– Według naszych planów w połowie 2027 roku z Portu Solidarność, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego poleci pierwszy samolot – zapowiadał podczas piątkowej konferencji prasowej Mikołaj Wild pełnomocnik budowy CPK.
W piątek 22 września Mikołaj Wild dokładnie przedstawił swój plan budowy Centralnego portu Komunikacyjnego, czyli, jak sam zaproponował, Portu Solidarność. Jego prezentacja opisywała także poboczne inwestycje, których było tyle, że można z nich spokojnie stworzyć całkowicie nowe przedsięwzięcie.
Jak zapowiedział – pierwsze lata mają pochłonąć analizy i przygotowania do inwestycji. Potem przeprowadzone zostaną prace budowalne, a w połowie 2027 roku z Portu Solidarność mają polecieć pierwsze samoloty.
Duoport to za mało
Mikołaj Wild odniósł się m.in. do pomysłu budowy tzw.
Duoportu, w którym Lotnisko Chopina miałoby silnie współpracować z Modlinem. – Modlin jest lotniskiem przeznaczonym dla tanich linii lotniczych. Ta idea oznaczałaby podzielenie ruchu tradycyjnych linii lotniczych miedzy Modlin a Chopina. To byłoby rażącym poszkodowaniem części przewoźników – powiedział.
– Dodatkowo Duoport nie podoła w przyszłości naszym oczekiwaniom. Jego przepustowość także byłaby za mała.
Mógłby on być etapem przejściowym w oczekiwaniu na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego – dodał Wild.
Statystyki za CPK
Pełnomocnik budowy portu w swoim wystąpieniu często opierał się o dane statystyczne. – Latamy czterokrotnie rzadziej niż mieszkańcy starej unii i o ¼ rzadziej niż mieszkańcy Europy środkowo wschodniej. Nie musimy zgadzać się z tym stanem – mówił Wild. – Dodatkowo my przez ostatnie 20 lat zlikwidowaliśmy i rozebraliśmy z 20 tys. tras kolejowych 5 tys. tras i to w czasie kiedy kolej ma stać się konkurencyjna dla transportu drogowego – dodał.
Nie brakowało również nawiązań do przepustowości Lotniska Chopina. – Już w 2010 roku zostało przewidziane to z czym dziś mamy do czynienia na warszawskim lotnisku – komentował Mikołaj Wild. – Jednym ze sprawców kłopotów Okęcia jest dynamiczny rozwój PLL LOT – dodawał.
Rosnący ruch lotniczy
Przepustowość tego gigantycznego lotniska ma sięgnąć 100 mln pasażerów rocznie. W zamyśle władz, Centralny Port Komunikacyjny miałby być hubem, z którego swobodnie można będzie się dostać rozbudowaną i zmodernizowaną siecią kolei do wszystkich części kraju.
Pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego powstał już wiele lat temu. Ma on zarówno wielu
zwolenników jak i
przeciwników. Według przedstawicieli rządu ma on być odpowiedzią na
rosnący w Polsce ruch lotniczy.