Icelandair potwierdziły wczoraj (6 lipca) zakup 13 airbusów A321XLR z prawem do zamówienia dodatkowych 12 maszyn tego typu. Islandzka linia podkreśla, że w kolejnych latach można spodziewać się dalszych uzupełnień floty o maszyny Airbusa. Dostawy samolotów A321XLR rozpoczną się w 2029 r.
Jednak zanim przybędą A321XLR, to linia już w 2025 r. planuje rozpocząć eksploatację samolotów Airbusa i obecnie zakończyła negocjacje w sprawie czterech leasingowanych w tym celu A321LR z firmą SMBC.
Dzięki nowej umowie z Airbusem, Icelandair zakończy proces wymiany boeingów B757-200 i B757-300. Uzgodniona cena zakupu 13 A321XLR jest na razie poufna, a finansowanie samolotów nie zostało jeszcze określone. Jak podkreślił przewoźnik zbada on możliwości finansowania bliżej terminu planowanych dostaw.
- Z przyjemnością informujemy, że sfinalizowaliśmy umowę zakupu z Airbusem. Wydajne samoloty A321XLR jeszcze bardziej wzmocnią nasz model biznesowy, zwiększą naszą elastyczność i zapewnią możliwości przyszłego rozwoju, a także będą wspierać nasze wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju. Pierwszy samolot ma zostać dostarczony w 2029 roku, ale planujemy mieć cztery samoloty Airbusa we flocie przed latem 2025 r., a teraz zabezpieczyliśmy leasing nowych samolotów A321LR z naszym długoterminowym partnerem SMBC Aviation Capital Limited - powiedział Bogi Nils Bogason, prezes Icelandair.
Samoloty A321XLR i A321LR należą do rodziny wąskokadłubowych samolotów z rodziny A320neo, które zapewniają doskonały zasięg, wydajność paliwową i niższą emisję dwutlenku węgla. Wdrożenie samolotu zmniejszy koszty operacyjne, będzie dalej wspierać cele zrównoważonego rozwoju Icelandair i zaoferuje wyjątkowy komfort pasażerom dzięki nowoczesnej konstrukcji samolotu i jego unikalnym cechom. Samolot będzie posiadał konfigurację pokładu dla około 190 pasażerów w dwóch klasa podróży. Dla porównania, samoloty B757-200 zabierają 183 pasażerów, podczas gdy 737 MAX 8 i MAX 9 magą pomieścić odpowiednio 160 i 178 pasażerów.
- Wyrażamy naszą szczerą wdzięczność dla Icelandair za obdarzenie Airbusa zaufaniem. Z ogromną dumą witamy Icelandair jako naszego nowego klienta. Wykorzystując wyjątkowe osiągi samolotu A321XLR, linia te podąża ścieżką zrównoważonego rozwoju z niezwykłą wydajnością i znaczną redukcją emisji CO2 - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i szef Airbus International.
Flota IcelandairBoeingi B757, B767 i B737 MAX będą nadal trzonem floty Icelandair w nadchodzących latach. Linia ma udaną współpracę z Boeingiem od dziesięcioleci, a samoloty te były kluczem do sukcesu Icelandair w przeszłości. Do 2025 r. przewoźnik będzie w pełni korzystać tylko z floty amerykańskiego producenta, ale po pierwszych dostawach A321LR spółka będzie eksploatować flotę mieszaną złożoną z samolotów Airbusa i Boeinga.
Obecnie flota linii składa się z 48 samolotów: 14 boeingów B737 MAX 8, czterech B737 MAX 9, 17 B757-200ER, dwóch B757-300ER, dwóch B767-300F, trzech B767-300ER, trzech De Havillandów Canada Dash 8-200 oraz trzech Dash 8-400. przewoźnik oczekuje na dostawę 19 samolotów: 13 airbusów A321XLR, czterech A321LR oraz dwóch boeingów B737 MAX 8.
A321XLR na bardzo dalekie trasy, A321LR na nieco krótszeNowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".
Do końca maja 2023 r. zamówiono 8755 samolotów z rodziny A320neo przez ponad 130 klientów, z czego prawie 590 dotyczy A321XLR. Od momentu wejścia do służby siedem lat temu, Airbus dostarczył ponad 2640 samolotów z rodziny A320neo, przyczyniając się do zmniejszenia produkcji CO2 o 20 milionów ton. Największym klientem A321XLR jest linia IndiGo, która zamówiła 70 samolotów. Kolejne największe zamówienia złożyły linie American Airlines i United Airlines. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu.