Jaki jest prawdziwy powód anulowania setek rejsów linii lotniczych Ryanair? Zapytaliśmy o to Olgę Pawlonkę, szefa sprzedaży i marketingu linii w Europie Środkowej. Zapytaliśmy także co mogą zrobić pasażerowie i jaki jest klucz doboru lotów, które znikają z siatki połączeń.
Michał Szymajda, Rynek Lotniczy: Jakie są powody anulowania lotów, które obecnie dotykają tysiące pasażerów, także w Polsce?
Olga Pawlonka, szef sprzedaży i marketingu Ryanair w Europie Środkowej: Skumulowały nam się urlopy pod koniec sezonu, przez całe lato lataliśmy bez problemu, jednak teraz nie mamy innej możliwości, jak wysłać część załóg na urlop.
Na razie mówicie o 6 tygodniach, kiedy latanie Ryanairem będzie utrudnione. Czy na tym się zakończy?
Tak, niewielka część lotów będzie odwoływana przez 6 tygodni. Nic nie wiem na temat tego, by loty miały być odwoływane po tym terminie. Poradzimy sobie z problemem w tym czasie.
Norwegian potwierdził jednak, że tylko w tym roku przeszło do niego z Ryanaira ponad 140 pilotów. Prawdziwą przyczyną waszych problemów nie jest brak załóg?
Nie mam wiedzy a propos tego, że brakuje nam załóg. Posiadamy pilotów do realizacji siatki połączeń, czego dowodem jest pełna realizacja połączeń w sezonie letnim.
Czy pani zdaniem obecna sytuacja nie wpłynie na kondycję finansową Ryanaira, który do tej pory notował rekordowe zyski?
Obecna sytuacja nie powinna mieć wielkiego wpływu na nasze finanse, a na pewno nie zachwieje naszą kondycją finansową. Przypomnę, że w zeszłym roku linie zanotowały prawie 1,3 mld zysku netto.
W jaki sposób wyznaczacie loty, które nie zostaną zrealizowane? Jest w tym jakaś logika?
Tak. Odwołujemy te loty, gdzie mamy pewność, że większość pasażerów uda się przesadzić do innych naszych samolotów w ten sam dzień lub np. dzień później, na loty które odbywają się w tym samym lub podobnym kierunku. W ostateczności proponujemy połączenie z przesiadką. Odwołania dotyczą więc przede wszystkim dużych baz naszych linii, np. takich jak Dublin czy lotniska w Londynie.
Co może zrobić pasażer, któremu odwołuje się lot?
Przede wszystkim pasażerowi zostanie zaproponowany lot alternatywny. Nasi konsultanci doradzają pasażerom najkorzystniejsze rozwiązania. W wypadku, kiedy pasażer nie zdecyduje się na lot z nami, wypłacimy mu zwrot kosztów.
W razie odwołania lotów pasażer ma jednak prawo domagać się od was wypłaty odszkodowania zgodnie z prawem unijnym. Będziecie działać zgodnie z literą europejskiego prawa?
Oczywiście, działamy w Europie i obowiązuje nas unijne prawo.
Czy obecne anulacje nie są zapowiedzią tego, że waszych ambitnych planów zimowych i letnich po prostu nie da się zrealizować?
Siatka zimowa nie jest zagrożona. Ryanair otworzy 40 nowych kierunków, które ruszą z końcem października. Uspokajam – letnia siatka połączeń na 2018 rok także nie jest zagrożona.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.