Saga związana z zakupem ITA Airways powoli ma swój finał. Jak poinformowano wczoraj (25 maja) Deutsche Lufthansa AG osiągnęła porozumienie z włoskim Ministerstwem Gospodarki i Finansów (Ministero dell'Economia e delle Finanze) w sprawie nabycia mniejszościowego pakietu udziałów w ITA Airways. Lufthansa uzyska 41 proc. udziałów w ITA za 325 mln euro poprzez podwyższenie kapitału spółki.
Wkład kapitałowy przyniesie bezpośrednie korzyści spółce, ale to nie koniec pieniężnej kroplówki. W ramach umowy włoskie ministerstwo zobowiązało się również do podwyższenia kapitału ITA o... 250 mln euro, co sugeruje, że wszystkie pieniądze mogą
pokryć stratę przewoźnika w wysokości 486 mln dolatów za 2022 r. Ponadto przedstawiciele włoskiego rządu i Lufthansy uzgodnili opcje umożliwiające potencjalne nabycie pozostałych udziałów przez Lufthansę w późniejszym terminie. Cena zakupu pozostałych udziałów będzie uzależniona od rozwoju działalności włoskiego przewoźnika.
Finalizacja umowy spodziewana jest w najbliższych tygodniach, a samo nabycie pakietu mniejszościowego podlega jeszcze zatwierdzeniu przez odpowiednie władze i organy regulacyjne. Po zamknięciu transakcji ITA Airways i Lufthansa Group rozpoczną współpracę na poziomie handlowym i operacyjnym. Jako sieciowy przewoźnik, ITA będzie ściśle współpracować z Lufthansa Group, aby czerpać korzyści z synergii grupy linii lotniczych.
ITA Airways stanie się piątym przewoźnikiem sieciowym w grupie Lufthansy. Włochy stanowią najważniejszy rynek poza krajami macierzystymi grupy i Stanami Zjednoczonymi. Włochy są trzecią co do wielkości gospodarką w Europie pod względem produktu krajowego brutto, zorientowaną na eksport. Jest to jeden z wielu powodów, dla których podróże służbowe do i z Włoch są ważne. Natomiast dla osób podróżujących prywatnie ten śródziemnomorski kraj jest jednym z najpopularniejszych miejsc wypoczynku na świecie.
- Dzisiejsze porozumienie przyniesie korzyści Włochom, ITA Airways i Lufthansa Group. To dobra wiadomość dla włoskich konsumentów i Europy, ponieważ silniejsza ITA ożywi konkurencję na włoskim rynku. Jako młoda firma z nowoczesną flotą oraz wydajnym i rozwijającym się hubem w Rzymie, ITA idealnie pasuje do Lufthansa Group. W Mediolanie ITA obsługuje silny obszar, który również oferuje potencjał wzrostu. Jako część rodziny Lufthansa Group, ITA może przekształcić się w zrównoważoną i rentowną linię, łączącą Włochy z Europą i światem. Jednocześnie inwestycja ta umożliwi nam dalszy rozwój na jednym z naszych najważniejszych rynków - powiedział Carsten Spohr, prezes Deutsche Lufthansa AG.
Jako część Lufthansa Group, ITA pozostanie samodzielną linią lotniczą z własnym zarządem i silną tożsamością marki - zgodnie z udaną strategią Lufthansa Group obejmującą wiele hubów, wiele marek i wiele certyfikatów AOC. Jednocześnie ITA może korzystać z synergii grupy, takich jak dostęp do sieci partnerskiej, centralne zarządzanie przychodami oraz korzystanie z globalnych kanałów sprzedaży i marketingu Lufthansa Group.
Aby zapewnić zrównoważony wzrost ITA, Lufthansa Group zamierza rozszerzyć transport intermodalny dla ruchu dowozowego we Włoszech. W tym celu Lufthansa Group podpisała w lutym Memorandum of Understanding z włoską państwową spółką kolejową Ferrovie dello Stato. Celem partnerstwa jest zwiększenie liczby pasażerów we Włoszech korzystających z połączeń kolejowych do i z odpowiednich połączeń lotniczych na różnych włoskich lotniskach. Lufthansa Group prowadzi już podobne programy współpracy intermodalnej na swoich rynkach krajowych, w tym z Deutsche Bahn, austriackimi ÖBB i szwajcarskimi kolejami federalnymi.
ITA czyli nowa AlitaliaITA Airways została założona w listopadzie 2020 r. jak następca Alitalii i obecnie zatrudnia około 4 tys. pracowników. Linie z siedzibą w Rzymie obsługują ponad 10 mln pasażerów rocznie i dysponują nowoczesną flotą 68 samolotów. Hub w Rzymie jest idealnie zlokalizowany, aby jeszcze bardziej zdywersyfikować sieć ITA w kierunku Afryki i Ameryki Łacińskiej, oferując swoim klientom lepszą łączność z półkulą południową. Obecnie ITA obsługuje 64 kierunki: 21 krajowych, 33 międzynarodowe i 10 tras międzykontynentalnych.
Flota ITAITA będzie leasingować łącznie 85 nowych samolotów Airbusa z czego 23 odrzutowce będą to samoloty dalekodystansowe, w tym ultranowoczesne A350-900, oraz 53 samoloty do lotów krótko- i średniodystansowych. Przyloty nowych maszyn są rozłożone na lata 2022 - 2027, z czego w 2025 r. linia planuje posiadać 70 proc. floty opartej o nowe samoloty. Dostawy części z nich rozpoczęły się w drugim kwartale 2022 r., inicjując tym samym proces rozbudowy i konwersji początkowej floty ITA Airways. Obecnie w jej skład wchodzi 68 samolotów: 18 A319, 29 A320, trzy A320neo, osiem A330-200, cztery A220-300 oraz sześć A350-900. Przewoźnik czeka na dostawę 84 samolotów: siedmiu A220-100, 11 A220-300, 22 A320neo, 20 A321neo, 17 A330-900neo oraz czterech A350-900.