Boeing ogłosił wczoraj (14 marca) informację o dwóch dużych zamówieniach samolotów B787-9 Dreamliner. Łącznie dwaj saudyjscy przewoźnicy SAUDIA i Riyadh Air ogłosili zamiar zakupu do 121 B787. Jest to piąte, pod względem wartości, zamówienie komercyjnych samolotów w historii Boeinga.
Nowy saudyjski przewoźnik Riyadh Air rozpocznie działalność z flotą złożoną w całości z Boeinga, po złożeniu zamówienia na 39 Dreamlinerów z opcją na kolejne 33.
- Nowa linia odzwierciedla ambitną wizję Arabii Saudyjskiej, aby być w centrum kształtowania przyszłości globalnych podróży lotniczych i być prawdziwym pionierem w zakresie doświadczeń klientów. Zobowiązanie Riyadh Air wobec swoich klientów będzie świadkiem integracji innowacji cyfrowych i autentycznej saudyjskiej gościnności, aby zapewnić bezproblemowe doświadczenie podróży. Poprzez pozycjonowanie linii zarówno jako globalnego łącznika, jak i pojazdu do napędzania podróży turystycznych i biznesowych do Arabii Saudyjskiej, nasze nowe samoloty B787-9 będą służyć jako podstawa naszych operacji na całym świecie, ponieważ budujemy szerszą sieć i chcemy łączyć naszych pasażerów z Arabią Saudyjską i wieloma innymi miejscami na całym świecie - powiedział Tony Douglas, dyrektor generalny Riyadh Air.
Natomiast saudyjski narodowy przewoźnik SAUDIA zamierza powiększyć swoją flotę dalekodystansową o maksymalnie 49 samolotów B787-9 Dreamliner. Linia złożyła zamówienie na 39 szerokokadłubowych samolotów Boeinga, z opcją na 10 dodatkowych maszyn.
- SAUDIA kontynuuje swoje wysiłki na rzecz ekspansji we wszystkich aspektach linii lotniczej; czy to wprowadzając nowe połączenia, czy też zwiększając flotę samolotów i komfort pasażerów. Porozumienie z Boeingiem realizuje to zobowiązanie, a nowo dodane samoloty jeszcze bardziej umożliwią SAUDIA realizację strategicznego celu, jakim jest sprowadzenie świata do Królestwa Arabii Saudyjskiej - powiedział Ibrahim Al-Omar, Dyrektor Generalny Grupy SAUDIA.
Dostawy nowych samolotów, wraz z możliwymi opcjami, zaplanowane są na lata 2024 - 2031.
Arabia Saudyjska jako kluczowy hub lotniczy
Umowy te są częścią szerszego planu strategicznego Arabii Saudyjskiej, który ma na celu przekształcenie kraju w globalny ośrodek lotniczy. Będzie to wsparcie dla celu kraju, jakim jest obsłużenie 330 mln pasażerów i przyciągnięcie 100 mln turystów rocznie do 2030 r. Arabia Saudyjska jest znaczącym graczem w branży lotniczej, zarówno w skali regionalnej, jak i globalnej. Strategiczne położenie kraju na skrzyżowaniu Europy, Azji i Afryki sprawia, że jest on kluczowym węzłem dla podróży lotniczych. Kraj zainwestował znaczne środki w rozwój infrastruktury lotniczej i rozbudowę floty samolotów, aby zaspokoić rosnący popyt na podróże lotnicze.
SAUDIA, flagowy przewoźnik kraju, jest jedną z największych linii na Bliskim Wschodzie. Przewoźnik jest członkiem sojuszu lotniczego SkyTeam, co daje jej dostęp do szerszej sieci połączeń i większej bazy klientów. Oprócz narodowego flagowego przewoźnika SAUDIA, Arabia Saudyjska jest domem dla kilku innych linii jak flynas, Nesma Airlines i SaudiGulf Airlines. Linie te również przyczyniły się do wzrostu sektora rynku lotniczego w tym kraju.
Arabia Saudyjska inwestuje również w budowę nowych i rozbudowę istniejących lotnisk, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na podróże lotnicze. Flagowe lotnisko kraju, King Abdulaziz International Airport w Dżuddzie, przeszło niedawno gruntowną rozbudowę, która zwiększyła jego przepustowość do obsługi ponad 30 mln pasażerów rocznie. Inne lotniska w kraju, takie jak King Khalid International Airport w Rijadzie i King Fahd International Airport w Dammam, również przechodzą projekty rozbudowy, aby przyjąć więcej pasażerów i większe samoloty.
Dreamliner Dziewiątka
B787-9 to średniej wielkości wersja Dreamlinera, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Dreamliner -9 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo, bo przestrzeń cargo urosła ze 115 do 140 metrów sześciennych, a także posiada zasięg zwiększony nawet do 15,7 tys. km.
Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1693 samolotów B787: 416 w wersji B787-8, 1088 maszyn B787-9 oraz 189 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1041 Dreamlinerów: 386 B787-8, 580 B787-9 oraz 75 największych B787-10. Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu.