27 kwietnia 2023 roku otwarto oficjalnie port lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 r. Największym użytkownikiem zmodernizowanego lotniska będą Polskie Linie Lotnicze LOT. Pierwszym lądującym samolotem był jednak odrzutowiec Enter Air. Boeing 737-800 czarterowego przewoźnika przyleciał przed południem z Warszawy.
– To szczególny dzień dla mieszkańców Radomia i regionu. Łącze się z państwem dumą i satysfakcją. Dobitnie widać tutaj, że dzięki konsekwentnemu działaniu lokalnej społeczności można zrealizować najambitniejsze projekty. Dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu – przekazał Andrzej Duda, prezydent Rzeczypospolitej, którego list został odczytany na wstępie uroczystości, którą poprowadził Krzysztof Ziemiec, dziennikarz Telewizji Polskiej.
– To dla mnie ogromny zaszczyt, że mogę uczestniczyć w tej uroczystości. Dziękuje parlamentarzystom Prawa i Sprawiedliwości, dzięki których zaangażowaniu powstał ten obiekt. Pamiętam wbicie tej pierwszej łopaty i jak była obśmiewana. Zdejmujemy klątwę z Radomia, którą rzucili komuniści. Chylę czoła przed naszymi bohaterami z lat 70-tych, którzy są patronami tego lotniska. Port Warszawa-Radom ma ogromny sens, wbrew krytyce opozycji, która pragnie rozwoju polaryzacyjnego. Lotnisko w Warszawie jest już przeładowane, więc ten nowy obiekt ma tym bardziej sens. Dlaczego my Polacy możemy polegać tylko na rozwiązaniach komunikacyjnych z zagranicy. Ja patrzę na to inaczej – podkreślił obecny na uroczystości Mateusz Morawiecki, premier Rzeczypospolitej.
– Okęcie musi mieć port wspomagający, który będzie żyć własnym życiem, podobnie jak to jest w Paryżu i we Frankfurcie. Dziękuję raz jeszcze z tego miejsca wszystkim mieszkańcom Radomia i województwa świętokrzyskiego. Nie chcemy regionów pomiędzy Warszawą, Radomiem i Lublinem. To miasto musi dostać szansę na nowe inwestycje i ściągnięcie nowych inwestorów. Tak jak pokazaliśmy, że można zwalczyć bezrobocie, tak pokażemy, że potrafimy realizować duże projekty. To nie pierwsza i nie ostatnia taka inwestycja. To lotnisko będzie żyło i tętniło życiem. Ten port ma ogromny sens gospodarczy i infrastrukturalny. Pokazujemy tą inwestycją, że nasz rząd potrafi realizować duże i złożone projekty. To nie pierwsza i nie ostatnia taka inwestycja, bo otwieramy Polskę na świat – dodał premier Morawiecki.
– Wielu mówiło, że to się nie uda. Nie mieli racji. Wielu mówi, że nie uda się przy kolejnych inwestycjach, takich jak Centralny Port Komunikacyjny. Ten samolot polskiego rozwoju już jednak wystartował. Dla rozwoju Polski nie ma żadnych szklanych sufitów – kontynuował Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i rządowy pełnomocnik do spraw CPK.
– To bardzo ważna inwestycja dla całej centralnej Polski. Mam nadzieję, że dzięki niej bardziej uwierzą w siebie elity radomskie i mieszkańców regionu, a przestaną z niej drwić mieszkańcy Warszawy. To była decyzja uzasadniona biznesowo i komercyjnie. Dziękuję wszystkim, którzy przygotowali w rekordowym tempie całą inwestycję i wszystkim wykonawcom. Mam nadzieję, że będzie nam służyć przez co najmniej kolejne 100 lat – dodał Adam Bielan, poseł Prawa i Sprawiedliwości.
– Budowa lotniska to trudna sprawa i praca zespołowa bardzo wielu osób. Budując ten obiekt miałem myśl, że budujemy kawałek Polski. Staraliśmy się to zrobić tak dobrze jak potrafimy. Jestem przekonany, że to lotnisko, tak jak CPK, będzie siłą III RP. To jeden z elementów wielkiej infrastruktury, którą tworzymy i budujemy. Inwestycja po inwestycji, kolejne projekty doprowadzamy do końca. Lotnisko na pewno jest nowoczesne, przyjazne i projektowane pod kątem rodzin. Staraliśmy się zadbać, żeby wszyscy poczuli się tutaj jak w domu – zakończył Stanisław Wojtera, prezes Polskich Portów Lotniczych.
Narodowy przewoźnik znad Wisły oprócz rozkładowych rejsów na pięciu kierunkach będzie również operatorem połączeń na zlecenie biur podróży
Itaka oraz
Coral Travel. Pierwsze biuro podróży, które ogłosiło, że będzie oferować zorganizowane wyjazdy wakacyjne z portu lotniczego Warszawa-Radom,
ostatecznie zrezygnowało z lotów czarterowych do Czarnogóry (Tivat), Egiptu (Taba), Grecji (Kos i Kreta) i Hiszpanii (Majorka).
Loty będą obsługiwane wąskokadłubowymi boeingami 737.
LOT zrealizuje w sumie 506 z 622 zaplanowanych w sezonie letnim operacji lotniczych. Udział narodowego przewoźnika w ruchu lotniczym w porcie na południu województwa mazowieckiego będzie na poziomie 81 proc. Pierwszy samolot PLL LOT z Paryża wyląduje w czwartek wieczorem. Odrzutowiec będzie wypełniony do ostatniego miejsca, jak przekazał nam przedstawiciel narodowego przewoźnika znad Wisły.
– Strategia krótko i średnio okresowa LOT-u zakłada, że będzie istniało lotnisko w Radomiu, które będzie stanowiło odciążenie dla Lotniska Chopina –
przekonywał Michał Fijoł, członek zarządu PLL LOT, podczas XI Forum Promocji Turystycznej. Co z resztą? Przewoźnicy czarterowi, a konkretnie Enter Air i Ryanair Sun, wykonają w sumie 116 operacji lotniczych dla biur podróży Exim Tours,
Rego-bis, Sun&Fun Holidays i Rainbow Tours. Głównie do słonecznych miejsc docelowych w Albanii, Bułgarii, Grecji i Turcji, a także północnoafrykańskiej Tunezji.
Grzegorz Tuszyński, dyrektor portu Warszawa-Radom, w rozmowie z Rynkiem Lotniczym, prognozował, że
w pierwszym roku działalności reaktywowane lotnisko obsłuży około 250 tys. pasażerów. Liczba podróżnych w 2024 roku ma osiągnąć już 450 tys. – Jeśli za "zadowalającą" uznalibyśmy liczbę pasażerów umożliwiającą bieżące zyski, to potrzeba do tego byłoby na pewno ponad milion pasażerów rocznie, a na to na razie się nie zapowiada w perspektywie najbliższych lat – stwierdził w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Dominik Sipiński, ekspert rynku lotniczego w ch-aviation.
– Całkiem niepotrzebnie lotnisko Warszawa-Radom postrzegane jest w kategoriach politycznych. Dla nas jest to nowoczesny obiekt, mający wiele do zaoferowania klientom –
podkreślił z kolei w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Piotr Henicz, wiceprezes Itaki oraz Polskiej Izby Turystyki.
Touroperator nie planuje jeszcze oferować wczasów w sezonie zimowym. Henicz wyjaśnił, jaka jest różnica cenowa pomiędzy ofertami z wylotem z warszawskiego Lotniska Chopina a radomskim portem lotniczym. Według niego największym mankamentem nowego portu jest paradoksalnie jego największy atut, czyli to, że jest nowe na rynku.
Cennik opłat lotniskowych w porcie lotniczym Warszawa-Radom wydaje się być niezwykle atrakcyjny, bowiem operowanie z Sadkowa jest
tańsze niż korzystanie z lotniska w Modlinie czy nawet tego w warszawskich Babicach, używanego do szkoleń. Operator, który zdecyduje się uruchomić z Radomia loty na nowych trasach, będzie mógł za jednego pasażera zapłacić zaledwie 16 złotych. To aż pięciokrotnie mniej niż w przypadku Lotniska Chopina.
– W naszej ocenie Radom jest potencjalnie
ciekawym portem lokalnym, a nie alternatywą dla warszawiaków. Jeżeli chodzi o porty lokalne, to wiadomo, że, trzeba mieć odpowiednią skalę działania, aby w takim porcie zapełnić cały samolot – powiedział Rynkowi Lotniczemu Maciej Szczechura, członek zarządu Rainbow Tours.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni ze sprzedaży wakacji z wylotem z Radomia. W niektórych samolotach mamy sprzedaną już ponad połowę miejsc. Widzimy, że szczególnie mieszkańcy południa województwa mazowieckiego potrzebowali alternatywy dla wakacyjnych połączeń z lotniska Chopina –
ujawniła z kolei w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Gabriela Mańka-Sokullu, prezes zarządu Rego-Bis.
Kierowcy z Warszawy wkrótce pojadą na zmodernizowane lotnisko
nowym fragmentem drogi ekspresowej S7. Odcinek Lesznowola – Tarczyn, uzupełniający dwujezdniową trasę ze stolicy do Radomia, ma zacząć działać w majówkę. Po oddaniu drogi do ruchu będzie obowiązywało jednak jeszcze przez jakiś czas ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Gotowy jest też plan miejskiej obsługi komunikacyjnej lotniska w Radomiu.
Połączenie portu z dworcem kolejowym zapewnią dwie linie autobusowe, a konkretnie "piątka" i "czternastka". Umowa pomiędzy Miejskim Zarządem Dróg i Komunikacji, a Polskimi Portami Lotniczymi została już podpisana. W dzień powszedni będzie to w sumie po 88 kursów w jedną i drugą stronę.
Budowę terminalu lotniska Warszawa – Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku
firma Mirbud zakończyła 6 grudnia ubiegłego roku. Powierzchnia obiektu wynosi 30 tys. metrów kwadratowych. Terminal jest wyposażony w 30 stanowisk check-in, dziewięć stanowisk kontroli bezpieczeństwa oraz osiem kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. W budynku zlokalizowano dużą strefę komercyjną z punktami gastronomicznymi i handlowymi.
Operatorem strefy duty-free oraz sklepów i obiektów gastronomicznych będzie Baltona, należący do PPL operator sklepów wolnocłowych.
Radomskie lotnisko zostało zaprojektowane do obsługi przede wszystkim samolotów z rodziny airbusów A320 i boeingów 737, ale będzie gotowe przyjąć także większe maszyny. Droga startowa ma długość 2 500 metrów i szerokość 60 metrów, co daje łączną powierzchnię 150 000 m 2 , czyli około 7 kilometrów pełnowymiarowej autostrady. Mogąca pomieścić nawet do 11 statków powietrznych płyta postojowa otacza terminal, dzięki czemu transfer pasażerów między stanowiskami odprawy a samolotem będzie znacznie szybszy niż na większości lotnisk w Europie.
Droga startowa w obu kierunkach jest wyposażona w światła PAPI, ułatwiające załogom samolotów lądowanie. Bezpieczeństwo operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widoczności zapewnia ILS, zsynchronizowany z systemem świateł podejścia ALPA-ATA. Lotnisko dysponuje specjalną płytą odlodzeniową, która w warunkach zimowych zapewni odpowiednie przygotowanie maszyn do startu i bezpieczne wykonywanie operacji lotniczych.
Lotnisko Warszawa-Radom jest przeznaczone głównie dla pasażerów mieszkających w promieniu ok. 100–150 km od Radomia. Polskie Porty Lotnicze uruchomiły specjalne połączenia autobusowe z Warszawy. Shuttle busy dowiozą mieszkańców stolicy bezpośrednio do terminala lotniska i co istotne ich kursy będą skorelowane z siatką połączeń lotniczych.
Pojazdy dalekobieżnej firmy Neobus dowiozą pasażerów nie tylko do Warszawy, ale również do Rzeszowa, Ostrowca Świętokrzyskiego, Sanoka, Przemyśla czy Medyki. Dogodne położenie względem miasta, a także zmodernizowana infrastruktura drogowa sprawiają, że lotnisko w Radomiu będzie dobrze skomunikowane nie tylko z najważniejszymi miastami regionu, ale i sąsiednimi województwami.