Media obiegła kilka dni temu informacja, że Ministerstwo Skarbu Państwa rozmawia z amerykańskim funduszem inwestycyjnym Indigo Partners, który miałby zainwestować w PLL LOT. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, linia będzie mogła zakupić nowe maszyny i zbudować na Lotnisku Chopina duże centrum przesiadkowe.
– PLL LOT wyszły już na prostą i zaczęły po długiej przerwie przynosić zyski na działalności operacyjnej, ale żeby zwiększyć flotę i zaprogramować swój rozwój poprzez szybki wzrost potrzebują środków, które ma Indygo – wyjaśnił w rozmowie z serwisem „RynekInfrastruktury.pl” Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR. Fundusz ma również plan budowy centrum przesiadkowego w Warszawie, co dla LOT, jak i dla przedstawicieli samego Lotniska Chopina, byłoby bardzo korzystne.
Plan związany z budową centrum przesiadkowego w Warszawie nie jest zresztą nowy i mówiło się o nim również przed restrukturyzacją samego LOT-u. Sebastian Mikosz, prezes narodowego przewoźnika nigdy nie krył, że widzi w stołecznym porcie możliwość stworzeniu hubu na wzór Helsinek, Dublina czy Wiednia. Aby było to jednak możliwe, flota LOT-u musi zwiększyć swoją flotę tak jak lotnisko – liczbę obsługiwanych pasażerów.
Ambicje te, choć jeszcze do niedawna komentowane z dużą ostrożnością, dziś nikogo już nie dziwią. Lotnisko Chopina ma bowiem potencjał by stać się najważniejszym portem przesiadkowym w tej części Europy, a w statystykach Pragę prześcignie już w 2016 roku. Również w 2016 roku LOT planuje zwiększyć swoje przewozy o 30 procent i podwoić liczbę pasażerów z obecnych 5 mln do 10 mln w 2020 roku. Aby realizacja planu była możliwa, konieczna jest intensywna rozbudowa lotniskowej infrastruktury na Lotnisku Chopina. W najbliższych latach ma ona zostać przystosowana do obsługi samolotów szerokokadłubowych. Chodzi m.in. o rozbudowę pirsu północnego, służącego do obsługi rejsów do krajów poza strefą Schengen, budowę większej ilości stanowisk postojowych dla samolotów, więcej poczekalni dla pasażerów, sklepów i restauracji.
Warto też wspomnieć, że w pierwszym półroczu 2015 roku stołeczny port obsłużył ponad 5 mln podróżnych, co stanowi wzrost rok do roku, sięgający ponad 7 proc. Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce i jednym z największych w Europie Centralnej. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, General Aviation oraz cargo. W 2014 r. z usług lotniska skorzystało ponad 10,5 mln pasażerów, czyli blisko połowa całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. Na lotnisku operuje 28 regularnych przewoźników (w tym czterech niskokosztowych), którzy w sezonie letnim 2015 obsługują połączenia do 85 portów w 43 krajach na czterech kontynentach.
Interesuje Cię tematyka lotnicza? ZDG TOR zaprasza na pierwsze
Forum Lotnicze, które odbędzie się 10 września w Warszawie.