– Centralny Port Komunikacyjny może być dużym hubem dla Europy Środkowo-Wschodniej. Kolej będzie oczywiście istotnym elementem zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym – mówił w Polskim Radiu Krzysztof Mamiński, prezes Polskich Kolei Państwowych. Wspomniał, że wymarzoną dla niego sytuacją jest możliwość odprawy bagażowej jeszcze w pociągu.
Centralny Port Komunikacyjny nie istnieje bez koleiJeszcze przed wakacjami sejmowymi, a więc do końca lipca tego roku, Radzie Ministrów zostanie przedstawiona uchwała dotycząca lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego (
czytaj: Mikołaj Wild: Lokalizację CPK przedstawimy do końca lipca). Gigantyczne lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą, a główną ideą inwestycji jest doskonałe skomunikowanie CPK z rozbudowaną siecią kolei i dróg szybkiego ruchu.
Z rozmów, prowadzonych przez Pełnomocnika ds. budowy CPK, Mikołaja Wilda z przedstawicielami spółek kolejowych, wynika, że rola kolei w tym projekcie jest nadrzędna. (
Czytaj: Pełnomocnik CPK: Obecna sieć kolei nie wystarczy) – Cieszę się, że pierwotna koncepcja Centralnego Portu Lotniczego zmieniła się w Centralny Port Komunikacyjny bo w tym momencie mówimy o dużym hubie dla Europy Środkowo-Wschodniej. Kolej będzie oczywiście istotnym elementem zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym – mówił w rozmowie z Polskim Radiem Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Odprawa bagażowa jeszcze w pociąguNa skomunikowaniu CPK z resztą kraju nie musi jednak się skończyć, bowiem udogodnienia, jakie chce wprowadzić dla podróżnych Krzysztof Mamiński, wybiegają znacząco poza sam transport z jednego miejsca w drugie.
– Moim marzeniem jest, aby pasażer, który jedzie pociągiem do CPK, a dalej leci samolotem – odprawy bagażu dokonał już w pociągu i tylko z bagażem podręcznym przeszedł przez strefę bezpieczeństwa. Tak chcemy to robić i tak to zrobimy – zadeklarował prezes PKP SA w rozmowie z Polskim Radiem.
Lufthansa już współpracuje z koleją
Zapowiadane rozwiązanie jest podobne do oferty Lufthansa AIRail, dzięki której podróż lotnicza może rozpocząć się już na dworcu kolejowym. Pociągi ICE jeżdżą z centrum Kolonii (przez Siegburg/Bonn), Dusseldorfu, Karlsruhe, Kassel-Wilhelmshohe oraz Stuttgartu na lotnisko we Frankfurcie. Kupując bilet na lot Lufthansy należy wybrać jeden z powyższych dworców kolejowych, jako miejsce wylotu lub miejsce przylotu. Po wylądowaniu na lotnisku we Frankfurcie należy kierować się prosto do terminalu AIRail, gdzie będzie już czekał bagaż rejestrowany.
W przypadku, gdy podróż rozpoczyna się na stacji kolejowej, po przyjeździe do Frankfurtu bagaż nadaje się w terminalu AIRail. Przed rozpoczęciem podróży należy odprawić się na samolot oraz na pociąg. Można tego dokonać online na 23 godziny i nie później niż 15 minut przed odjazdem pociągu. W przypadku, gdy nie możliwości wcześniejszej odprawy, można skorzystać ze specjalnych automatów, jednak nie później niż 15 minut przed odjazdem pociągu.