Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów znalazło następcę dla C-130H Hercules w postaci brazylijskiego embraera C-390M. Według planów pierwszy nowy samolot transportowy przyleci do Niderlandów w 2026 r. – poinformował w ostatnich dniach sekretarz stanu Christophe van der Maat.
Według niderlandzkiego MON okres eksploatacji czterech samolotów Lockheed Martin C-130 należących do sił powietrznych dobiegł końca. Początkowo planowano, że będą one latać co najmniej do 2031 r., ale z powodu wielu usterek coraz rzadziej nadają się do użytku. W związku z tym już w 2020 r. podjęto decyzję o ich całkowitej wymianie.
Pierwotny plan zakładał zakup czterech nowych samolotów, ale teraz będzie ich pięć. Nawiązuje on do ewakuacji w Afganistanie w 2021 r. oraz do drastycznie zmienionej sytuacji w zakresie bezpieczeństwa na wschodzie Europy. – Podkreśliły one znaczenie zagwarantowania dostępności możliwości transportowych dla sił zbrojnych. Dzięki zwiększeniu liczby godzin lotu z 2,4 do 4 tys., jednostki mogą być obsługiwane lepiej i częściej. Niderlandy również pomagają uzupełnić braki w Europie. Ponadto dodatkowe możliwości transportowe wpłyną korzystnie na szybkość reakcji także w przypadku klęsk żywiołowych – możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie ministerstwa.
Wymagania
MON określił różne wymagania dla następcy C-130. Badania wykazały, że C-390M jest lepszy niż C-130J firmy Lockheed Martin, który był postrzegany jako alternatywa. C-390M ma większą dostępność, osiąga lepsze wyniki w zakresie wielu wymagań operacyjnych i technicznych oraz wymaga mniejszej obsługi technicznej. Co więcej, C-390M może już spełnić minimalny wymóg 2 400 godzin lotu przy wykorzystaniu 4 samolotów. C-130J potrzebuje do tego 5 samolotów.
C-390M będzie również uczestniczył w pracach Europejskiego Dowództwa Transportu Lotniczego (European Air Transport Command). Jest to współpraca siedmiu krajów europejskich w dziedzinie wojskowego transportu lotniczego. Dodanie samolotu C-390M będzie korzystne dla łączenia i udostępniania zdolności przewozowych w kontekście europejskim. Dzieje się tak w przypadku podobnych, ale także różnych typów samolotów transportowych.
KosztySzacowane koszty wzrosną, ponieważ Ministerstwo Obrony Niderlandów chce zwiększyć liczbę godzin lotów z 2,4 do 4 tys. Początkowo szacowano, że koszty wyniosą od 250 mln do 1 mld euro. Obecnie będzie to kwota od 1 mld do 2,5 mld euro.
C-390 MilleniumW październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Do tej pory trzy kraje zamówiły 35 maszyn tego typu: 28 +10 opcji Brazylia, 5 + 6 opcji Portugalia oraz
2 + 1 opcja Węgry. W kwietniu 2013 roku oprócz Brazylii, Portugalii oraz Węgier zainteresowanie C-390 wyraziły także Argentyna, Chile, Kolumbia i Czechy C-390 co mogłoby doprowadzić do wzrostu zamówień do 65 maszyn. Do tej pory dostarczono sześć maszyn KC-390 dla Brazylijskich Sił Powietrznych. W marcu najnowszego KC-390 mogliśmy podziwiać także w Polsce, więcej o tej wizycie
w tym artykule.