Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Wild: Mimo bliskiego zamknięcia Okęcie trzeba rozbudować

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Wild: Mimo bliskiego zamknięcia Okęcie trzeba rozbudować
fot. Lotnisko Chopina
Zamknięcie warszawskiego lotniska im. Chopina to niezbędny warunek powodzenia projektu CPK – uważa pełnomocnik rządu do spraw budowy nowego lotniska międzykontynentalnego Mikołaj Wild. Zanim jednak największe dziś polskie lotnisko zostanie wyłączone z ruchu, będzie musiało zostać rozbudowane o fragment płyty postojowej należący do Ministerstwa Obrony Narodowej, by nie doszło do paraliżu ruchu lotniczego.

Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego powtarza swoją tezę o tym, że największym zagrożeniem dla jego realizacji są kadry i ich brak determinacji. – Trzeba rozbić wiele zastałych struktur i sposobów postępowania – zadeklarował. W tym kontekście pojawia się pytanie, czy jeśli inwestycje w rozbudowę Lotniska Chopina osiągną poziom kilkuset milionów złotych, determinacja do jego zamknięcia nie zostanie w pewnym stopniu zmniejszona. – Jego zamknięcie uważamy za konieczny warunek powodzenia przedsięwzięcia. Chodzi o zarządzanie przestrzenią powietrzną, ale również o biznesowy punkt widzenia – przypomina Wild.

Inwestycje na Okęciu są konieczne

Odnosząc się do głosów postulujących pozostawienie Lotniska Chopina dla lotów krajowych, pełnomocnik zwraca uwagę, że oznaczałoby to rozdzielenie ruchu. – Czy dowożenie pasażerów LOT do CPK nie stałoby się konkurencją dla pasażerów lotów niskokosztowych, korzystających z położonego blisko centrum Warszawy Lotniska Chopina? Czy bylibyśmy wtedy w stanie zaoferować atrakcyjne stawki? Czy przeprowadzone na Okęciu inwestycje rzeczywiście czynią taką decyzję konieczną? Na dziś – nie sądzę, żebyśmy odstąpili od wyłączenia Okęcia – odpowiada Wild. Jak dodaje, podanie tej informacji do publicznej wiadomości już na początku miało na celu oswojenie decydentów z tą myślą.

Osobną kwestią pozostaje ustalenie optymalnej skali inwestycji na Lotnisku Chopina. – Na ten temat można rozmawiać. Mamy już ekspertyzę, być może zlecimy drugą. Musimy jednak zainwestować kilkaset milionów złotych w ten port: choć nie doświadczają tego wszyscy pasażerowie, port już dziś pęka w szwach – przekonuje Wild. Jak twierdzi, jeśli żadne kroki nie zostaną podjęte do 2020 r., przepustowość Okęcia wyczerpie się całkowicie. W celu zażegnania tego niebezpieczeństwa trwają intensywne rozmowy z MON oraz prace mające przygotować port do rozbudowy. Według zapewnień pełnomocnika współgrają one ze strategią CPK.

Okęcie – poligon doświadczalny dla CPK?

Pełnomocnik zwrócił uwagę na konieczność koordynacji działań z LOT i PPL. – Z jednej strony chcemy uniknąć choćby pozorów pomocy publicznej dla LOT, z drugiej – naturalne jest pozostawanie w dialogu z przewoźnikiem. Pozostajemy więc w bieżącym kontakcie – wyjaśniał. Według planów w pierwszej fazie LOT będzie zajmował 40% miejsca w CPK. – Wspieramy aspiracje LOT, ale w ramach uczciwej konkurencji – zaznaczył.

Odpowiedzialni za techniczne aspekty działania CPK zamierzają korzystać z doświadczenia PPL, które zarządza jedynym dziś w Polsce portem przesiadkowym. – Rozwiązania techniczne, które mogą zostać zastosowane w CPK, będą najpierw testowane na Okęciu. Później będą mogły być z powodzeniem stosowane także w portach regionalnych – zapowiada Wild. Doświadczenia zdobyte w CPK – innowacyjnym ze swej istoty – będą w ten sposób przydatne dla całej branży. Ma to oznaczać awans cywilizacyjny na wielu poziomach – nie tylko w zakresie nowych technologii, ale także nowych sposobów organizacji.

PPL musi trzymać się ograniczeń

Wild poruszył także wątek relacji między strategią PPL a polityką państwa. – PPL funkcjonują w dwóch aspektach. Z jednej strony jest nadzór ministra, realizowany za pośrednictwem podsekretarza lub pełnomocnika. Z drugiej – PPL może być podmiotem jako inwestor. Nawet jeśli PPL nie byłby inwestorem w rozumieniu zasad zarządzania, naturalne jest oczekiwanie, by pełnomocnik rządu stosował się do tych zasad – wyjaśnił pełnomocnik.

Jak dodał – choć swoboda PPL w realizowaniu inwestycji wynika z przepisów prawa, istnieje różnica między statusem spółek akcyjnych, które powinny kierować się wyłącznie własnym bilansem, a przedsiębiorstw państwowych. Dla tych ostatnich w większym stopniu musi liczyć się interes publiczny. – Strategia PPL musi więc w naturalny sposób uwzględniać politykę rządu – podsumował.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lepszy dostęp do darmowej wody na Lotnisku Chopina

Pasażer i linie lotnicze

Lepszy dostęp do darmowej wody na Lotnisku Chopina

PPL/Lotnisko Chopina 17 maja 2024

Gdzie najtaniej w lipcu i sierpniu? Cztery kierunki pod lupą

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa krytykuje unijną politykę ekologiczną. Berlin na cenzurowanym

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pełczyńska-Nałęcz o CPK: Duże lotnisko ma sens

Infrastruktura i lotniska

Pełczyńska-Nałęcz o CPK: Duże lotnisko ma sens

Redakcja/przegląd prasy 17 maja 2024

CPK: Trwają kontrole skarbówki i NIK

Infrastruktura i lotniska

CPK. Obywatelski projekt ustawy za budową lotniska

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Lepszy dostęp do darmowej wody na Lotnisku Chopina

Pasażer i linie lotnicze

Lepszy dostęp do darmowej wody na Lotnisku Chopina

PPL/Lotnisko Chopina 17 maja 2024

Gdzie najtaniej w lipcu i sierpniu? Cztery kierunki pod lupą

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa krytykuje unijną politykę ekologiczną. Berlin na cenzurowanym

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pełczyńska-Nałęcz o CPK: Duże lotnisko ma sens

Infrastruktura i lotniska

Pełczyńska-Nałęcz o CPK: Duże lotnisko ma sens

Redakcja/przegląd prasy 17 maja 2024

CPK: Trwają kontrole skarbówki i NIK

Infrastruktura i lotniska

CPK. Obywatelski projekt ustawy za budową lotniska

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5