Wygląda na to, że „pechowa” inwestycja, czyli Berlin Brandenburg znów przesunie się w czasie. Renowacja sieci przewozów elektrycznych trwa zbyt wolno i jest opóźniona o 11 miesięcy. Audytorzy szacują szanse wystąpienia dalszych opóźnień na ponad 50 proc. – informuje Reuters za „Bild am Sonntag”.
Pierwotnie lotnisko miało być gotowe w 2012 roku. Problemy rozpoczęły się sześć lat temu, kiedy końcowe kontrole bezpieczeństwa wykazały wady w systemie oddymiania terminalu. W związku z tym istniało ryzyko eksplozji budynku w przypadku pożaru.
850 usterek ciąży lotniskuNajnowszy dokument dotyczący bezpieczeństw, do którego trafili dziennikarze niemieckiej gazety „Bild dam Sonntag”, wykazuje ponad 850 usterek. Oficjalnym terminem podawanym w mediach wciąż pozostaje październik 2020 roku, jednak nic realnie na to nie wskazuje. Od 2012 roku przez lotnisko przewinęła się cała masa planistów, których poprawki wyceniono już na 3,5 miliarda euro. Koszty funkcjonowania zamkniętego lotniska szacuje się na 1 milion euro dziennie. W lutym mówiło się o dodatkowych 770 mln euro. Część środków w wysokości 385 mln euro miała pochodzić z kredytu komercyjnego, z kolei pozostała kwota to zasoby właścicieli lotniska (kraju związkowego Brandenburgia, budżetu federalnego oraz miasta Berlina). Ta droga finansowania eliminuje potrzebę ponownego rozpatrzenia i zatwierdzenia przez Komisję Europejską dodatkowych funduszy. Prawdopodobnie łączny koszt lotniska BER wyniesie 7,3 mld euro, ponieważ spółka zarządzająca budową lotniska chce kolejnych 770 mln euro. Co ciekawe, jeszcze w 2006 roku koszty budowy szacowano na 2 mld euro.
Polska perspektywaPerypetie związane z budową lotniska Berlin Brandenburg częstą pojawiają się w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak wylicza Marian Konopiński, doradca Związku Regionalnych Portów Lotniczych, główne popełnione przez Niemców błędy to: brak fazowania projektu, niekompetencja nadzoru w fazie projektowania i budowy oraz rozdrobnienie wśród wykonawców. Uznał przy tym, że świadomość niedociągnięć niemieckich analityków jest ważną lekcją dla polskich instytucji zaangażowanych w budowę CPK. Więcej na ten temat można przeczytać
tutaj.