– Centralny Port Komunikacyjny ma także zmienić całkowicie sposób podróżowania po Polsce i sposób życia Polaków. Niemniej jednak zakładana koncepcja przewiduje, że w nowym systemie nie potrzebne są pociągi jadące ponad 300 km/h – mówił podczas dzisiejszego posiedzenia sejmu pełnomocnik do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.
Polska kolej nadal w czasach rozbiorów
Rządowy przedstawiciel zaznaczał, że w kwestii infrastruktury kolejowej Polska nadal tkwi w rozbiorach. – W Polsce główne centrum decyzyjne jest obecnie bardzo słabo skomunikowane. To całkowicie odmienna sytuacja niż w innych krajach. To ewidentna pozostałość po zaborach – mówił pełnomocnik do budowy Portu Solidarność.
Trasa Rzeszów – Szczecin
– Ponadto jest sprawą niewyobrażalną, że między miejscowościami nie tak bardzo odległymi, między Rzeszowem a Szczecinem, bo w perspektywie XXI w. nie są to mocno oddalone miasta, podróżowało się 12 godzin – zaznaczał Wild.
Obecnie podróż bez przesiadek między Rzeszowem a Szczecinem koleją trwa prawie 13 godzin. Podróż pociągiem między tymi miastami jest możliwa w krótszym czasie, ale konieczna jest jednak przesiadka.
Wystarczy 250 km/h
Podkreślał, że według nowego planu pociąg z Rzeszowa do Szczecina ma jechać ok. 5 godzin i 30 minut. – Jednak nasza propozycja nie wymaga wprowadzenia klasycznych Kolei Dużych Prędkości jeżdżących ponad 300 km/h tak jak TGV we Francji. Wystarczy nam prędkość ok. 250 km/h – zaznaczał Wild.
Według, wcześniej przedstawionego, programu budowy CPK przewidziane zostały dwa etapy. Pierwszy z nich potrwa do 2027 roku i zamknie w 35 mld zł (w tym: 16-19 mld zł komponent lotniczy, 8-9 mld zł kolej i 6,87 mld zł drogi). Drugi dotyczy już tylko dalszej rozbudowy sieci kolejowej. Ma on potrwać do 2035 roku i kosztować 23 mld zł. W tym mają zawierać się projekty komplementarne.