Icelandair podpisały w piatek (7 kwietnia) zobowiązanie (MoU) do zakupu 13 airbusów A321XLR z prawem do zamówienia dodatkowych 12 maszyn tego typu. Dostawy samolotów rozpoczną się w 2029 r. Linia planuje jednak rozpocząć eksploatację samolotów Airbusa już w 2025 r. i obecnie jest na zaawansowanym etapie negocjacji w sprawie czterech leasingowanych w tym celu A321LR. Islandzka linia podkreśla, że w kolejnych latach można spodziewać się dalszych uzupełnień floty o maszyny Airbusa.
Dzięki nowej umowie z Airbusem, Icelandair zakończy proces wymiany boeingów B757-200 i B757-300. Uzgodniona cena zakupu 13 A321XLR jest na razie poufna, a finansowanie samolotów nie zostało jeszcze określone. Jak podkreślił przewoźnik zbada on możliwości finansowania bliżej terminu planowanych dostaw.
Samoloty A321XLR i A321LR należą do rodziny wąskokadłubowych samolotów z rodziny A320neo, które zapewniają doskonały zasięg, wydajność paliwową i niższą emisję dwutlenku węgla. Wdrożenie samolotu zmniejszy koszty operacyjne, będzie dalej wspierać cele zrównoważonego rozwoju Icelandair i zaoferuje wyjątkowy komfort pasażerom dzięki nowoczesnej konstrukcji samolotu i jego unikalnym cechom. Samolot będzie posiadał konfigurację pokładu dla około 190 pasażerów w dwóch klasa podróży. Dla porównania, samoloty B757-200 zabierają 183 pasażerów, podczas gdy 737 MAX 8 i MAX 9 magą pomieścić odpowiednio 160 i 178 pasażerów.
- Z przyjemnością ogłaszamy, że doszliśmy do wyboru dotyczącego przyszłej floty Icelandair. Zdecydowaliśmy, że sprawne i paliwooszczędne samoloty Airbusa: A321XLR i A321LR, staną się następcami boeingów B757, które stopniowo wycofujemy. B757 był podstawą działalności Icelandair od 1990 r. Jego wyjątkowe możliwości przyczyniły się do udanego rozwoju naszej rozległej siatki połączeń i konkurencyjnego hubu transatlantyckiego poprzez wykorzystanie wyjątkowego położenia geograficznego Islandii do połączenia Ameryki Północnej i Europy przez Islandię. Doskonały samolot Airbusa pozwoli nam nie tylko dalej rozwijać nasz sprawdzony model biznesowy wokół lotów transatlantyckich, ale także otworzy możliwości przyszłego wzrostu poprzez wejście na nowe rynki - powiedział Bogi Nils Bogason, prezes Icelandair.
Flota IcelandairBoeingi B757, B767 i B737 MAX będą nadal trzonem floty Icelandair w nadchodzących latach. Linia ma udaną współpracę z Boeingiem od dziesięcioleci, a samoloty te były kluczem do sukcesu Icelandair w przeszłości. Do 2025 r. przewoźnik będzie w pełni korzystać tylko z floty amerykańskiego producenta, ale po pierwszych dostawach A321LR spółka będzie eksploatować flotę mieszaną złożoną z samolotów Airbusa i Boeinga.
Obecnie flota linii składa się z 49 samolotów: 14 boeingów B737 MAX 8, czterech B737 MAX 9, 19 B757-200ER, dwóch B757-300ER, dwóch B767-300F, trzech B767-300ER, trzech De Havillandów Canada Dash 8-200 oraz dwóch Dash 8-400.
A321XLR na bardzo dalekie trasy, A321LR na nieco krótszeNowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".
Do końca marca 2023 r. zamówiono ponad 8750 samolotów z rodziny A320neo przez ponad 130 klientów, z czego prawie 570 dotyczy A321XLR. Od momentu wejścia do służby siedem lat temu, Airbus dostarczył ponad 2640 samolotów z rodziny A320neo, przyczyniając się do zmniejszenia produkcji CO2 o 20 milionów ton. Największym klientem A321XLR jest linia Indigo, która zamówiła 70 samolotów. Kolejne największe zamówienia złożyły linie American Airlines i United Airlines. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu.