Partner serwisu
Biznes i przemysł

Lufthansa: Chcemy być aktywną częścią konsolidacji w Europie (cz.1)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Lufthansa: Chcemy być aktywną częścią konsolidacji w Europie (cz.1)
fot. Vladimir Kitarenko
Niemiecka linia swój rozwija skrzydła dzięki szybkiemu rozwojowi taniego Eurowingsa i przejęciu reszty Brussels Airlines. Skorzysta też na przejęciu Alitalii, jak i wykupieniu części aktywów Air Berlina, co zwiększy jej flotę o 81 samolotów. To część strategii biznesowej, w myśl której przewoźnik chce utrzymać funkcję wiodącej linii sieciowej w Europie, ale też być największym dostawcą połączeń bezpośrednich na własnych rynkach.

Rynek-Lotniczy.pl: Najpierw kontrolowane bankructwo Alitalii, potem Air Berlin, w końcu Monarch. Na europejskim rynku lotniczym możemy zauważyć pewne „turbulencje”. Dlaczego, Pana zdaniem, w ostatnich miesiącach upadło tak wiele linii lotniczych?

Frank Wagner, Country Manager Lufthansa Group Poland: W Europie cierpimy na ciągłe przesycenie ofert na rynku. Poziom konsolidacji w naszej branży jest inny niż na przykład w Ameryce Północnej. W tym regionie pięć największych linii lotniczych posiada około 69 procent rynku, w Europie tylko 43 procent.

Istnieje ponad 160 linii lotniczych konkurujących o ten sam rodzaj działalności. Dopóki parametry ekonomiczne są korzystne: paliwo i pieniądz są tanie, warunki polityczne i ekonomiczne zadowalające, wiele linii lotniczych może sobie pozwolić na latanie. Gdy tylko te parametry ulegają zmianie, na przykład - stopa procentowa rośnie, paliwo staje się droższe – wtedy wielu przewoźników ma kłopoty, bo brakuje im solidnej podstawy finansowej i zbyt dużo inwestują w rozwój. Na dłuższą metę nie jest to po prostu realne.  Nie jest korzystne dla konsumenta, jeśli jedna firma całkowicie zniknie z rynku i doprowadzi do tego, że zabraknie sześćdziesięciu tysięcy miejsc w samolotach, które do tej pory były przez nią oferowane. Tak było z Air Berlin.

Wspomniał Pan o Air Berlin. Dlaczego Pana zdaniem ta linia upadła?

Na pewno nie potrafię wymienić wszystkich przyczyn. Air Berlin nigdy nie osiągał zysków, a jego problemy były spowodowane połączeniem różnych modeli biznesowych. Brak stabilizacji finansowej doprowadził tu do bankructwa.

Ostatni lot Air Berlin miał miejsce w październiku. Dlaczego Lufthansa zdecydowała się kupić linię?

Nasza strategia opiera się na trzech celach: po pierwsze chcemy nadal być wiodącym przewoźnikiem sieciowym w Europie. Po drugie – i tu wkracza powód przejęcia Air Berlin – to bycie największym dostawcą połączeń bezpośrednich na wszystkich naszych rynkach. W chwili obecnej jesteśmy na trzecim miejscu w Europie, a dzięki Eurowings stworzyliśmy platformę, która pozwala innym liniom lotniczym stać się jej częścią.

Czy szukają Państwo innych linii, które są w nienajlepszej kondycji finansowej i mogłyby zostać łatwo przejęte? Co w takich firmach jest z punktu widzenia Lufthansy najbardziej interesujące?

Ewentualna transakcja musiałaby wpasować się w ogólną strategię, o której to wspomniałem wyżej. Jak już powiedziałem, Eurowings jest otwartą platformą, która oferuje współpracę tym liniom lotniczym, które uważają, że samodzielnie nie będą w stanie przetrwać. Nie sądzę, żeby Lufthansa chciała je kupić tylko dla samego kupna. W tej chwili mamy bardzo stabilną sytuację finansową, więc jesteśmy również w stanie szukać takich możliwości. Chcemy być aktywną częścią tej konsolidacji w Europie.

Perypetiom związanym z budową lotniska Berlin Brandenburg przyglądają się też Polacy w kontekście budowy megalotniska w okolicach Baranowa. Co Berlin Brandenburg zmieni w kontekście planów Lufthansy i czy wierzą Państwo, że zostanie ono otwarte?

Berlin niekoniecznie zmienia naszą „filozofię hubową”, ponieważ w Grupie Lufthansa mamy bardzo rozwinięte huby – Frankfurt, Monachium, Zurych, Wiedeń, Bruksela. Otwarcie Berlina niewiele więc zmieni, choć z pewnością jest to rynek źródłowy dla wszystkich produktów Eurowings. Gdy Air Berlin zaprzestał operacji, uruchomiliśmy pierwszy rejs długodystansowy z Berlina do Nowego Jorku, jednak to nie wystarczy do stworzenia hubu z prawdziwego zdarzenia. Kiedy mówię o hubie, mam na myśli klasyczną markę Lufthansy, a nie Eurowings. Bez względu na to, czy lotnisko Berlin Brandenburg zostanie otwarte i kiedy, nie wpłynie to na zmianę naszej strategii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lufthansa gotowa do ustępstw w celu finalizacji przejęcia ITA Airways

Prawo i polityka

Lufthansa gotowa do ustępstw w celu finalizacji przejęcia ITA Airways

Rafał Dybiński 12 czerwca 2024

Lufthansa przywraca serwis kawy i herbaty!

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa przywraca serwis kawy i herbaty!

Mateusz Kieruzal 29 maja 2024

Szef Lufthansy zirytowany problemami Boeinga, ale nie chce C919

Biznes i przemysł

Lufthansa krytykuje unijną politykę ekologiczną. Berlin na cenzurowanym

Biznes i przemysł

Lufthansa skapitulowała. Załogi pokładowe dostaną podwyżki!

Pasażer i linie lotnicze

Bruksela kwestionuje zakup ITA Airways przez Lufthansę

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lufthansa gotowa do ustępstw w celu finalizacji przejęcia ITA Airways

Prawo i polityka

Lufthansa gotowa do ustępstw w celu finalizacji przejęcia ITA Airways

Rafał Dybiński 12 czerwca 2024

Lufthansa przywraca serwis kawy i herbaty!

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa przywraca serwis kawy i herbaty!

Mateusz Kieruzal 29 maja 2024

Szef Lufthansy zirytowany problemami Boeinga, ale nie chce C919

Biznes i przemysł

Lufthansa krytykuje unijną politykę ekologiczną. Berlin na cenzurowanym

Biznes i przemysł

Lufthansa skapitulowała. Załogi pokładowe dostaną podwyżki!

Pasażer i linie lotnicze

Bruksela kwestionuje zakup ITA Airways przez Lufthansę

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5