– Już 30% pasażerów dojeżdża na lotnisko pociągiem – to jeden z najwyższych współczynników w Europie. Pociąg umożliwia wygodny dojazd z lotniska do Krakowa – zajmuje to około 18 minut – a później dalej, do Wieliczki – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes Kraków Airport, Radosław Włoszek.
Emilia Derewienko, RynekInfrastruktury.pl: Jakie są obecnie największe wyzwania, stojące przed krakowskim lotniskiem?Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport: Największym wyzwaniem jest budowa nowego pasa startowego, który jest najważniejszym elementem planu inwestycyjnego lotniska do roku 2023 i jest to najważniejsza inwestycja Małopolski, która wpływa na potencjał ekonomiczny regionu.
Które połączenia są najbardziej dochodowe?Pracujemy nad tym, aby każde połączenie posiadało jak najlepszy współczynnik wypełnienia. Największą popularnością wśród turystów, w stosunku do roku ubiegłego, cieszą się kierunki południowe czy Wyspy Brytyjskie. Coraz więcej pasażerów korzysta również z krajowych połączeń. Liczymy też na to, że Chicago, które zostanie zainaugurowane w lipcu 2017 roku, zyska popularność turystów, szczególnie z Małopolski. Kraków – Chicago to typowy małopolski kierunek. W tym roku krakowskie lotnisko ma rekordową siatkę stu jeden połączeń w ciągu 2017 roku, w tym aż 28 nowości. Letnimi nowościami są m.in. rozkładowe połączenia do Porto. Portugalia to nowy kraj, którym Kraków ma połączenie. Jest też Lourdes, Walencja, Dusseldorf czy Tel Awiw.
Lourdes to typowo pielgrzymkowy cel. Jakie jest obłożenie na te loty?Lourdes to nie tylko turystyka pielgrzymkowa. To także region Midi-Pireneje ciekawy ze względu na różnorodność oferty turystycznej. W kwietniu współczynnik load factor na połączeniu z Lourdes wynosił 85% – to pokazuje, że na tym kierunku liczy się nie tylko wątek pielgrzymkowy, ale i aktywny wypoczynek. Z nowości połączenie do Porto osiągnęło 95% wskaźnika load factor, Lyon easyJeta też bardzo dobrze się sprzedaje. Ciągle analizujemy możliwości rozwoju siatki połączeń, negocjujemy. Ostatnio braliśmy udział w Routes Europe 2017, które w tym roku miały miejsce w Belfaście. W ubiegłym roku to coroczne spotkanie branży lotniczej miało miejsce w Krakowie.
Planujecie jakieś zmiany w kwestii dojazdu do portu lotniczego z centrum miasta?
Wszystkie rozwiązania komunikacyjne, w tym np. północna obwodnica Krakowa, będą sprzyjały rozwojowi lotniska. Dobry układ komunikacyjny wokół portu lotniczego wymaga współdziałania wszystkich instytucji, a jego efekty będą dobre dla portu, dla Małopolski i dla okołolotniskowych gmin.
Już 30% pasażerów dojeżdża na lotnisko pociągiem – to jeden z najwyższych współczynników w Europie. Pociąg umożliwia wygodny dojazd z lotniska do Krakowa (zajmuje to około 18 minut), a później dalej do Wieliczki. Oferta linii autobusowych w tym dalekobieżnych (np. na Słowację) jest uzupełnieniem oferty pociągu.
Jakie usługi jako lotnisko możecie zaproponować pasażerom niepełnosprawnym?Terminal pasażerski jest w pełni dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej sprawności ruchowej. Na terenie lotniska funkcjonuje tzw. „niebieska ścieżka”, czyli system dedykowanych oznaczeń, a także paneli przywoławczych, ułatwiający osobom niepełnosprawnym poruszanie się po lotnisku (samodzielnie lub z bezpłatną asystą). Ze szczególną troską patrzymy na potrzeby klientów ze specjalnymi potrzebami, wdrażając ułatwienia na każdym etapie ich podróży – np. poprzez osobne przejście do kontroli bezpieczeństwa o nazwie „Special Service Line” czy też doposażając punkty informacji lotniskowej. W kwietniu zamontowane tam zostały stałe pętle indukcyjne dla pasażerów z niepełnosprawnością narządu słuchu.
Poprzedni rok był szczególny ze względu na odbywające się w Krakowie Światowe Dni Młodzieży. Czy można powiedzieć, że takie jednorazowe wydarzenia nabiły statystyki za 2016 rok? Statystycznie podczas ŚDM krakowskie lotnisko przyjęło około 40 tys. pasażerów, większość młodych ludzi dotarła do Krakowa drogą lądową. W niewielkim stopniu ruch pasażerski związany z ŚDM wpłynął na całoroczne wyniki. Trzeba pamiętać, że wiele osób w tym czasie wyjechało z Krakowa, przełożyło terminy lotniczych podróży. Na pewno ŚDM wpłynęło na statystyki dzienne. Początek sierpnia zbiegł się w czasie ze skumulowanymi powrotami pielgrzymów ze Światowych Dni Młodzieży. 1 sierpnia lotnisko obsłużyło rekordową liczbę pasażerów w ciągu jednego dnia – dokładnie 22 552 osoby (dla porównania średnia dobowa za sierpień 2016 to trochę ponad 16 tys. pasażerów).
Jak wyglądały kwestie bezpieczeństwa podczas tego ogromnego przedsięwzięcia? Jak długo się do niego przygotowywaliście?
Światowe Dni Młodzieży były testem dla wszystkich służb i dla całego lotniska. Najważniejsze, że wszystko zostało dopięte na przysłowiowy ostatni guzik. A trzeba pamiętać, że Kraków Airport był w tym czasie czynnym „placem budowy” – ponieważ inwestycja rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego znajdowała się w tym czasie w kluczowej fazie łączenia starej części terminalu z nową. Z uwagi, że ceremonia przywitania i pożegnania papieża odbyła się na części wojskowej, obsługa pasażerów w terminalu odbywała się zgodnie z planem.
Krakowskie lotnisko także współpracowało z Komitetem Organizacyjnym Światowych Dni Młodzieży. Przeszkoleni przez pracowników lotniska wolontariusze pomagali koordynować ruch pielgrzymów tak, aby dotarli oni bezpiecznie z lotniska na spotkanie z papieżem. Bez wątpienia było to prawdziwe wyzwanie dla całego zespołu, pracowników wszystkich firm, służb działających na terenie lotniska, dzięki współpracy sprostaliśmy mu.
Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to dobry pomysł?Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to projekt, który jest szansą na rozwój mobilności Polaków i mieszkańców tej części Europy. Z punktu widzenia krakowskiego lotniska – potencjał zarówno Krakowa jak i Małopolski jest na tyle duży, że z tej perspektywy, ze spokojem patrzymy w przyszłość.
Czy CPK jest potrzebny Polsce?CPK może wykorzystywać wyjątkowe położenie geograficzne Polski i związane z tym możliwości, które sprzyjają wykorzystaniu potencjału intermodalnego w tym regionie Europy.
Czy CPK może zagrozić innym lotniskom regionalnym?Budowa CPK jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców Polski i tej części Europy na transport lotniczy. CPK będzie realizował inne cele niż port regionalny, jakim jest krakowskie lotnisko.
Pierwsza część wywiadu z prezesem krakowskiego lotniska do przeczytania TUTAJ.