easyJet zamierza wyposażyć swoją flotę rodziny A320 w najnowsze rozwiązania Airbusa optymizujące zniżanie samolotu. Dzięki temu linia stanie się największym na świecie operatorem korzystającym z tych nowoczesnych rozwiązań.
Brytyjski niskokosztowiec wyposaży swoje samoloty z rodziny A320 w „Descent Profile Optimization” (DPO) – pozwalające oszczędzać paliwo ulepszenie bazy danych pokładowego systemu zarządzania lotem (FMS) oraz "Continuous Descent Approach" (CDA), które zmniejszają hałas na ziemi oraz emisję CO2.
- Podczas gdy naszą ostateczną ambicją jest osiągnięcie latania z zerową emisją dwutlenku węgla, musimy nadal skupiać się na zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla w naszej działalności każdego dnia. Dlatego ta wielomilionowa inwestycja jest ważnym krokiem w osiągnięciu trwałej redukcji w perspektywie krótkoterminowej, która sprawi, że będziemy eksploatować największą flotę samolotów z funkcją DPO i CDA na świecie. Ale jeden kluczowy element, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla już teraz, nie może być osiągnięty przez samą branżę, dlatego wzywamy również rządy do wprowadzenia modernizacji przestrzeni powietrznej już teraz, w tym do ostatecznego wdrożenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej - powiedział kapitan David Morgan, tymczasowy dyrektor operacyjny easyJet.
DPO
Funkcja DPO pozwala samolotom schodzić z wysokości przelotowej przy użyciu wyłącznie ciągu silnika na biegu jałowym, co zmniejsza zużycie paliwa, skutkując tym samym proporcjonalnym zmniejszeniem emisji CO2 i NOx (tlenku azotu). Aby jeszcze bardziej zredukować zużycie paliwa, DPO maksymalizuje czas spędzony na efektywnym poziomie przelotu (więc załoga nie zaczyna zniżania za wcześnie), a następnie minimalizuje czas spędzany na nieefektywnym etapie „wyrównywania” trajektorii lotu maszyny na końcowym etapie zniżania (gdy silniki samolotu wytwarzają ciąg, aby utrzymać właściwy poziom lotu w gęstym powietrzu) przed ostatecznym podejściem do lądowania.
CDA
Natomiast CDA to przyjazna dla środowiska technika prowadzenia operacji lotniczej polegająca na umożliwieniu kapitanowi statku powietrznego wykonanie płynnego zniżania do lądowania, najlepiej już z wysokości przelotowej. W myśl CDA kontroler ruchu lotniczego w miarę możliwości operacyjnych daje załodze swobodę w rozliczeniu zniżania i profilu podejścia do lądowania tak, by statek powietrzny mógł zniżać z minimalnym ciągiem silników i unikał lotu na stałej wysokości. Stosowanie CDA minimalizuje tym samym zużycie paliwa i ogranicza hałas lotniczy, a zarazem pozwala zmniejszyć emisję zanieczyszczeń do powietrza. Według wskaźnika przyjętego w European Aviation Environmental Report 2019 organizacji Eurocontrol CDA pozwala zaoszczędzić do 46 kg paliwa lotniczego podczas jednej operacji, co oznacza tym samym, że do środowiska trafi do 145 kg dwutlenku węgla mniej. Wahania tych wartości zależne są od typu samolotu i wysokości, na jakiej rozpoczęto tego typu zniżanie.
Modernizacja floty i jej korzyści dla środowiska
Po modernizacji, która zostanie przeprowadzona do końca 2023 roku, cała flota easyJet, licząca 325 samolotów z rodziny A320 Airbusa, będzie wyposażona w DPO i dodatkowo w CDA.
Optymalizacja trajektorii lotu samolotu jest jednym z kluczowych czynników umożliwiających dalszą poprawę efektywności we współpracy z organami kontroli ruchu lotniczego (ATM). Poprzez optymalizację trajektorii zniżania swoich samolotów i dzięki funkcjom DPO i CDA, easyJet zaoszczędzi ponad 98 tys. kg paliwa rocznie na jeden samolot. Pozwoli to na zmniejszenie emisji CO2 o ponad 311 ton rocznie na samolot co łączenie daje 88,6 tys. ton CO2 w roku dla całej floty. Stanowi to znaczący wkład w bardziej zrównoważone operacje lotnicze.
DPO i CDA to tylko niektóre z kilku rozwiązań optymalizacji operacji lotniczych oferowanych przez Airbusa i jego spółkę zależną Navblue, świadczącą usługi w zakresie operacji lotniczych. Wraz z ulepszonym zarządzaniem ruchem lotniczym, rozwiązania w zakresie oszczędności paliwa i redukcji emisji umożliwiają liniom lotniczym rozpoczęcie dekarbonizacji lotnictwa już teraz.