– Złożyłem wszystkie wymagane dokumenty do kancelarii Prezesa Rady Ministrów, czekam na decyzję kiedy koncepcją zajmie się rada ministrów – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Mikołaj Wild, pełnomocnik ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W połowie września premier Beata Szydło zapowiadała, że Rada Ministrów rozpatrzy projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na posiedzeniu 26 września – tak się jednak nie stało. Także i wczoraj, 3 października, w harmonogramie posiedzenia Rady nie znalazł się temat CPK. Bardzo prawdopodobne, że chwilowe odłożenie projektu związane jest z „dodatkowymi ustaleniami”, o czym pisaliśmy
tutaj. Pełnomocnik ds. budowy CPK, Mikołaj Wild, twierdził jednak, że sama koncepcja portu jest bez zarzutu, a projekt wróci na obrady rządu w najbliższym czasie. Podkreślił też, że ewentualne wątpliwości nie są związane z kosztami inwestycji.
Minister Mikołaj Wild, odpowiedzialny za realizację inwestycji, zapewnia nas, że obecnie ruch jest po stronie kancelarii, a pismo czeka na rozpatrzenie. – Te wydarzenia są już poza mną. Przedstawiłem pewien spójny model i to, co się z nim dalej stanie, to jest oczywiście pieśń przyszłości – mówi pełnomocnik ds. budowy CPK w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy. Bardzo prawdopodobne jest, że projekt zostanie rozpatrzony na posiedzeniu Rady Ministrów w przyszłym tygodniu.
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać
w gminie Baranów koło Żyrardowa. Gigantyczne lotnisko, o planowanej przepustowości przekraczającej nawet 100 mln pasażerów w ciągu roku, ma kosztować ponad 30 mld zł. Informacje na temat ewentualnego finansowania projektu wciąż nie są znane. Jak wiadomo, pierwsza faza inwestycji ma kosztować od 31 do 35 mld zł. Ogromny port lotniczy byłby odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerski i wyczerpującą się przepustowość Lotniska Chopina. W zamyśle władz, Centralny Port Komunikacyjny miałby być hubem, z którego swobodnie można będzie się dostać rozbudowaną i zmodernizowaną siecią kolei do wszystkich części kraju.
Przed kilkoma tygodniami rządowy pełnomocnik zapewniał również, że do końca roku przygotowana zostanie
specustawa, która przyspieszy budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wskazywał przy tym, że przewidziane już w raporcie z 2010 roku problemy stołecznego lotniska im. F. Chopina z przepustowością nasilą się na przełomie 2019 i 2020 roku, co jest jednym z najważniejszych czynników podjęcia decyzji o budowie nowego portu lotniczego. Inwestycja ma być również powiązana z projektem, dotyczącym budowy
Kolei Dużych Prędkości.