zwycięską ofertę, swoją propozycję przedstawiła także firma Budimex, która wyceniła swoje usługi na 62 mln zł.
Radni są "za"Przetarg na budowę utwardzonego pasa startowego na Krywlanach Miasto ogłosiło w połowie lipca tego roku, zaraz po tym, jak wojewoda podlaski wydał zgodę na realizację inwestycji. Aby budowa pasa startowego na Krywlanach mogła się rozpocząć, konieczne były zmiany w budżecie Miasta na 2017 rok i w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Prezydent Tadeusz Truskolaski zwrócił się do Rady Miasta w tej sprawie. Na ostatniej sesji w środę 2 listopada, radni ostatecznie zdecydowali, że
są za realizacją tego przedsięwzięcia.
– Mam nadzieję, że dzięki temu Białystok pojawi się wreszcie na lotniczej mapie Europy. Budowa pasa startowego to początek i w przyszłości będziemy mogli rozwijać tę inwestycję zgodnie z potrzebami Białegostoku i całego regionu – powiedział prezydent Białegostoku, Tadeusz Truskolaski.
Jeśli nie będzie odwołań w sprawie przetargu, wkrótce nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą i przekazanie placu budowy. Wówczas rozpocznie się realizacja inwestycji. Roboty budowlane powinny zakończyć się we wrześniu 2018 r., a formalności związane ze zmianą certyfikacji lotniska w ciągu kolejnych dwóch miesięcy.
Lotnisko dla małych samolotówNa Krywlanach powstanie droga startowa o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) i droga startowa o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowane zostaną też: płyta do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe. Powstanie także strefa lądowania skoczków spadochronowych oraz niezbędna infrastruktura techniczna wraz z oświetleniem.
– Inwestycja ta pozwala na etapowe dodawanie kolejnych elementów infrastruktury lotniskowej – mówi zastępca prezydenta Adam Poliński. – Jest to sposób na uniknięcie powstania obiektu niedostosowanego do rzeczywistych wymagań naszych mieszkańców. Jeśli okaże się to potrzebne, będzie można rozwijać możliwości lokalnego lotniska.
Na początek Krywlany będą przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich zabierających do 50 osób. Zasięg statków powietrznych to 1,5 – 2 tys. km. Korzystać z niego będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe.