– Nie oczekujemy, że przedstawiciele PPL będą nam pomagać w rozwoju portu w Modlinie, ale niech chociaż nam nie przeszkadzają – mówi marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Jak zapewnia, bieżące problemy nie będą miały wpływu na budowę łącznika kolejowego do lotniska.
Dziś Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze"
podpisało list intencyjny dotyczący analizy i w konsekwencji możliwości przejęcia przez PPL lotniska w Radomiu. Jak pisaliśmy,
port w Modlinie apeluje, by także i w jego sprawie przedsiębiorstwo postawiło na konkrety. – Nie oczekujemy, że przedstawiciele PPL będą nam pomagać w rozwoju portu w Modlinie, ale niech chociaż nam nie przeszkadzają. Jesteśmy zainteresowani powodzeniem projektu w Radomiu, ale nie na zasadzie kanibalizmu. Oczekujemy, że podmioty publiczne będą dbały o majątek, którym zarządzają – tłumaczy w rozmowie z "Rynkiem Lotniczym" marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Województwo Mazowieckie ma 30,37 % udziałów w porcie.
Zdaniem marszałka Struzika możliwych jest kilka wyjść z obecnego impasu. – Jeśli Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze nie jest zainteresowane rozwojem Modlina, to powinno przekazać udziały województwu mazowieckiemu w formie darowizny – powiedział. Mniej korzystną – rzecz jasna – opcją jest odkupienie akcji, ale i tego nie wyklucza marszałek. – Polskie Porty Lotnicze mogą też sprzedać akcje na rynku. Chętni na pewno się znajdą – stwierdził Adam Struzik. Jak podkreślił, dziwi go obecna atmosfera wokół lotniska, które jego zdaniem było dotąd bardzo dobrze oceniane.
Co z linią kolejową? Czy zamieszanie na lotnisku w Modlinie utrudni przekładaną od lat budowę linii kolejowej pod terminal? – Mamy podpisane porozumienie z PKP PLK, jest ono realizowane i mam nadzieję, że od tego planu nie będzie żadnych odstępstw. Termin oddania tego liczącego 5,5 km łącznika wyznaczono na maj 2023 roku. Na inwestycję są zarezerwowane pieniądze unijne w wysokości 200 mln zł. Projekt jest wpisany do wszystkich planów centralnych budowy i nie wyobrażam sobie, by nagle PKP PLK od niego odstąpiło – powiedział marszałek województwa Adam Struzik w rozmowie z „Rynkiem Lotniczym.
PKP PLK mówi o możliwym
dalszym przedłużeniu linii z Płocka w kierunku Torunia i Bydgoszczy. Zdaniem marszałka Struzika najważniejsza jest jednak realizacja łącznika do Modlina. – Była ona zapowiadana już na mistrzostwa Europy w 2012 roku – przypomina. Jak uważa, dopiero potem można myśleć o przedłużeniu linii, choć w dokumentach strategicznych województwa linia istotnie jest zapisana jako część połączenia Modlin – Płock – Włocławek.
Opóźniona inwestycja
Budowa linii kolejowej do szybko rozwijającego się lotniska była planowana już kilka lat temu. Pierwotnie urząd marszałkowski województwa mazowieckiego chciał, by inwestycja była finansowana ze środków unijnych. W 2014 r. inwestycja uznana została jednak za inwestycję o zbyt małym zakresie i przeniesiono ją na listę rezerwową w kontrakcie terytorialnym. Szukano innych sposobów finansowania projektu i ostatecznie postanowiono, że będzie on finansowany ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Marszałek porozumiał się w tej sprawie 20 lipca 2016 z PKP PLK, które stały się inwestorem zadania „Budowa odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego (MPL) Warszawa/Modlin oraz budowa stacji kolejowej Mazowiecki Port Lotniczy (MPL) Warszawa/Modlin”.
PKP PLK przeprowadziło przetarg w tej sprawie i zawarło umowę z firmą WYG International, która odpowiada za wykonanie aktualizacji dokumentacji przedprojektowej. W dalszym planie jest pozyskanie decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych, co może potrwać do połowy 2019 roku. Po tym rozpocznie się przetarg na wybór wykonawcy i projekt. Roboty budowlane mają być prowadzone między połową 2020 a końcem 2022 roku.
W 2017 roku z lotniska w Modlinie skorzystało 2,9 mln pasażerów. Najpopularniejszym środkiem transportu na lotnisko jest pociąg Kolei Mazowieckich odjeżdżający z kilku warszawskich stacji i dojeżdżający do stacji Modlin, skąd konieczna jest przesiadka na autobus podwożący pod terminal. Wszystko odbywa się w ramach jednego biletu. O wysokiej popularności tej oferty piszemy
tutaj. Rozbudowaną ofertę połączeń oferuje także autobusowy przewoźnik Modlinbus.