Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Nieznana przyszłość rozbudowy Modlina. Zyska Port Lotniczy Radom?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Nieznana przyszłość rozbudowy Modlina. Zyska Port Lotniczy Radom?
fot. Pixabay
Podczas gdy decyzja o rozbudowie portu lotniczego w Modlinie od miesięcy stoi pod znakiem zapytania, nieoczekiwanie pojawiła się propozycja przeniesienia lotniska z Modlina do… Radomia. – W Porcie Lotniczym Radom czeka cała masa ograniczeń, których w Modlinie nie ma. Nie rozumiem kompletnie tego pomysłu – komentuje ekspert Adrian Furgalski z ZDG TOR.

Mijają trzy miesiące, odkąd p.o. prezesa Portu Lotniczego Modlin, Leszek Chorzewski, zapowiedział konieczność rozbudowy lotniska. Port chce sprostać zwiększającemu się stale ruchowi pasażerskiemu, a do tego niezbędna jest rozbudowa istniejącego terminala i realizacja nowej wieży kontrolnej. Prezes podwarszawskiego lotniska wycenił kwotę potrzebnych inwestycji w porcie na 60 mln zł.

Kredyt pod znakiem zapytania


Przepustowość terminala mogłaby zwiększyć się nawet dwukrotnie, niestety – do tego przedsięwzięcia potrzebne są środki w postaci kredytu. Decyzja o kredycie leży w gestii jednego z właścicieli Modlina – Przedsiębiorstwa Państwowe „Porty Lotnicze” – ten z kolei nie chce wyrazić na ruch zgody. PPL samo chciałoby sfinansować konieczną modernizację, jednak w zamian za 51% pakiet akcji, który pozwoliłby decydować o przyszłości Modlina.

– Nie ma na razie decyzji w sprawie finansowania rozbudowy lotniska – poinformowała nas Jolanta Grus, rzeczniczka lotniska w Modlinie. Jak dodała, nie ma również wyznaczonej żadnej daty kolejnego spotkania w tej sprawie. Z informacji jakie nam przekazała, wynika, że port lotniczy koncentruje się w tym momencie na realizacji inwestycji, które zaplanowane były już wcześniej, a z którymi lotnisko jest w stanie poradzić sobie finansowo we własnym zakresie, np. na modernizacji dróg.

Niepewność tanich linii

Tymczasem brak kredytu dla rozbudowy lotniska w Modlinie oznacza również niepewną sytuację jedynego przewoźnika, który obsługuje port lotniczy, czyli linii lotniczych Ryanair.
Mariusz Szpikowski, prezes wspomnianej już, decydującej o losach Modlina spółki PPL, podkreśla, że decyzja o kredycie nie może zostać podjęta, dopóki nie zostanie rozwiązana kwestia dominującej pozycji Ryanair w porcie. Polskie Porty Lotnicze nie chcą bowiem „dopłacać do działalności Ryanaira”, o czym piszemy więcej tutaj.

Radom cokolwiek ugra?

Nieoczekiwanie na sytuacji niepewności zyskać może Port Lotniczy Radom. Niedawno pojawiła się bowiem koncepcja o przeniesieniu tam… lotniska w Modlinie. Modlin pełni rolę strategiczną, z jednej strony musi być odpowiedzią na rosnący ruch na Lotnisku Chopina, z drugiej – jako obiekt, powinien być przygotowany na przejęcie ewentualnych lotów nocnych ze stołecznego lotniska. W obu przypadkach jednak pełniłby rolę wspomagającą, co kolejny już raz zahacza o konieczność rozbudowy.

Na niedorzeczność sytuacji wskazuje ekspert branży lotniczej, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Adrian Furgalski. – Nie chcemy inwestować w konieczną rozbudowę Modlina, bo nie chcemy rzekomo inwestować w Ryanaira. A w Radomiu lotnisko będzie dla jakich linii? Dla Wizz Aira? – pyta retorycznie. – Modlin obsłuży w tym roku blisko 3 mln pasażerów i jest w stanie przy ciasnocie obsłużyć więcej, do czasu ukończenia budowy nowego terminala. W Radomiu zmieści się góra 1,5 mln – zwraca uwagę Adrian Furgalski.

Jak dodaje, lotnisko w Radomiu jest współużytkowane przez wojsko, które zapowiedziało intensyfikację działań. Ekspert podkreśla również, że problemem będzie bliskość miasta i hałasu. – To cała masa ograniczeń, których w Modlinie nie ma. Nie rozumiem kompletnie tego pomysłu – dodaje wiceprezes ZDG TOR w rozmowie z Rynkiem Lotniczym.

Świadomi ograniczeń infrastrukturalnych Portu Lotniczego Radom są także jego przedstawiciele. – Nie mamy systemu ILS, mamy krótszy pas startowy niż lotnisko w Modlinie – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Kajetan Orzeł, rzecznik prasowy portu. – To sprawa właścicieli lotniska, czyli miasta – dodaje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Zielona Góra-Babimost: sezon wakacyjny w pełni

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Zielona Góra-Babimost: sezon wakacyjny w pełni

Łukasz Malinowski 05 lipca 2024

Rzeszów-Jasionka: Ponad 120 tysięcy pasażerów lotniska

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy dzień w historii Portu Lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Zielona Góra-Babimost: sezon wakacyjny w pełni

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Zielona Góra-Babimost: sezon wakacyjny w pełni

Łukasz Malinowski 05 lipca 2024

Rzeszów-Jasionka: Ponad 120 tysięcy pasażerów lotniska

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy dzień w historii Portu Lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5