Partner serwisu
Prawo i polityka

Zostawcie Okęcie! Polityczne reakcje na likwidację Chopina

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zostawcie Okęcie! Polityczne reakcje na likwidację Chopina
fot. Lotnisko Chopina
„Przekręt”, „lotnisko w szczerym polu”, „zostawcie Okęcie” – kandydaci różnych ugrupowań na urząd prezydenta Warszawy reagują na pomysł zamknięcia Lotniska Chopina i budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Specustawa o budowie megalotniska została w nocy z czwartku na piątek przyjęta przez Sejm.

#ZostawcieOkęcie – zainaugurował akcję na Twitterze kandydat na prezydenta Warszawy z ramienia Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej, Rafał Trzaskowski. Podczas czwartkowego głosowania w Sejmie (10 maja) późno w nocy, opowiedział się przeciwko budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego – gigantycznego lotniska, które ma stanąć w gminie Baranów między Łodzią a Warszawą, a którego docelowa przepustowość ma przekroczyć nawet 100 mln obsługiwanych pasażerów rocznie. Port Solidarność ma być gotowy za niespełna dekadę, otwarcie obiektu planowane jest bowiem na zimę 2027 roku. Inwestycja w CPK, według koncepcji władz, wiązać się będzie z koniecznością zamknięcia Lotniska Chopina dla lotów pasażerskich.

Jak twierdzi pełnomocnik ds. budowy CPK i zarazem wiceminister infrastruktury, Mikołaj Wild, jeśli wkrótce nie zostaną podjęte żadne kroki, do 2020 roku przepustowość Okęcia wyczerpie się całkowicie. W celu zażegnania tego niebezpieczeństwa trwają intensywne rozmowy z MON oraz prace mające przygotować port do rozbudowy. Jednak po otwarciu megalotniska, stołeczny port na Okęciu zostanie zamknięty dla lotów pasażerskich, w tym czarterowych.

„Czy to koniec latania z Okęcia? Warszawiacy potrzebują blisko położonego portu lotniczego! Zamknięcie tego lotniska przez PiS to codzienny paraliż komunikacyjny dla tysięcy mieszkańców stolicy. Co zrobi PiS, żeby Warszawa nadal miała swój port lotniczy?” – pyta retorycznie na swoim Twitterowym koncie Trzaskowski. I dodaje: „Na razie chcą nas wysyłać ponad 100 km do Radomia, a potem w szczere pole! Wczoraj w nocy w Sejmie twardo mówiłem o tym, że nie możemy pozwolić rządowi PiS na odebranie warszawiakom lotniska na Okęciu i na likwidację tysięcy miejsc pracy”.

Jaki się wstrzymuje, reszta w obronie Okęcia

Podczas głosowania nad specustawą, jako jeden z czterech posłów, od głosu wstrzymał się Patryk Jaki, kandydat Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Warszawy. Politycy od razu zarzucili mu brak dbałości o interesy Mazowsza i Warszawiaków. – Zamknięcie Lotniska Chopina jest zagrożeniem dla Warszawy. I co w tej sytuacji robi Patryk Jaki? Nie ma odwagi, by stanąć w jego obronie podczas głosowania w Sejmie – wypomniał Jakiemu Trzaskowski.

Briefing w sprawie obrony Lotniska Chopina zorganizował Jacek Wojciechowicz, niezależny kandydat i były wiceprezydent Warszawy. „Lotnisko to miejsca pracy, prestiż miasta, wygoda mieszkańców, turystów i inwestorów tworzących nowe miejsca pracy. Ponad 2 mln warszawiaków ma silny głos, którego politycy nie mogą lekceważyć” – mówił Wojciechowicz. Zadeklarował obronę Okęcia przed likwidacją i zaproponował referendum w tej sprawie.

Również on wypomniał Patrykowi Jakiemu wstrzymanie się od głosu. „Chcę przy okazji zapytać Patryka Jakiego: co zamierza zrobić z lotniskiem? Wszak to jego polityczni mocodawcy chcą jego likwidacji” – przypomniał niezrzeszony kandydat.

CPK? Są ważniejsze inwestycje

Wstępny koszt Portu Solidarność szacowany jest na około 35 mld zł. Nadal nie są znane źródła finansowania, choć niewykluczone, że na budowę gigantycznego portu lotniczego swoje fundusze wyłoży jeden z azjatyckich banków czy prywatny inwestor. Jan Śpiewak, aktywista miejski, prezes stowarzyszenia Wolne Miasto Warszawa, uważa, że zbudowanie tak wielkiego portu lotniczego nie powinno być jednak priorytetem władz. „Zamiast budować CPK i likwidować Okęcie najpierw zlikwidować smog, kolejki do lekarzy, spełnić postulaty rodzin niepełnosprawnych i uchwalić ustawę reprywatyzacyjną. Szastanie publicznym groszem idzie rządowi łatwo, załatwianie realnych problemów Polaków idzie jak po grudzie” – pisze Śpiewak na swoim koncie na Twitterze.

Jego zdaniem zamknięcie Lotniska Chopina to „pole do gigantycznego przekrętu” i „miliardy wyrzucone w błoto”. – Ruch powinien się przenosić do istniejących lotnisk, z lotniskiem w Modlinie na czele” – dodaje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Air Vanuatu zawiesiło operacje. Wyspy „odcięte od świata”?

Pasażer i linie lotnicze

Air Vanuatu zawiesiło operacje. Wyspy „odcięte od świata”?

Mateusz Kieruzal 14 maja 2024

PPL o Modlinie: Koniec z zastojem inwestycyjnym

Infrastruktura i lotniska

PPL o Modlinie: Koniec z zastojem inwestycyjnym

Łukasz Malinowski 14 maja 2024

Zobacz również:

Rozbudowa Lotniska Chopina warunkiem sukcesu CPK?

Prawo i polityka

Rozbudowa Lotniska Chopina warunkiem sukcesu CPK?

Mikołaj Kobryński 09 maja 2024

Ministerstwo Infrastruktury nie pracuje nad duoportem i podziałem ruchu

Prawo i polityka

Lotnisko Chopina zapowiada inwestycje. Będzie ponad 20 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Air Vanuatu zawiesiło operacje. Wyspy „odcięte od świata”?

Pasażer i linie lotnicze

Air Vanuatu zawiesiło operacje. Wyspy „odcięte od świata”?

Mateusz Kieruzal 14 maja 2024

PPL o Modlinie: Koniec z zastojem inwestycyjnym

Infrastruktura i lotniska

PPL o Modlinie: Koniec z zastojem inwestycyjnym

Łukasz Malinowski 14 maja 2024

Zobacz również:

Rozbudowa Lotniska Chopina warunkiem sukcesu CPK?

Prawo i polityka

Rozbudowa Lotniska Chopina warunkiem sukcesu CPK?

Mikołaj Kobryński 09 maja 2024

Ministerstwo Infrastruktury nie pracuje nad duoportem i podziałem ruchu

Prawo i polityka

Lotnisko Chopina zapowiada inwestycje. Będzie ponad 20 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5