Nowy rozdział w rozwoju zdolności produkcyjnych Airbusa w USA rozpoczął się wraz z wczorajszą (19 maja) inauguracją ukończonej linii montażu końcowego (FAL) samolotów A220 w Mobile w stanie Alabama. Zespół produkcyjny Airbusa w Mobile w Alabamie przyjął już pierwszą grupę komponentów, które zostaną wykorzystane do montażu A220 przeznaczonego dla JetBlue - poinformowano w oficjalnym komunikacie.
Druga linia montażu A220
W Mobile, gdzie znajdują się już zakłady spółki matki Airbus Group, w tym linia montażu końcowego A320/A320neo, powstała linia montażu końcowego nowego A220. Kosztująca 200 mln dolarów fabryka, która została właśnie oficjalnie otwarta, jest to druga linia montażu tego samolotu. Główna znajduje się przy siedzibie Bombardiera w Mirabel, w Kanadzie. W Mobile pracę znalazło ok. 400 osób, co częściowo skrytykowały związki zawodowe z Kanady. Jednak bez inwestycji Airbusa cały program dawnego CSeries mógłby przestać istnieć, więc konflikt szybko zażegnano. W obiekcie o powierzchni 25 tys. m2, który może produkować zarówno wersje A220-100 oraz A220-300, mieści się pięć głównych stanowisk montażowych, na których łączą się główne zespoły elementów całego samolotu.
Pierwszy samolot z nowej fabryki ma zostać dostarczony w połowie br. Po osiągnięciu pełnej przepustowości w połowie przyszłej dekady w Alabamie będzie składanych rocznie od 40 do 50 airbusów A220. Pierwszy A220 w wersji -300 z Mobile trafi do linii Delta Air Lines, a kolejny zmontowany tam samolot trafi do JetBlue Airways.
Alabama - idealny stan do inwestowania
Alabama jest znana z bardzo liberalnego prawa, które preferuje dużych inwestorów i ogranicza działalność związkową. Dlatego koszty pracy w tym stanie są dużo niższe niż w innych stanach czy Europie, a swoje zakłady poza Airbusem mają w tym stanie także Boeing, Mercedes, Hyundai czy Honda. Poza niższymi kosztami, fabryka w Stanach Zjednoczonych na pewno ułatwi sprzedaż A220 w tym kraju co pokazują zeszłoroczne zamówienia Delty, Moxy oraz JetBlue Airways.
Stary CSeries, nowy A220
Rodzina maszyn A220 jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności. Łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Nowy samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Do tej pory zamówiono 642 maszyny A220: 94 A220-100 oraz 548 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 113 samolotów tego typu: 40 A220-100 oraz 73 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (31), Swiss (29) oraz airBaltic (22).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.