Linie Ethiopian zamówiły w ostatnich dniach kolejnych pięć boeingów B777F (cargo). Wartość kontraktu opiewa na kwotę około 1,4 mld dolarów amerykańskich. Dostawy obecnie zamówionych B777 rozpoczną się na początku 2024 r.
B777F mają zasięg ponad 9200 km i na pokład mogą zabrać 102 tony ładunku, dzięki czemu Silk Way West Airlines może mieć mniej międzylądowań i obniżyć opłaty za dodatkowe lądowania na trasach dalekodystansowych. Dwusilnikowy Boeing B777F jest o około 20 proc. bardziej wydajny i emituje ponad 15 proc. mniej CO2 niż np. MD-11F. Ponadto B777F spełnia surowe wymagania w zakresie ochrony przed hałasem określone w załączniku 16 ICAO, tom I, rozdział 14.
- Dodanie tych pięciu B777F do naszej floty cargo pozwoli nam sprostać rosnącemu popytowi na nasze operacje cargo. Cementując nasze partnerstwo z Boeingiem poprzez nowe zamówienia, rozwój naszej floty frachtowców przenosi możliwości i wydajność naszych usług przewozowych na wyższy poziom. Nasz terminal cargo jest największy w Afryce, a w połączeniu z paliwooszczędnymi frachtowcami i dobrze wyszkolonymi pracownikami obsługi ładunków umożliwi naszym klientom uzyskanie najwyższej jakości usług przewozowych. Klienci mogą polegać na Ethiopian w zakresie szerokiego zakresu usług cargo na pięciu kontynentach - powiedział Mesfin Tasew, Dyrektor Generalny Grupy Ethiopian Airlines.
Boeing 777F Freighter jest obecnie najlepiej sprzedającym się frachtowcem Boeinga. Klienci z całego świata zamówili 305 B777F od momentu ogłoszenia tej wersji w 2005 r. W tym rekordowe zamówionych 45 samolotów w 2018 r. Boeing, lider na rynku samolotów towarowych, zapewnia ponad 90 proc. wyspecjalizowanej zdolności przewozowej frachtowców na całym świecie, w tym m.in. nowę produkcję i przebudowane frachtowce.
Ethiopian stawia także na B777-8F
Warto także dodać, że Boeing i Ethiopian Airlines ogłosili w marcu podpisanie zobowiązania w sprawie zakupu
pięciu boeingów B777-8F, którego producent zachwala jako najnowszego, najbardziej wydajnego i paliwooszczędnego dwusilnikowego samolotu towarowego w branży. Najnowsze zobowiązanie na 777-8F umożliwi Ethiopian Airlines zaspokojenie rosnącego globalnego zapotrzebowania na przewozy towarowe z hubu w Addis Abebie i zapewni przewoźnikowi długoterminowy zrównoważony wzrost.
Flota Ethiopian Airlines
Obecnie we flocie przewoźnika znajdują się 132 samoloty: 18 airbusów A350-900, 26 boeingów 737NG, trzy B737-800BCF, cztery B737 MAX 8, trzy B767-300ER, sześć B777-200LR, dziewięć B777F, cztery B777-300ER, 19 B787-8, osiem B787-9 oraz 32 De Havillandy Canada Dash 8. Przewoźnik oczekuje na dostawę 46 samolotów: sześciu airbusów A350-900, 27 boeingów B737 MAX 8, dwóch B787-9, jednego B737-800BCF, pięciu B777F oraz pięciu B777-8F.