Przewoźnik narodowy Tajwanu, China Airlines, zainaugurował loty pomiędzy stolicą Czech, Pragą i Tajpej. Start połączenia był poprzedzony zabiegami czeskich polityków, dla których trasa stała się symbolem i narzędziem zbliżenia ich kraju z Tajwanem.
Pierwszy lot CI067 z kompletem 306 pasażerów na pokładzie wystartował z portu lotniczego Tajpej Taoyuan 18 lipca o godzinie 23:20, lądując w Pradze 19 lipca o godzinie 7:30 rano po locie trwającym rozkładowo 13h i 50 min.
W drogę powrotną ze stolicy Czech, airbus A350-900 obsługujący lot CI068 wyruszył o 11:05 rano, lądując po 12h 30min lotu w największym porcie lotniczym Tajwanu o godzinie 5:35 rano czasu lokalnego.
26 rotacji pasażerskich tygodniowo do Europy
Z operacyjnego punktu widzenia, nowy, szósty kierunek pasażerski China Airlines w Europie, po Frankfurcie, Amsterdamie, Londynie Heathrow, Rzymie i Wiedniu jest dogodnym połączeniem realizowanym dwa razy w tygodniu szerokokadłubowymi airbusami A350-900 zabierającymi na pokład 32 pasażerów w klasie premium biznes, 31 w klasie ekonomicznej premium oraz 243 w klasie ekonomicznej. Godzina wylotów oraz przylotów do Tajpej umożliwia dogodne przesiadki na dalsze loty w ramach siatki tajwańskiego przewoźnika, jak również zachęca pasażerów z wielu krajów Azji do podróży do Pragi. “Jeśli pragniesz odbyć romantyczną podróż, Praga jest idealnym miastem dla Ciebie. Może się poszczycić setką wież, z których każda jest skarbnicą czekającą na odkrycie. Odkryj enigmatyczne tajemnice średniowiecza, przechadzaj się urokliwymi uliczkami Starego Miasta lub podziwiaj starożytne zabytki miasta. Wyrusz z nami na fascynującą wyprawę przez miasto stu wież już dziś!”, zachęca biuro PR China Airlines. Po stronie Pragi liczba przesiadek wydaje się bardziej ograniczona, co wynika z obecnej kondycji i struktury kapitałowej wokół Czech Airlines.
Choć dwa loty tygodniowo wydają się podstawową ofertą pod względem frekwencji, to jak informuje przewoźnik, w połączeniu z lotami z nieodległego Wiednia, daje to sześć połączeń tygodniowo z Europy Wschodniej do Tajwanu. Reklamując loty do Pragi na rynku Azji, biuro PR China Airlines sugeruje organizację powrotu na Tajwan z innego miasta w Europie, co rozszerzałoby wybór do 26 połączeń tygodniowo.
Długa droga do Pragi
Stolica Czech nieoficjalnie była wymieniana obok Mediolanu jako kolejny kierunek China Airlines w Europie jeszcze w 2018 r.
Na początku 2019 r. podwyżka wynagrodzeń wywalczona po strajku pilotów przełożyła się na wyższe koszty przewoźnika, powodując cięcia w siatce istniejących i planowanych połączeń.
Część ekspertów sugerowała, że ofiarą wyższych kosztów pracy stanie się zapowiadane połączenie do Pragi.
Kalkulacje ekonomiczne po raz kolejny uległy odwróceniu po wybuchu pandemii koronawirusa. W tym trudnym okresie dla branży,
linie China Airlines stały się jednym z nielicznych przewoźników na świcie notujących zysk operacyjny za sprawą przestawienia działalności na obsługę cargo lotniczego.
Ostatecznie pierwszy rok pandemii, 2020, został zakończony z zyskiem podczas gdy rok 2021 China Airlines zamknęły z rekordem finansowym, co pozwoliło przewoźnikowi podjąć dynamiczną odbudowę udziałów w rynku tuż po zakończeniu pandemii.
Polityczne zbliżenie Pragi i Tajpej
Czas pandemii koronawirusa spowodował nie tylko przetasowania ekonomiczne, ale również był okresem zamian na polu polityki międzynarodowej. Jednym z nowych trendów było przyjęcie przez niektóre kraje Europy Środkowo Wschodniej (CEE), takie jak Litwę czy Czechy bardziej krytycznej postawy względem Chińskiej Republiki Ludowej, stawiając w zamian na intensyfikację nieoficjalnych relacji z Tajwanem, uznawanym przez ChRL za część własnego terytorium, pomimo tego, iż władze ChRL nigdy nie sprawowały kontroli nad tą demokratycznie rządzącą się wyspą, której współcześni mieszkańcy w zdecydowanej większości opowiadają się przeciwko przejściu pod kontrolę komunistycznych władz w Pekinie, wskazując na własną, odmienną tożsamość.
Ważnym momentem czesko-tajwańskiego zbliżenia była historyczna wizyta marszałka senatu Czech, Milosa Vystrcila, na Tajwanie we wrześniu 2020 r. W składzie liczącej 90 osób delegacja z Czech, podróżował również Zdenek Hrib, prezydent Pragi. Prezydent Hrib, który w przeszłości studiował na Tajwanie, doprowadził do podpisania umowy o partnerstwie miast pomiędzy Pragą i Tajpej, co władze Pekinu, z którym Praga była wcześniej połączona umową partnerską, potraktowały jako afront, zrywając stosunki ze stolicą Czech. Już na samym początku wizyty Hrib zapowiedział, iż po pandemii ruszą loty pomiędzy Pragą i Czechami, o czym przypomniał świętując otwarcie połączenia.
- Praga jest kluczowym hubem handlu, przedsiębiorczości oraz turystyki w Europie. China Airlines oraz Czech Airlines są obecnie członkami sojuszu SkyTeam z lotami code-share poprzez inne kierunki w Europie, do których latają linie lotnicze China Airlines. Czynniki takie jak rozwój rynku tajwańsko-czeskiego, globalnej sieci lotniczej oraz strategii lotów do Europy są obecnie analizowane przez China Airlines. Monitorowane jest również odradzanie się rynku po erze COVID-19. Obecnie aktywnie studiujemy wprowadzenie połączenia Tajpej-Praga - poinformowały tuż po wizycie z 2020 r. linie lotnicze China Airlines.
Start połączenia został oficjalnie potwierdzony na początku tego roku.
Wsparcie inwestycji Tajwanu
Wola polityczna uruchomienia połączenia była bez wątpienia jednym z elementów stanowiących wsparcie w inauguracji połączenia.
W podobny sposób, jeszcze przez pandemią koronawirusa, zbliżenie polityczne pomiędzy ChRL i Węgrami obfitowało w wysyp lotów przewoźników z Państwa Środka do Budapesztu. Nie można jednak nie zauważać planów władz w Tajpej związanych ze zwiększeniem zaangażowania inwestycyjnego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, stanowiącego dla firm z Tajwanu bramy do rynku Unii Europejskiej. Czechy od lat były beneficjentem inwestycji z Tajwanu, które postrzegane były przez wielu Czechów jako nakierowane na bardziej długofalową i partnerską współpracę niż inwestycje ChRL.
W ubiegłym roku Tajwan zainaugurował działalność Funduszu Inwestycyjnego dla Europy Środkowej i Wschodniej, który ma za zadanie jeszcze bardziej zwiększyć obecność ekonomiczną firm z Wyspy w naszym regionie. W szczególnym obszarze zainteresowania europejskich podmiotów jest uczestnictwo w łańcuchu dostaw oraz łańcuchu wartości przemysłu półprzewodników. W tym sektorze, uznawanym za strategiczny z punktu widzenia globalnego wyścigu technologicznego, Tajwan uznawany jest ze jednego z liderów, co szlakom lotniczym na wyspę nadaje szczególne znaczenie dla biznesu.