Przez dwa miesiące budowy zakładów Xeos w Środzie Śląskiej udało się już zedrzeć ziemię z całego terenu przyszłej hali remontowej. Jej właściciele chcą, by wkrótce stała się ona jednym z najważniejszych tego typu obiektów w skali świata. W dolnośląskim zakładzie pracę znajdzie ok. 600 osób, które będą remontować ok. 200 samolotowych silników nowych generacji rocznie.
Dziś w Środzie Śląskiej odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego na budowie zakładu remontowego Xeos. Przedstawiciele spółki joint-venture Lufthansy i GE Aviation przedstawili bardzo śmiałe plany na przyszłość – zarówno w zakresie przeprowadzenia inwestycji, jak i późniejszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Władze Xeos chcą bowiem zakończyć budowę już w przyszłym roku i zaraz potem rozpocząć serwisowanie silników dwóch nowoczesnych typów.
60 mln zł na szkolenie przyszłego personelu
Chodzi tu o modele GEnx-2B i, w przyszłości, GE9X. Te pierwsze stosowane są od 2010 r., obecnie wyposażone w nie jest ok. 500 maszyn należących do 18 operatorów. Te drugie wejdą do eksploatacji w 2019 r., a pierwszym przewoźnikiem, w którego flocie znajdą się samoloty napędzane tą jednostką, będzie Lufthansa. Ukierunkowanie działalności na silniki najnowszych generacji ma zapewnić zakładowi dynamiczny rozwój, a potem stabilną przyszłość.
– Sądzę, że dzisiejsze wydarzenie to początek drogi do stania się jednym z liczących się graczy w skali świata – powiedział podczas krótkiej konferencji prasowej Stefan Schmuck, dyrektor operacyjny Xeos. – Chcielibyśmy docelowo remontować 200 silników rocznie – zapowiedział. Zatrudnienie w zakładzie znajdzie ok. 600 osób. Na ich szkolenie, m.in. w centrum szkoleniowym w Bielanach Wrocławskich, spółka zamierza przeznaczyć 60 mln zł.
Za około rok zakład będzie gotowy do rozpoczęcia działalności
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z odpowiedzi na nasze zapotrzebowanie płynące z rynku pracy – stwierdził przy tym Thomas Boettger, dyrektor zarządzający Xeos. Podkreślał też, jak duża jest skala rozpoczętej przed kilkoma tygodniami inwestycji. – Jej wartość to ok. 250 mln euro – wskazywał. Sama budowa pochłonie 40 – 45 mln euro, pozostała kwora przeznaczona zostanie na wyposażenie, zakup technologii itp. Głównym wykonawcą robót budowlanych jest Budimex.
– O rozmiarze tego przedsięwzięcia świadczy to, że zamontujemy tu 27 suwnic przenoszących łącznie 200 ton – mówił Grzegorz Tymich, kierownik kontraktu ze strony Budimeksu. Przekonywał, że choć harmonogram robót jest bardzo napięty, wszystkie strony dążą do ukończenia jej w zaplanowanym terminie, a współpraca pomiędzy inwestorem a realizatorem układa się bardzo dobrze. Prace rozpoczęły się 2 sierpnia. W połowie października ustawione mają zostać pierwsze stalowe pale. Na marzec przyszłego roku planowane jest osiągnięcie stanu surowego zamkniętego głównych budynków, na lipiec – rozpoczęcie montażu sprzętów, na październik – zakończenie etapu budowy. Już w grudniu 2018 r. obiekt ma zostać przekazany firmie Xeos.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.