Firma Commercial Aviation Corp of China (COMAC), producent chińskich samolotów pasażerskich ARJ21 oraz COMAC C919, ujawniła plany tempa produkcji niedawno certyfikowanego modelu C919, zakładające dostarczanie za pięć lat 150 maszyn rocznie, informuje Agencja Reutera powołując się na chińskie media rządowe The Paper.
Samolot COMAC C919, którego trwający 11 lat program rozwojowy został uwieńczony
chińską certyfikacją typu przyznaną pod koniec września 2022 r., w mediach przedstawiany jest jako bezpośredni konkurent samolotów Boeinga z rodziny 737 MAX oraz Airbusa z rodziny A320neo, najpopularniejszych modeli samolotów komercyjnych na świecie. Jedną z licznych przeszkód na drodze, by zrealizować ten cel jest osiągnięcie tempa dostaw, które pozwoliłoby konkurować z koncernami ze Stanów Zjednoczonych i z Europy. Według zapowiedzi kierownictwa chińskiego producenta, w tym zakresie możemy spodziewać się “jakościowej zmiany”.
Niższa produkcja niż u zachodniej konkurencji
Już za pięć lat spodziewane tempo produkcji samolotów C919 ma osiągnąć 150 sztuk rocznie, czyli 12,5 egzemplarzy miesięcznie, ujawnia firma COMAC.
Zakładane tempo produkcji jest niższe niż planowane tempo produkcji samolotów produkcji zachodniej - Airbus planuje produkowanie w 2024 r. 65 samolotów z rodziny A320 miesięcznie (realizacja tego zamierzenia jest jednak zależna od zgody dostawców silników i innych komponentów), podczas gdy Boeing, który obecnie produkuje 31 boeingów 737 MAX miesięcznie, w pierwszej połowie tego roku planuje osiągnięcie tempa produkcji 38 maszyn miesięcznie, natomiast w II połowie tego roku chce produkować 47 samolotów miesięcznie. Przed uziemieniem https://www.rynek-lotniczy.pl/watki/problemy-boeing-737-max.html modelu, z taśmę montażową Boeinga opuszczały 52 boeingi 737 MAX miesięcznie.
“Przewoźnicy walczą o możliwość złożenia zamówień”
Nawet przy niższym tempie produkcji, niż to osiągane przez zachodnich producentów, 150 maszyn rocznie to znacząca liczba, biorąc pod uwagę fakt, że najprawdopodobniej wszystkie samoloty COMAC będą trafiały na krajowy rynek lotniczy Chin. Jak wynika ze słów kierownictwa spółki, przedsiębiorstwo nie musi martwić się popytem na samolot. Zhang Yujin, wicedyrektor COMAC zdradził, że jego przedsiębiorstwo zebrało już ponad 1,2 tys. zamówień na maszynę, a popyt na samoloty jest tak wielki, że to nie COMAC zabiega o klientów, tylko linie lotnicze walczą o dostawy C919.
- Pierwsze zamówienia pochodzą od China Eastern Airlines i obecnie szereg przewoźników walczy o możliwość złożenia zamówień - powiedział Zhang.
Firma
COMAC dostarczyła pierwszy samolot do linii lotniczych China Eastern Airlines w grudniu 2022 r. Obecnie pierwszy egzemplarz odbywa szereg testów, podczas których C919 sprawdzany jest m. in. w typowych warunkach operacyjnych. Pierwsze loty komercyjne maszyny zaplanowane są na wiosnę tego roku.
Linie China Eastern Airlines zapewniają, iż nowe maszyny rodzimej produkcji będą dysponowały szeregiem udogodnień, które docenią pasażerowie. Na pokładzie będą 164 miejsca, osiem w klasie biznes oraz 156 w klasie ekonomicznej. W klasie ekonomicznej, z fotelami w układzie 3-3, środkowe miejsce będzie szersze “o dwa palce” od pozostałych foteli, informuje China Eastern.
Ponadto C919 mają być wyposażone w system oświetlenia zaprojektowany z myślą o pasażerach, odznaczać się niższym poziomem hałasu oraz być wyposażone w efektywny system filtracji powietrza.
Jedną z ciekawostek z pokładu C919 zaprezentował chiński serwis FATIII Aviation. Jest to oryginalne rozwiązanie z dyszami nawiewu dla pasażerów zintegrowanymi z oświetleniem do czytania.
Jak informuje producent, faza produkcji seryjnej samolotów COMAC C919 rozpoczęła się w listopadzie 2022 r.