ATR, Braathens Regional Airlines i Neste współpracują w celu dalszego wspierania celu dekarbonizacji lotnictwa i przyspieszenia certyfikacji zrównoważonego paliwa lotniczego (sustainable aviation fuel - SAF).
We wtorek (21 czerwca) producent regionalnych ATR-ów, szwedzkie linie Braathens Regional Airlines oraz dostawca ekologicznego paliwa lotniczego (SAF), firma Neste, podjęły współpracę w celu umożliwienia pierwszego w historii lotu testowego komercyjnego samolotu regionalnego w 100 proc. zasilanego SAF. Zrównoważone paliwo lotnicze Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ stosowane w postaci czystej zmniejsza emisję gazów cieplarnianych w ciągu całego cyklu życia nawet o 80 proc.* w porównaniu z kopalnym paliwem lotniczym.
- To był historyczny dzień dla lotnictwa. Po ponad stu latach lotów komercyjnych napędzanych naftą jesteśmy u progu nowej ery. W ostatnich miesiącach przeprowadziliśmy serię udanych lotów z wykorzystaniem paliwa zrównoważonego w jednym silniku. Teraz zdecydowaliśmy, że nadszedł czas, aby wykonać pierwszy lot próbny z użyciem 100 proc. SAF w obu silnikach. Pomoże nam to szybciej certyfikować nasze samoloty do lotów wyłącznie na paliwach zrównoważonych, a w rezultacie umożliwi bardziej zrównoważone połączenia. Lot ten stanowi prawdziwy kamień milowy dla całej branży lotniczej, ponieważ pokazuje, że technologia ta działa i może być szybko zastosowana przez wiele podmiotów z naszej branży, aby przyspieszyć przejście na lotnictwo niskoemisyjne - powiedział Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR.
Historyczny lot
Ten historyczny lot testowy odbył się w Szwecji, w kraju gdzie m.in. powstał tzw.
Flygskam - czyli wstyd przed lataniem, jest częścią procesu certyfikacji samolotów ATR na 100 proc. zrównoważone paliwo lotnicze (SAF), który rozpoczął się we wrześniu 2021 roku we współpracy z firmami Braathens i Neste i powinien zakończyć się do 2025 roku. Jest to ostatni z serii udanych testów naziemnych i lotniczych prototypu samolotu
ATR 72-600 przeprowadzonych na początku 2022 r., w tym lotów z użyciem 100 proc. SAF w jednym silniku, a dziś po raz pierwszy przeprowadzono je z użyciem 100 proc. SAF w dwóch silnikach.
- SAF odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów redukcji emisji w lotnictwie. Stosowane w postaci czystej, przy 100 proc. stężeniu, jak podczas tego lotu testowego, Neste MY Sustainable Aviation Fuel zmniejsza emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia nawet o 80 proc.* w porównaniu z kopalnym paliwem do silników odrzutowych, a także zapewnia dodatkowe korzyści niezwiązane z emisją CO2, między innymi dzięki znacznemu zmniejszeniu emisji cząstek stałych. Jako paliwo typu "drop-in" może być stosowane w istniejących silnikach lotniczych i jest kompatybilne z obecną infrastrukturą paliwową lotnisk. Loty testowe takie jak ten pokazują, że możliwe jest bezpieczne latanie na 100 proc. SAF i pomagają przyspieszyć wprowadzenie SAF do lotnictwa - powiedział Jonathan Wood, wiceprezes firmy Neste na Europę, Renewable Aviation.
- Jako wiodąca szwedzka krajowa linia lotnicza koncentrujemy się na zrównoważonym rozwoju na długo przed innymi liniami lotniczymi, a ten kamień milowy jest jednym z głównych filarów i stanowi prawdziwą innowację dla branży. Dowiódł on, że 100 proc. SAF jest najbardziej bezpośrednią i skuteczną opcją, jaką dysponujemy, aby zredukować emisję CO2 i szybciej przejść do dekarbonizacji przemysłu lotniczego - stwierdził Per G Braathen, prezes linii Braathens.
Osiągnięcie tego kamienia milowego było również możliwe dzięki firmie Swedavia, która umożliwiła wykorzystanie SAF do samolotu ATR na lotnisku w Malmo oraz dzięki firmie Pratt & Whitney, która ściśle współpracowała z ATR i Braathens w przygotowaniach do tego przełomowego lotu.
- Ten kamień milowy potwierdza możliwości, jakie SAF odgrywa w przemyśle lotniczym i świadczy o silnym zaangażowaniu Pratt & Whitney w napędzanie bardziej zrównoważonego lotnictwa. Ściśle współpracowaliśmy z firmami ATR i Braathens, aby zapewnić dzisiejszą udaną próbę w locie ze 100 proc. SAF - powiedziała Maria Della Posta, Prezes Pratt & Whitney Canada.
ATR, jako najbardziej ekologiczny na rynku, spalający do 40 proc. mniej paliwa i emitujący do 40 proc. mniej CO2 niż podobnej wielkości regionalny odrzutowiec jest idealnym samolotem do zastosowania 100 proc. SAF. Zrównoważone paliwa lotnicze to kluczowy filar strategii dekarbonizacji przemysłu lotniczego, mający natychmiastowy wpływ na zmniejszenie emisji CO2. Oczekuje się, że ATR latający na typowej trasie regionalnej z 100 proc. SAF w obu silnikach zmniejszyłby emisję CO2 o 82 proc.
Ostatni lot jest dowodem na to, że przyspieszenie przejścia na zerową emisję CO2 netto można osiągnąć tylko przy ścisłej współpracy wszystkich zainteresowanych stron w lotnictwie. Jest to kamień milowy nie tylko dla Szwecji, ale i dla całego świata, pokazujący, że technologia ta jest dostępna i przynosi znaczące korzyści dla lotnictwa, zarówno teraz, jak i w przyszłości.
Główny pilot ATR Cyril Cizabuiroz, drugi pilot Jean-Pierre Marre i mechanik Pascal Daussin polecieli samolotem Braathens z Malmo, nadmorskiego miasta w południowej Szwecji, do Brommy w pobliżu Sztokholmu. Lot trwał godzinę i 20 minut. Wyniki wtorkowego lotu zostaną przeanalizowane i opublikowane w późniejszym terminie.
*Obliczone przy użyciu uznanych metodologii life cycle assessment (LCA), takich jak metodologia CORSIA.