W 2016 r. zysk netto Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” przed audytem wyniósł około 200 mln zł i był o 42 proc. wyższy niż rok wcześniej.
Tak rewelacyjny wynik był możliwy dzięki wzrostom ruchu pasażerskiego na Lotnisku Chopina w Warszawie, zwiększeniu powierzchni handlowych Terminala A oraz dyscyplinie kosztowej. Największy wpływ na wynik miały przychody z usług lotniczych, które wzrosły o 8,2 proc. do 546,7 mln zł. Zwiększenie wartości przychodów lotniczych było konsekwencją rekordowego w historii ruchu pasażerskiego Lotniska Chopina w Warszawie. W 2016 r. na Lotnisku Chopina w Warszawie obsłużono 12, 8 milionów pasażerów - o 14,5 proc. więcej niż w 2015 r. Wyższą dynamikę wzrostu przychodów odnotowano w sektorze usług pozalotniczych. Po uwzględnieniu sprzedanych towarów i materiałów przychody w tym segmencie wzrosły do 263,3 mln zł (+ 13,7 proc.). Jest to efekt oddania do użytkowania w maju 2015 r. zmodernizowanej części Terminala A i nowych powierzchni usługowo-handlowych przeznaczonych pod wynajem.
- Wypracowując wyższe wyniki finansowe oraz dodatkowe środki pieniężne, przedsiębiorstwo poprawiło rentowność prowadzonej działalności oraz poziom bezpieczeństwa finansowego, co potwierdzają wartości wskaźników finansowych. Wskaźnik rentowności netto, określający udział zysku netto w przychodach ze sprzedaży usług, towarów i materiałów, wzrósł w 2016 roku o około 5,5 proc. i wyniósł 24,4 proc. – powiedział Mariusz Szpikowski, naczelny dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” oraz dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie. Zaznacza, że wyniki finansowe są w trakcie audytu.
W 2016 r. udało się także utrzymać kontrolę kosztową. O 2,9 proc. do 525,8 mln zł wzrosły co prawda koszty działalności operacyjnej PPL, ale wpływ na to miało przede wszystkim oddanie do użytku nowych składników majątkowych, w tym głównie zmodernizowanej strefy T1 w Terminalu A na warszawskim lotnisku.
W pozostałych obszarach odnotowano spadek kosztów, głównie w kosztach zużycia materiałów i energii oraz kosztach wynagrodzeń. W tej kategorii spadek kosztów spowodowany był rozwiązaną rezerwą z tytułu nagrody rocznej i nagród jubileuszowych.
PPL odnotował również zmiany w dynamice wzrostu przychodów i kosztów, które przyczyniły się do poprawy wskaźników efektywności. Zmniejszeniu uległy m.in. wskaźniki udziału kosztów osobowych w sumie przychodów ze sprzedaży oraz udziału kosztów osobowych w sumie kosztów działalności operacyjnej, które wyniosły kolejno 24,1 proc. oraz 37,1 proc. Przedsiębiorstwo posiada pełną zdolność do regulowania zobowiązań ( wskaźnik płynności finansowej na poziomie 2,6).
- W najbliższej przyszłości wyzwaniem jest dla nas zapewnienie przepustowości Lotniska Chopina i regionu – podsumował Mariusz Szpikowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.