Fot. Sergey Riabsev, GFDL 1.2Ił 114 w barwach nieistniejących już Vyborg Airlines
Rosyjska Zjednoczona Kompania Lotnicza dostarczy jednej z rosyjskich firm leasingowych 50 Iłów 114-300S. Jeszcze niedawno wydawało się, że samolot ten skończy podobnie jak wiele projektów z czasów końca ZSRR – na złomowisku.
Turbośmigłowa maszyna, mogąca zabrać na pokład do 64 pasażerów (w wersji 114-300S – 52), ma za sobą krótką, ale burzliwą historię. Obiecująca konstrukcja miała być następcą bardzo popularnego w państwach bloku wschodniego samolotu An24 (używanego m.in. w Afryce i kilku państwach byłego ZSRR do dziś). Oblatano go w 1990 roku, a wkrótce potem skończyły się pieniądze na rozwój samolotu, który w następnych latach postępował bardzo mozolnie.
Samolot z moździerzem?
Dlatego do 2012 roku, kiedy zamknięto fabrykę Iliuszyna w uzbeckim Taszkiencie, powstało tylko 15 samolotów seryjnych. Były plany uruchomienia produkcji dla wojska, które chciało wykorzystywać samolot do patrolowania wybrzeża (były również plany wyposażenia samolotu w moździerz o kalibrze 120 mm, do niszczenia celów naziemnych!). Wyszło z nich niewiele. Niemniej podejmowano udane próby unowocześnienia maszyny, m.in. poprzez montaż silników Pratt & Whitney. I to właśnie 7 wyposażonych w te silniki samolotów lata u jedynego ich operatora – linii lotniczych Uzbekistan Airways.
Zamiast Bombardiera
Drugie życie projektu Ił 114 dała decyzja Bombardiera z 2014, który po aneksji Krymu przez Rosję wycofał się z produkcji Bombardiera serii Q na terenie tego kraju. Ten bardzo popularny w Europie samolot (używa ich także polski LOT) nadal jest więc produkowany w Kanadzie.
Dyskusję o tym, czy przemysł rosyjski powinien podjąć się ponownie produkcji Iła 114 rozgorzały więc na nowo, chociaż zapotrzebowanie Rosji i krajów ościennych na tego typu sprzęt jest raczej niewielkie i oscyluje, jak twierdzą niektórzy, maksymalnie wokół stu sztuk na przestrzeni następnych 10 lat. Do tego samolot trzeba unowocześnić, a także przenieść część dokumentacji z papieru na wersję cyfrową (!), co jednak z pewnością miało już miejsce.
Na początek 50 Iłów 114
Produkcji Iła podejmie się jeden z zakładów znajdujący się na terenie Rosji, prawdopodobnie w Samarze. Oficjalnie ich sprzedażą zajmie się Rosyjska Zjednoczona Kompania Lotnicza, narodowa firma powołana dekretem prezydenta Władimira Putina. 50 pierwszych sztuk Iła 114 w wersji 300S kupi Państwowy Leasing Transportowy, która zamierza je wynajmować długookresowo. Ewidentnie chodzi więc o rozruszanie produkcji z pomocą państwa. Kupnem maszyn tej wielkości może być zainteresowana także rosyjska armia. Na razie podpisano list intencyjny w sprawie produkcji 50 samolotów. Porozumienie dotyczące szczegółów dostaw i parametrów technicznych ma być podpisane z końcem roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.