– W trakcie minionej dekady większy nacisk położyliśmy na rozbudowę pola manewrowego oraz infrastruktury do obsługi technicznej samolotów, po to żeby przyciągnąć nowych przewoźników i zdecydowanie zwiększyć ruch pasażerski. Bez wątpienia cel został osiągnięty – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Artur Tomasik, prezes GTL, zarządcy lotniska w Katowicach.
Emilia Derewienko, Rynek Lotniczy: Jakie inwestycje infrastrukturalne są w tym momencie prowadzone w Katowice Airport? Na jakim są etapie?
Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego: Od ponad dziesięciu lat prowadzimy największy w historii portu program rozbudowy infrastruktury liniowej i kubaturowej. W trakcie minionej dekady większy nacisk położyliśmy na rozbudowę pola manewrowego oraz infrastruktury do obsługi technicznej samolotów, po to żeby przyciągnąć nowych przewoźników i zdecydowanie zwiększyć ruch pasażerski. Bez wątpienia cel został osiągnięty. W najbliższych latach mocniej skupimy się na infrastrukturze terminalowej dlatego naszym kluczowym projektem jest budowa nowego terminalu wraz z poprzedzającą go modernizacją i rozbudową terminalu pasażerskiego B. Obecnie na płycie postojowej cargo powstają cztery stanowiska dla samolotów kodu C. W tym roku ogłosimy przetarg na wykonawcę rozbudowy płyty postojowej cargo na wschód o trzy stanowiska dla samolotów kodu C. Chcemy wybrać także firmę, która zaprojektuje połączenia płyty postojowej nr 1 z rozbudowaną płytą cargo, rozbudowę płyty postojowej nr 1 na zachód oraz płytę postojową pomiędzy drogami kołowania Hotel i Echo.
Do 2025 roku planujemy zwiększyć liczbę stanowisk postojowych dla samolotów kodu C z aktualnie 30 dostępnych do 50-60. W ten sposób zapewnimy optymalne warunki do rozwoju baz linii lotniczych w Katowicach. Razem z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej pracujemy nad uzbrojeniem podejścia do pasa 09 w system ILS, który funkcjonować będzie w I kategorii operacji lotniczych. Do końca dekady nasz port będzie pierwszym w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej. Na terenie portu inwestuje także spółka Chopin Airport Development, na której zlecenie trwa budowa Hotelu Moxy, jest to marka należąca do sieci Marriott. Inwestycja powinna zakończyć się na przełomie lata i jesieni 2018 roku.
Kiedy do użytku zostanie oddana wieża kontroli lotów?
Właściciel projektu, czyli Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, wstępnie przewiduje, że oddanie nowej wieży kontroli lotniska do użytku operacyjnego nastąpi na przełomie 2018 i 2019 roku. Zgodnie z planem zakończył się etap budowlany, teraz pora na wyposażenie obiektu we wszystkich niezbędne dla jego funkcjonowania urządzenia, następnie wejdziemy w fazę testów. Zgodnie z przewidywaniami nowa wieża już stała się symbolem pyrzowickiego lotniska. To nie tylko najwyższy tego typu obiekt w kraju, ale także budowla niezwykle atrakcyjny wizualnie.
Czy w planach są inne inwestycje infrastrukturalne?
W tym roku chcemy zamknąć koncepcję i wstępny harmonogram procesu inwestycyjnego do 2025 roku. Oprócz wspomnianej budowy nowego terminalu i rozbudowy płyty postojowej planujemy także takie przedsięwzięcia jak: nowa strażnica Lotniskowej Straży Ratowniczo Gaśniczej, trzeci hangar do obsługi technicznej samolotów, nowa baza działu Eksploatacji, baza paliw, centralna wartownia i rozbudowa terminalu cargo.
Czytaj także:
Katowice wybudują kolejny terminal. Tomasik: Powstanie do 2025 roku (cz. 1)
Tomasik (Katowice Airport): Chcemy przegonić Lotnisko Chopina w czarterach (cz. 3)
Katowice Airport: Wkrótce nowe trasy autobusowe do lotniska (cz. 4)