Rada Ministrów we wtorek 7 listopada dała zielone światło dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Pierwszy kamień milowy mamy za sobą, teraz czekają nas trzy kolejne. Po pierwsze specustawa, po drugie powołanie spółki specjalnego przeznaczenia, a następnie wszczęcie postępowań środowiskowych na zasadach określonych w nowej ustawie – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik ds. budowy CPK, w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy.
Rząd przyjął długo oczekiwany
projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zadowolony z przebiegu procesu legislacyjnego jest pełnomocnik ds. budowy projektu, Mikołaj Wild. – Wszystko jest zdecydowanie na dobrej drodze, minęliśmy pierwszy kamień milowy, teraz czekają nas trzy kolejne – powiedział portalowi Rynek Lotniczy. – Po pierwsze specustawa, po drugie powołanie spółki specjalnego przeznaczenia, a kiedy zrealizujemy te dwie rzeczy, czeka nas wszczęcie postępowań środowiskowych na zasadach określonych w nowej ustawie. To jest plan na najbliższe miesiące – stwierdził pełnomocnik ds. budowy CPK.
Zapytany o to, czy specustawa,
zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, ma szanse wejść w życie do końca tego roku, Mikołaj Wild przyznał, że są na to niewielkie szanse. – Takim deadlinem dla specustawy wydaje się koniec pierwszego kwartału 2018 roku – powiedział. Jak dodał, aby zmieścić się w harmonogramie inwestycji, także badania środowiskowe powinny rozpocząć się nie później niż do końca pierwszego kwartału 2018 roku.
Minister Wild podkreślił, że zależy mu na tym, aby nowa ustawa rozstrzygała kwestię relacji pełnomocnika ds. budowy CPK wobec spółki specjalnego przeznaczenia. – To jest jeden z aspektów, które powinny być unormowane, żebyśmy mieli gwarancję profesjonalnego nadzoru, z drugiej strony też musi być jak najlepszy dobór pracowników do tej spółki – podsumował Mikołaj Wild.
Na docelowe
miejsce budowy megalotniska wyznaczona została gmina Baranów. Pierwszy terminal CPK jest szykowany na
50 mln pasażerów. Cały obiekt, z uwzględnieniem rozbudowy, ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Wartość lotniska wyceniana jest na 35 mld zł.
Do tej pory nie poznaliśmy natomiast możliwego sposobu finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ewentualnym
współinwestorem mogą być chińscy partnerzy, którzy zadeklarowali swoje wstępne zainteresowanie projektem. Władze zakładają, że gigantyczny hub transportowy, zlokalizowany w centrum kraju, zostanie połączony z resztą kraju dobrze rozwiniętą i zmodernizowaną siecią kolei.