– Port Solidarność, z którego pierwszy samolot poleci w połowie 2027 roku, to największy projekt infrastrukturalny w powojennej Polsce. Takim projektami była Gdynia oraz Centralny Okręg Przemysłowy – mówił podczas konferencji prasowej Mikołaj Wild pełnomocnik budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Skupił się on w dużej mierze na aspekcie kolejowym inwestycji. Dodatkowo dziś KPRM poinformowała, że koszt budowy CPK zamknie się w 35 mld zł.
CPK jako inwestycja kolejowo lotnicza
Jak dziś podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – łączny koszt realizacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego przy założeniu najszerszego zakresu prac będzie wynosił od 30,9 do 34,9 mld zł.
Jednak podczas konferencji prasowej Mikołaj Wild szeroko wypowiedział się o innych inwestycjach powiązanych z CPK. Zdecydowana większość z nich dotyczy kolei. Cały projekt zakłada dwa etapy. Pierwszy z nich potrwa do 2027 roku i zamknie w 35 mld zł (w tym: 16-19 mld zł komponent lotniczy, 8-9 mld zł kolej i 6,87 mld zł drogi). Drugi dotyczy już tylko dalszej rozbudowy sieci kolejowej. Ma on potrwać do 2035 roku i kosztować 23 mld zł. W tym mają zawierać się projekty komplementarne.
– Port solidarność początkowo będzie węzłem doklejonym do Warszawy, ale później będzie to najważniejszy węzeł w Polsce. W 15 minut dojedziemy stamtąd do Warszawy, w 25 minut do Łodzi, w 1 godzinę i 15 minut do Krakowa i Katowic, a w 2 godziny do Gdańska – zapowiedział rządowy pełnomocnik.
W ramach pierwszych 8-9 mld zł na kolej wybudowany ma zostać węzeł kolejowy oraz trasa KDP według studiu wykonalności, które już przeprowadzono, czyli Warszawa – Łódź. Dodatkowo w ten system włączona ma zostać centralna magistrala kolejowa.
Jak wybudować Port Solidarność?
Pojawił się również temat finansowania projektu. – W przypadku CPK mówimy o dwóch przedsięwzięciach. Pierwsze z nich jest nastawione na zysk bo na portach lotniczych się zarabia. Mamy wiążące oferty współpracy w tej sprawie i tu o finansowanie się nie martwimy – powiedział Wild – Jednak ciężar inwestycji w infrastrukturę dostępową będzie musiało na siebie brać państwo. Należy tu zaznaczyć, że Unia Europejska w znacznym stopniu wspomaga inwestycje kolejowe i w tym kierunku chcemy partycypować – dodał.
Zapytany o realizację inwestycji Mikołaj Wild zapowiedział powołanie spółki specjalnego przeznaczenia. W przypadku infrastruktury kolejowej nie było sprecyzowanej odpowiedzi. – O tym jakie podmioty wybudują sieć kolejową jeszcze nie podjęliśmy decyzji. Polskie Linie Kolejowe są jednym z wariantów – powiedział pełnomocnik.
Lotnisko w BaranowieJako lokalizacja nowego Portu Solidarność, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego, pełnomocnik rządu podaje
Stanisławów w gminie Baranów w województwie Mazowieckim. Prace przygotowawcze mają trwać do 2019 roku, a później mają ruszyć prace budowlane.
Obecnie trwają prace nad specustawą dotyczącą portu. Dodatkowo w przyszłym tygodniu Mikołaj Wild ma przedstawić
projekt uchwały na mocy, której zostanie zatwierdzona koncepcja budowy CPK.
– Przygotujemy ofertę godziwych odszkodowań dla wysiedlonych, a dla osób, które nie będą chciały się przenieść jesteśmy gotowi wybudować nowy Stanisławów – zadeklarował Wild. Według niego w miejscu CPK powstanie ostatecznie zupełnie nowe miasto.