Aviation Safety Network (ASN), organizacja zajmująca się bezpieczeństwem lotnictwa, zaprezentowała statystyki wypadków lotniczych w 2019 r., które pokazują spadek liczby ofiar śmiertelnych, ale mimo wzrostu liczby wypadków do poziomu powyżej pięcioletniej średniej, klasyfikują ubiegły rok jako jeden z najbezpieczniejszych w historii lotnictwa.
Statystyki ASN opierają się na wyborze na całym świecie śmiertelnych wypadków z udziałem samolotów komercyjno-cywilnych (bez maszyn wojskowych) o minimalnej pojemności wynoszącej 14 pasażerów.
20 katastrof w lotnictwie komercyjnym
Jak możemy zobaczyć na infografice ASN, współpracującej z Flight Safety Foundation, pomimo dwóch dużych wypadków lotniczych, rok 2019 okazał się jednym z najbezpieczniejszych dla lotnictwa komercyjnego.
W ciągu całego 2019 roku odnotowano łącznie 20 wypadków, w których śmierć poniosło łącznie 283 osób (556 osób w 2018). Liczba ofiar zmalała o połowę (-49,1 proc.), a ogólna liczba wypadków wzrosła z 15 do 20 (+33 proc.). Mimo wszystko to sprawiło, że 2019 r. był jednym z najbezpieczniejszych w historii lotnictwa komercyjnego. W minionym roku większość wypadków dotyczyła rejsów komercyjnych lotów pasażerskich (13), a także towarowych i specjalnych (6). Biorąc pod uwagę ruch lotniczy na całym świecie z ponad 39 mln lotów rocznie, wskaźnik wypadków wyniósł jeden wypadek samolotu na prawie 2 mln lotów pasażerskich. Jeden z 20 samolotów uczestniczących w wypadkach był obsługiwane przez linię lotniczą wpisane na “czarną listę” Unii Europejskiej (dwa w 2018 r.).
- Jeśli wskaźnik wypadków pozostałby taki sam jak dziesięć lat temu, w zeszłym roku miałoby miejsce 34 śmiertelne wypadki. Przy wskaźniku wypadków z roku 2000 miałyby miejsce nawet 64 wypadki śmiertelne. To pokazuje ogromny postęp w zakresie bezpieczeństwa w ciągu ostatnich dwóch dekad i kontynuację wielu działań dotyczących bezpieczeństwa prowadzonych przez międzynarodowe takie organizacje lotnicze jak: ICAO, IATA czy Flight Safety Foundation - powiedział Harro Ranter, prezes Aviation Safery Network.
Najgorsze wypadki lotnicze wśród przewoźników regularnych w 2019 r.
Kolejnym najtragiczniejszym wydarzeniem
był wypadek Suchoja SSJ100 linii Aerofłot, który wykonując lot z Moskwy do Murmańska zawrócił tuż po starcie na moskiewskie lotnisko Szeremietiewo i lądował awaryjnie. W trakcie ciężkiego przyziemienia pojawił się ogień, który po zatrzymaniu oraz rozpoczętej ewakuacji pasażerów strawił doszczętnie tylną część kadłuba samolotu wraz ze statecznikiem pionowym i poziomym. W wypadku zginęło 41 osób.
Trzecim wypadkiem 2019 r.
była katastrofa Fokkera F100 linii Bek Air o rejestracji UP-F1007, który wykonując lot Z92100 z lotniska Ałmaty do Nur Sułtanu (daw. Astana) z 93 pasażerami i pięcioma osobami w załodze, rozbił się tuż po starcie. W wypadku zginęło 12 osób, w tym kapitan samolotu.
Flight Safety Foundation została założona w 1947 r. w celu ciągłej poprawy globalnego bezpieczeństwa lotniczego. Fundacja działa poprzez badania naukowe, audyty, edukację, wydawnictwo branżowe oraz stronę Avation Safety Network.