Koncepcję połączenia regionu świętokrzyskiego z Centralnym Portem Komunikacyjnym poprzez modernizację ważnych odcinków sieci kolejowej w regionie przedstawili podczas konferencji prasowej marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas i wicemarszałek Jan Maćkowiak. Samorząd województwa świętokrzyskiego w porozumieniu z samorządem łódzkim chce sfinansować dokumentację i przekonywać władze centralne o znaczeniu tego zadania dla dalszego rozwoju regionu. Dojazd pociągiem z Kielc do głównego krajowego lotniska zajmowałby wówczas tylko godzinę, a dojazd do Warszawy – 1 godz. 15 min.
Chodzi o modernizację linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Opoczno oraz o budowę nowej trasy kolejowej Tumlin – Wąsosz Konecki. Wybudowanie linii o długości ok. 25 km pozwoliłoby na połączenie tras kolejowych nr 8 i 25, powiązanie Kielc i północnej części województwa z CMK, szybkie połączenia kolejowe z Kielc do Warszawy, Łodzi, Poznania i Szczecina oraz do Centralnego Portu Komunikacyjnego planowanego przez władze krajowe w Gminie Baranów na zachód od Warszawy. W rezultacie dotarcie pociągiem z Kielc do Warszawy zajęłoby 1 godzinę 15 minut, a do Centralnego Portu Kolejowego – 1 godzinę – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Warto podkreślić, że budowa odcinka Wąsosz Konecki – Tumlin jest jednym uwzględniona w załączniku do koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, podejmującym tematykę rozbudowy sieci kolejowej związanej z usprawnieniem dojazdów do CPK.
Pisaliśmy o tym tutaj.
Świętokrzyskie kibicuje CPK– Narzekamy na brak lotniska, ale jeżeli powiemy komuś: „przylecisz do naszego kraju, wysiądziesz na głównym lotnisku i dojedziesz do Kielc w ciągu godziny” – to naprawdę nie stanowiłoby już problemu – mówił wicemarszałek Jan Maćkowiak. – Jest to radykalna zmiana, jeśli chodzi o podróżujących z Kielc. Poprawi się połączenie Świętokrzyskiego z północną i zachodnią częścią Polski. To ważne również dla Sandomierza, Ostrowca, Starachowic, Skarżyska czy Końskich – dodał wicemarszałek.
– To projekt bardzo ambitny, ale wykonalny. Sam samorząd sobie nie poradzi. Konieczne jest budowanie lokalnego partnerstwa z samorządami i parlamentarzystami wszystkich opcji – mówił marszałek województwa Adam Jarubas. – Warto sobie wyznaczać śmiałe cele. Kibicujemy realizacji tego największego celu, planowanego przez rząd, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wtedy realizacja przedstawionych przez nas planów da nam wreszcie prawdziwe europejskie skomunikowanie z pozostałą częścią kraju. To poprawi atrakcyjność inwestycyjną regionu – podkreślał marszałek.
Samorządy sfinansują dokumentację
Jak poinformował samorząd, uzgodnione jest już porozumienie między samorządami województwa świętokrzyskiego i łódzkiego, i w najbliższym czasie zostanie ono podpisane. Ma ono dotyczyć wspólnego, proporcjonalnego finansowania linii kolejowej 25 na całym jej przebiegu od Opoczna do Skarżyska, z uwzględnieniem dokumentacji również dla odcinka Wąsocz Konecki – Kielce.
Sama realizacja takiej inwestycji, wstępnie szacowanej na ok. 400 mln zł, leżałaby w kompetencji PKP PLK. – Finansowanie realizacji widzimy w programach krajowych. Myślę, że jeśli zrobimy wspólny wysiłek i przygotujemy tę dokumentację, a będzie o tym wiedziała Komisja Europejska, to trudno będzie znaleźć argumenty, żeby nie realizować tak ważnego dla regionu zadania – podkreślił Jan Maćkowiak, dodając, że PKP PLK wyraziło wstępne zainteresowanie inicjatywą samorządów.
Podczas konferencji mowa była również o realizowanych już inwestycjach kolejowych i planowanych do realizacji na terenie województwa świętokrzyskiego objętych Krajowym Programem Kolejowym (KPK) do 2023 roku. Chodzi tu m.in. o prace na linii kolejowej nr 8 na odc. Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, prace na linii kolejowej nr 25 na odc. Skarżysko-Kamienna – Sandomierz, budowę linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn. oraz budowę zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna.