Szczecińska firma Marine Technology z Technoparku Pomerania pracuje nad skonstruowaniem pierwszej w Polsce bezzałogowej maszyny latającej, której zadaniem będzie samodzielne wykonywanie pomiarów pod wodą. Hydrodron ma kosztować ponad 2,5 mln zł, z czego ponad 2 mln spółka pozyskała z dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
– Obecne pomiary wykonywane przez ludzi kilometr po kilometrze są dla załogi żmudne, czasochłonne i uciążliwe. Nasz zdalnie sterowany i autonomiczny hydrodron umożliwi ich automatyzację. Będzie można nim sterować z brzegu bądź zaprogramować go tak, aby samodzielnie mierzył zaplanowaną trasę – wyjaśnia prof. Andrzej Stateczny, prezes Marine Technology.
Hydrodron zostanie wyposażony m.in. w nowoczesną echosondę mierzącą dno oraz sonar wykonujący podwodne zdjęcia za pomocą dźwięku. Uzyskane w ten sposób dane pozwolą na bardzo dokładną analizę dna. Będzie można wykonać jego model oraz zobaczyć co na nim leży.
To właśnie tworzenie map ułatwiających nawigację statków jest głównym zadaniem jednostki. W przyszłości może on być również wykorzystywany m.in. do sprawdzania stanu budowli hydrotechnicznych, takich jak np. zapory i śluzy czy do badania jakości wody.
Urządzenie może więc pomóc w przebudowie polskich dróg wodnych. – Polityka Unii Europejskiej zmierza do tego, aby do 2030 roku przenieść transport ok. 30% ładunków na drogi wodne, tak jak się dzieje obecnie np. w Holandii. Niestety większość polskich rzek nie spełnia międzynarodowych warunków żeglowności, dlatego w najbliższych latach szykują się duże inwestycje w ich modernizację, a ta w pierwszej kolejności będzie wymagała wykonania pomiarów – dodaje prof. Stateczny.
Na tle już istniejących urządzeń szczeciński hydrodron będzie wyróżniał się przede wszystkim możliwością pracy bez udziału załogi. Atutem maszyny jest także niewielki rozmiar, który ułatwia transport, wodowanie i pracę na akwenach trudno dostępnych bądź niedostępnych dla większych jednostek załogowych. Takie zastosowanie jest szczególnie ważne na śródlądowych drogach wodnych, które zgodnie z założeniami Konwencji AGN przygotowanej przez ONZ mają stać się alternatywą dla dróg kołowych i autostrad w państwach UE.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.