Ryanair rośnie, ale Modlin za nim nie nadąża. Dlatego irlandzki przewoźnik składa propozycję LOT-owi: jeśli LOT chce płacić w Modlinie tyle, co my, jesteśmy gotowi przenieść połowę swojego ruchu na lotnisko Chopina.
W ciągu najbliższych 5 lat Ryanair podwoi liczbę pasażerów przewożonych na swoich lotach do Warszawy z 3 do 6 milionów rocznie. Aby obsłużyć taki poziom ruchu, w porcie lotniczym Warszawa Modlin niezbędna jest rozbudowa infrastruktury. Jak mówił w
rozmowie z Rynkiem Lotniczym Leszek Chorzewski, p.o. prezesa modlińskiego lotniska, ratunkiem mógłby okazać się kredyt komercyjny, ale decyzję o jego zaciągnięciu hamuje jeden z udziałowców, czyli PPL.
Inwestycje, szczególnie w rozbudowę terminala pasażerskiego, są tu niezbędne, bo lotnisko powoli pęka w szwach. Koszt rozbudowy szacowany jest na 60 mln zł. Mogłaby ona zostać sfinansowana ze środków zewnętrznych. Po jej przeprowadzeniu przepustowość terminala zwiększyłaby się do 5 mln pasażerów rocznie, wobec 3,5 mln obecnie. Nakłady inwestycyjne, poniesione w ciągu lat 2017–2022 plasowałyby się na poziomie 97 mln zł. Coraz mniej cierpliwy robi się także Ryanair – jedyny klient modlińskiego portu. Przedstawiciele firmy od wielu miesięcy apelują o jak najszybszą rozbudowę terminala w celu zwiększenia swojej floty, a także liczby obsługiwanych połączeń.
W grudniu 2017 r. jedyny klient Modlina złożył zresztą oficjalną skargę w Departamencie Konkurencji Komisji Europejskiej na naruszenie konkurencji przez Polskie Porty Lotnicze – udziałowca i konkurenta lotniska Warszawa Modlin – poprzez uniemożliwianie rozbudowy infrastruktury w Modlinie. „Przez najbliższe 5 lat Ryanair podwoi liczbę pasażerów w Warszawie. Co najmniej 25 nowych połączeń i dodatkowe loty na istniejących trasach będziemy oferować z Modlina, jeśli PPL przestanie blokować rozwój tego portu, lub z lotniska Chopina w bezpośredniej konkurencji z LOT- em – komentuje Juliusz Komorek, członek zarządu Ryanaira.
Irlandzka linia zaprasza też do Modlina….LOT:
– Jeśli LOT chce rozpocząć operacje z Modlina i płacić takie same stawki, jakie Ryanair płaci na podstawie oficjalnego cennika lotniska, LOT powinien przenieść część swojego ruchu do Modlina a Ryanair jest gotów bezzwłocznie przenieść połowę swojego ruchu na lotnisko Chopina, co pozwoli liniom LOT i Ryanair obsługiwać po 1.5 miliona pasażerów rocznie w Modlinie i płacić dokładnie takie same opłaty lotniskowe – dodaje Komorek.
Tymczaem LOT właśnie złożył skargę na Modlin do UOKIK-u. Narodowy przewoźnik
wskazuje, że od kilku lat z lotniska korzysta jeden przewoźnik, jakim jest Ryanair. Zdaniem LOT-u, Modlin, który jest państwowym przedsiębiorcą, dotowanym z budżetu państwa, od kilku lat przynosi straty finansowe.