Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK podpisało umowę z Foster + Partners. Master architekt zaprojektuje terminal lotniska i dworzec kolejowy

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
10-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisał 10 listopada umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, którego oferta została uznana za najbardziej korzystną w postępowaniu na wybór generalnego projektanta architektury, czyli tzw. master architekta. Do jego głównych zadań należy zaprojektowanie terminala pasażerskiego, dworca kolejowego i węzła transportowego

– To wspaniała i historyczna chwila. To będzie jedno z największych lotnisk w Europie, które będzie odpowiadało polskim aspiracjom i skali rynku. Pod względem jakości, sposobu projektowania oraz jakości usług dla pasażera celujemy w numer jeden. CPK ma być najlepiej zaprojektowanym i funkcjonującym lotniskiem w Europie. W naszym projekcie pojawia się partner ze światowej czołówki i z tego jestem bardzo zadowolony. Dzisiaj jesteśmy w przededniu rozpoczęcia realizacji inwestycji. Już w początkach przyszłego roku rozpoczniemy prace budowlane w komponencie kolejowym, czyli drążenie tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi. Ta rozbudowa się rozpoczyna i będzie zakończona. Będziemy mieli w Polsce lotnisko i węzeł komunikacyjny najwyższej klasy. Taki, który będzie odpowiadał na wyzwania współczesnego świata – powiedział, przed podpisaniem umowy, minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich: inaugurację współpracy z master architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska. Jestem przekonany, że będzie ono nie tylko świetnie wyglądać, ale także zapewni najwyższą jakość obsługi pasażerskiej, która jest najważniejszym założeniem tego przełomowego projektu – dodał Horała.

– Jestem dumna, że rola głównego projektanta przypadła brytyjskiej firmie Foster + Partners, jednej z najbardziej znanych na całym świecie. Jestem przekonana, że brytyjskie doświadczenia w realizacji skomplikowanych projektów infrastrukturalnych będą mogły zostać wykorzystane w Polsce. Przedstawicielom polskiego rządu, CPK oraz Foster + Partners życzę owocnej współpracy – powiedziała Anna Louise Clunes, Ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Umowa za 696 mln zł

Wartość umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi netto 696 mln zł (ok. 150 mln euro). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 r. Ze zwycięskim konsorcjum na potrzeby tego zadania współpracuje polska pracownia projektowa Kuryłowicz & Associates. – Zadaniem jest stworzenie w pełni zintegrowanego z węzłem kolei dużych prędkości lotniska. Pomimo tego, że mówimy o kontrakcie wartym setki milionów złotych, nie było żadnego odwołania – mówi Mikołaj Wild, prezes zarządu CPK.

Oferta Foster + Partners i Buro Happold została wybrana spośród firm zakwalifikowanych do dialogu konkurencyjnego: konsorcjów Zaha Hadid Architects i WSP UK Limited; Dar Al-Handasah i Perkins&Will; Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams + Partners LLP, gmp International GmbH, a także Kohn Pedersen Fox (KPF).

– Zwycięzcę wyłoniliśmy w trybie dialogu konkurencyjnego. Jego częścią były warsztaty, podczas których kandydaci mogli przedstawić swoją wizję projektu CPK. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się jednak dopiero teraz. Razem ze światowymi architektami opracujemy ostateczny projekt najważniejszego elementu polskiego układu transportowego. To wyjątkowy moment – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Modułowość, zieleń i światło

Jednym z głównych założeń projektu jest modułowość i przemyślana konstrukcja, zapewniająca efektywną rozbudowę portu lotniczego. Dzięki temu będzie możliwe wybudowanie i uruchomienie lotniska do 2028 r. oraz przygotowanie go do obsługi do 40 mln pasażerów, a następnie bezproblemową rozbudowę tak, aby w 2060 r. móc osiągnąć docelowy poziom 65 mln pasażerów.

Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster + Partners, zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego, obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia bujna zieleń i naturalne światło. W tej tętniącej życiem przestrzeni ludzie gromadzą się przed podróżą lub oczekują na innych pasażerów. Miejsce to łączy trzy środki transportu: lotniczy, kolejowy i drogowy.

Docelowy projekt zapewni optymalny poziom obsługi pasażerskiej, czyniąc obiekty lotniskowe bardziej dostępnymi. Funkcjonalny i elastyczny układ terminala, a także minimalizacja różnic między poziomami budynku pozwolą zoptymalizować przesiadki.

– Jesteśmy niezmiernie dumni, że zostaliśmy wybrani przez CPK jako master architekt. Wierzymy, że nasza współpraca pozwoli opracować projekt, który stworzy centrum całkowicie zintegrowanego systemu transportowego. Wierzymy, że to przedsięwzięcie zrewolucjonizuje podróże po kraju i poza nim. Wizja „tkanej” formy architektonicznej jest świadomie i mocno wyrażona. Może ona kształtować budynek lotniska i prowadzić pasażerów przez jego wnętrza, służąc jednocześnie jako potężne symboliczne odniesienie do bogatego dziedzictwa kulturowego Polski – mówi Grant Brooker, dyrektor wykonawczy Foster + Partners.

Projekt architektoniczny będzie musiał stawić czoła wyzwaniom związanym z czasem, kosztami i jakością. Dlatego potencjał modularyzacji i prefabrykacji będzie zmaksymalizowany, co pozwoli na dostosowanie węzła transportowego do stale zmieniających się potrzeb i otoczenia inwestycji. W ten sposób powstanie elastyczny i przyszłościowy system, który przetrwa próbę czasu.

O Foster + Partners

Foster + Partners to globalne biuro architektoniczne, urbanistyczne i projektowe, działające w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju. Posiada bogate doświadczenie w projektowaniu lotnisk, np. Chek Lap Kok Hong Kong, Beijing Capital, New Doha International, a także Londyn-Stansted, Panama-Tocumen i Kuwait International. Zostało założone ponad 50 lat temu, w 1967 r., przez Normana Fostera. Od tego czasu założyciel wraz z zespołem tworzył międzynarodowe biuro o światowej renomie w zakresie przemyślanego i pionierskiego projektowania, działające jako samodzielne studio, które jest zróżnicowane zarówno etnicznie, jak i kulturowo. Pracownia łączy umiejętności architektoniczne z tym w zakresie inżynierii, zarówno strukturalnej, jak i środowiskowej, urbanistyki, projektowania wnętrz i projektowania przemysłowego, tworzenia makiet i filmów, lotnictwa i wielu innych dziedzin, a koleżeńskie środowisko pracy przypomina otoczenie akademickie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Roman Czubiński 15 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Roman Czubiński 15 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5