Czarne chmury wiszą nad austriackim przewoźnikiem. Niki przestał obsługiwać loty, a Lufthansa nie pomoże mu wyjść na prostą. Największa niemiecka linia właśnie ogłosiła, że rezygnuje z planów przejęcia.
Trudna konkurencja, spadające ceny biletów to jedne z powodów, dla których upadły Monarch, Air Berlin, a Alitalia złożyła wniosek o ochronę na wypadek niewypłacalności. Air Berlin ostatni lot miał w październiku, w tym samym miesiącu Lufthansa zawarła porozumienie na zakup należących do nich Niki i LGW. Po ingerencji Komisji Europejskiej ostatecznie nie dojdzie jednak do finalizacji transakcji.
Komisja Europejska interweniuje
Niki z siedzibą w Austrii, z flotą 23 samolotów Airbus A321 co prawda nie zgłosiła wniosku o upadłość, ale przez ostatni czas mocno korzystała z funduszy Lufthansy. Komisja Europejska oraz urząd antymonopolowy obawiali się, że przejęcie Niki spowoduje, iż linia Carstena Spohra będzie miała monopol na rynku krajowym i na terenie Austrii. Dyrektor Lufthansy 29 listopada
spotkał się zresztą z unijną komisarz ds. Konkurencji Margrethe Vestager w celu omówienia ewentualnych ustępstw. Być może ostatnia decyzja jest konsekwencją tamtych ustaleń.
Administratorzy Air Berlin przyznają, że nie mogli znaleźć innego nabywcy dla Niki, założonej przez byłego kierowcę wyścigowego Niki Laudę w 2003 r. Linia złożyła ostatecznie wniosek o ogłoszenie upadłości. - Niepowodzenie sprzedaży Niki i niewypłacalności jest niesamowicie rozczarowujące i byłoby możliwe do uniknięcia - powiedział Frank Kebekus, administrator Air Berlin. Stwierdził przy tym, że stanowisko Komisji nie jest zrozumiałe, bo upadek austriackiego przewoźnika doprowadziłby do mniejszej konkurencji ze względu na wycofanie lotów z rynku.
Lufthansa silna także bez NikiLufthansa najprawdopodobniej będzie nadal mogła rozwijać swoją pozycję rynkową. Przewoźnik chce zwiększyć flotę Eurowings ze 150 do około 210 samolotów w wyniku niewypłacalności Air Berlin. Linia będzie przy tym wnioskować o pozyskanie slotów Niki. Nadal też zamierza przejąć LGW - Luftfahrtgesellschaft Walter, kolejną spółkę zależną Air Berlin. W
wywiadzie dla Rynku Lotniczego Frank Wagner, szef Lufthansy na Polskę mówi zresztą, że linia chce aktywnie uczestniczyć w procesie konsolidacji w Europie.
Co dalej z niskokosztowym przewoźnikiem? Niki Lauda wciąż jest zainteresowany odkupieniem Niki od Air Berlin. Czeka jednak na wznowienie oferty, bo poprzednim razem został pokonany przez Lufthansę.
Zgodnie z informacjami Reutersa, Niki złoży wniosek o niewypłacalność w ciągu dwóch najbliższych dni.