– Działania portu doprowadziły do sytuacji, w której zarządzający lotniskiem użytku publicznego zagwarantował jednemu przewoźnikowi warunki eliminujące konkurencję, co w świetle zasady równego traktowania użytkowników publicznego portu lotniczego, nie powinno nigdy mieć miejsca – napisał LOT w piśmie do UOKiK, do którego dotarła PAP.
W skardze wysłanej do UOKiK LOT wskazuje, że od kilku lat z lotniska korzysta jeden przewoźnik, jakim jest Ryanair. Zdaniem LOT-u, Modlin, który jest państwowym przedsiębiorcą, dotowanym z budżetu państwa, od kilku lat przynosi straty finansowe.
Lotnisko w Modlinie zostało uruchomione w 2012 roku. Od lipca 2012 r. operuje tam irlandzki Ryanair. Właścicielami portu są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).
Według LOT-u lotnisko w Modlinie, które jest państwowym przedsiębiorstwem, pogłębiając swoją stratę, prowadząc działalność deficytową, robi to w taki sposób, że Ryanair, który „korzysta na zasadach monopolistycznych z infrastruktury lotniskowej, generuje coraz większe zyski". Dlatego LOT zwrócił się do UOKiK, aby ten zbadał, czy lotnisko, które przynosi straty, finansuje jednocześnie działalność przewoźnika, który w ten sposób podwyższa sobie zyski. Zdaniem LOT-u, pieniądze publiczne przekazywane na działalność lotniska, finalnie trafiają do Ryanaira.
Ponadto LOT wskazuje, że umowa o wzajemnej współpracy zawarta między lotniskiem Modlin, a Ryanairem – a której nikt nie widział – jest tak skonstruowana, że struktura cennika za korzystanie z portu powoduje, że Ryanair z każdym rokiem zarabia na swojej działalności coraz więcej i jest tam monopolistą. – Ryanair uprawniony jest z racji liczby przewiezionych pasażerów do zniżki od opłaty pasażerskiej na połączeniach regularnych na poziomie 6 zł, a istniejące ograniczenia przepustowości uniemożliwiają innym przewoźnikom skorzystanie z podobnych zniżek. Dla porównania skali obowiązujących opłat lotniskowych należy wskazać, że podstawowa wysokość opłaty pasażerskiej pobieranej za obsługę pasażera wynosi w tym porcie 40 zł – podaje PAP, powołując się na treść skargi wystosowanej przez LOT.
Według narodowego przewoźnika, warunki na jakich obecnie korzysta Ryanair z lotniska w Modlinie uniemożliwiają pozostałym przewoźnikom osiągnięcie pozycji konkurencyjnej wobec irlandzkiego przewoźnika.
Zaostrza się
konflikt na linii PPL – Port Modlin. Zdaniem samorządowców województwa mazowieckiego, „Porty Lotnicze” mające 30,39 proc. udziałów w modlińskim porcie, blokują jego rozwój, wstrzymując chociażby decyzję o zaciągnięciu kredytu: – Jeśli PPL nie jest zainteresowane dalszym istnieniem i rozwojem lotniska w Nowym Dworze Mazowieckim, powinno odsprzedać swoje udziały na rzecz pozostałych wspólników lub podmiotu trzeciego – apelowali wspólnicy w opublikowanym oświadczeniu.